ایران

ولايتي: بشار اسد خط قرمز ایران است/ مقامات ترکيه درحد و اندازه خود حرف بزنند

رفت و آمد سردار بزرگی همچون سردار سلیمانی به روسیه و هماهنگی با مسئولان آنها در این روابط رو به گسترش ایران و روسیه و کشورهای منطقه کاملاً طبیعی است.
ولایتی تصریح کرد: بشار اسد رئیس جمهور قانونی سوریه که مردم این کشور وی را برای ریاست جمهوری انتخاب کرده اند، خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش عصرایران، علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در برنامه متن و حاشیه شبکه سوم صداوسیما گفت: باید تکلیف دولت و تمامیت ارضی سوریه را مردم این کشور تعیین کنند و هیچ کشور و نهادی حق ندارد خارج از سوریه برای این کشور تعیین تکلیف کند و آینده حکومت سوریه را نیز مردم این کشور تعیین خواهند کرد و هیچ کشوری حق دخالت ندارد.

وی افزود: حضور ایران در مذاکرات اجلاس ژنو به پیشنهاد روسیه بود و کشورهای لبنان، عمان و عراق را نیز ما درخواست کردیم در اجلاس وین شرکت کنند تا روسیه در برابر 17 کشور دیگر تنها نباشد و نباید میدان دیپلماسی را رها کرد بلکه مانند میدان نظامی در صورت نیاز باید حضور جدی داشته باشیم.

ولايتي:  بشار اسد خط قرمز ایران است/ مقامات ترکيه درحد و اندازه خود حرف بزنند

به نوشته خبرگزاری صداوسیما، ولایتی گفت: حضور ایران در این اجلاس هرگز به معنی معامله با دیگران بر سر سوریه نیست و همانطور که بارها تأکید کرده ایم هیچ کشوری حق دخالت در امور داخلی سوریه و عراق را ندارد، ایران خود نیز عامل این پیام است و ما تأکید می کنیم که فقط مردم سوریه حق دارند در برابر سرنوشت خود تصمیم بگیرند و بشار اسد را هم خود مردم سوریه انتخاب کرده اند و نمایندگان قانونی این دولت در کشورهای مختلف و حتی سازمان های بین المللی و خود سازمان ملل متحد حضور دارند.

وی افزود: کشورهای سه گانه ای که بیشترین حمایت را از تروریسم منطقه دارند قبل از تحولات اخیر سوریه بارها به سوریه سفر کردند و تلاش می کردند که بشار اسد را از خط مقاومت خارج کنند و حتی ترکیه به شریک تجاری نخست سوریه تبدیل شده بود، قطر حمایت مالی هم کرد و پادشاه سابق عربستان با اطرافیان خود به دمشق سفر کرد و بشار اسد را حتی با خود به لبنان برد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آنها تلاش می کردند که دولت بشار اسد را از محور مقاومت و خط مقاومت خارج کنند و پس از اینکه موفق نشدند از معارضان این کشور حمایت کردند اما موفق نشدند.

ولایتی افزود: ایران هرگز پشت بشار اسد را خالی نخواهد کرد و در عرصه های دیپلماسی و غیردیپلماسی از دولت قانونی این کشور و ملت مظلوم سوریه حمایت خواهیم کرد و حضور ما در مذاکرات وین به معنی معامله بر سر سوریه نخواهد بود.

وی گفت: آمریکایی که پیش از این می خواست دولت بشار اسد را سرنگون کند با توجه به پیروزی های اخیر ارتش و مردم سوریه در میدان نبرد بر ضد تروریست ها می خواهد بر همان قطاری سوار شود که دولت بشار اسد به پیروزی می رسد و آمریکا می خواهد از این دستاورد هم بهره ببرد.

 ولایتی افزود: ما هرگز اجازه نمی دهیم دیگران در امور داخلی سوریه دخالت کنند.

وی درباره تنش میان روسیه و ترکیه هم گفت: ما طرف هیچ کشوری را نمی گیریم بلکه توصیه جدی ما این است که دو همسایه ایران تنش میان خود را کاهش دهند چون این تنش به نفع دشمنان آنهاست.

ولایتی افزود: دولت اردوغان تصور می کرد که ناتو بعد از این حادثه به صف خواهد ایستاد و از ترکیه حمایت خواهد کرد اما آمریکا و روسیه به عنوان دو ابرقدرت نظامی در جاهای مختلف باهم رقابت و تضاد یا همکاری دارند و هرگز حاضر نیستند همه اهرم های بازی خود را در زمین ترکیه بریزند.

مقامات ترکیه درحد و اندازه خود حرف بزنند

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت: به مقامات این کشور توصیه می کنیم موضوع مدبرانه بگیرند درغیر این صورت به مصلحتشان نخواهد بود.

ولایتی در ادامه برنامه متن و حاشیه شبکه سوم سیما افزود: از مسئولان آنکارا انتظار می رود در اظهار نظرهای خود مدبرانه صحبت کنند و بیش از این بر روی این آتشی که به خواست آمریکایی ها و صهیونیست ها افروخته شده است بنزین نریزند.

وی تصریح کرد: هر کسی باید در حد و اندازه خودش حرف بزند و همه باید بدانند که ایران یک قدرت تأثیرگذار منطقه ای است و باید در اظهارات خود محاسبات دقیق داشته باشند و بدانند که ایران یک قدرت تأثیر گذار در صحنه های بین المللی است.

ولایتی گفت: اگر قرار بود ایران در برابر همچون اظهاراتی متوقف شود هرگز به دنبال خواست های عدالت خواهانه خود نمی رفت و در مقابل آمریکا 37 سال نمی ایستاد.

وی افزود: اینکه دولت آنکارا می خواهد کسانی که می گویند این کشور نفت داعش را می خرد، عکس ها و اسناد خرید نفت داعش از سوی بازرگانان این کشور را منتشر کنند، موضوع قابل کتمانی نیست و روسیه همه اسناد و عکس های چندین هزار نفتکش را که نفت شمال سوریه و عراق را به ترکیه منتقل می کند منتشر کرده است و روسیه عکس های فضایی دقیقی دارد و هیچ موضوع پنهانی در این باره وجود ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت عراق و سوریه مسئول تمامیت ارضی این کشورها هستند و آنها هم در این باره واکنش نشان داده اند.

ایران تکیه گاه همه مسلمانان جهان است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جمهوری اسلامی ایران تکیه گاه همه مسلمانان به ویژه در خط مقاومت است.

ولایتی با اشاره به اینکه عراق، سوریه و لبنان متحدان ایران در منطقه اند، افزود: اخیراً روسیه هم به این اتحاد پیوسته و رفت و آمد مکرر به این کشورها و تبادل نظر با مقامات آنها در شرایط حساس کنونی منطقه امری طبیعی است.

وی با اشاره به سفر اخیر خود به سوریه و لبنان گفت: رئیس جمهور روسیه در سفر خود به ایران گفتگوهایی مهم و استراتژیک با مقام معظم رهبری و رئیس جمهور داشت و لازم بود در این سفر رئیس جمهور سوریه و دبیرکل حزب الله لبنان در جریان این گفتگوها قرار بگیرند.

 ولایتی افزود: رفت و آمد سردار بزرگی همچون سردار سلیمانی به روسیه و هماهنگی با مسئولان آنها در این روابط رو به گسترش ایران و روسیه و کشورهای منطقه کاملاً طبیعی است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مقامات جمهوری اسلامی ایران بر این اعتقادند که رابطه ایران و روسیه باید بلندمدت، ثابت و همه سوگرایانه باشد.

ولایتی افزود: هر کشوری در درجه اول به دنبال منافع خود است اما در بیشتر اوقات منافع هر کشوری در تعریف با منافع متحدانش مشخص می شود.

وی گفت: خطر گسترش داعش به آسیای مرکزی، قفقاز و خود روسیه وجود دارد و مقامات روسی گفته اند اگر در سوریه با داعش مقابله نکنند باید در پشت دروازه های مسکو با آن مقابله کنند.

ولایتی افزود: ایران نیز اگر در میدان مقابله با داعش حضور نداشته باشد باید در مرزهای کشور با داعش مقابله کند.

وی با بیان اینکه جنگ با داعش جنگی است که در ابعاد کوچک بین المللی شروع شده است گفت: در این جنگ گاهی نقش کشورهای کوچک و متوسط پررنگ تر از کشورهای بزرگ است.

ولایتی افزود: نقش جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یک قدرت منطقه ای از همه کشورها در سوریه بیشتر است و اگر ایران نبود دولت سوریه 5 سال پیش ساقط شده بود.

وی گفت: در آینده نه چندان دور بعضی کشورهای دیگر حتی در سطح قدرتهای جهانی نیز به مجموعه مقاومت خواهند پیوست.

ولایتی ادامه داد: تلاش روس ها هماهنگی با ایران است اگرچه گاهی مواضع دیگری داشتند ولی بعد از صحبت، هماهنگ شدیم.

ولایتی افزود: کشورهایی که در یک جبهه هستند به این معنا نیست که همه سیاستهایشان هماهنگ است ضمن آنکه راهکار سیاسی و امنیتی بین ایران و روسیه تازه است و هر چه جلوتر برویم هماهنگی ها بیشتر می شود.

وی با اشاره به اینکه دولت بشار اسد قانونی است و کمتر از دو سال پیش مردم در انتخابات به آن رأی دادند گفت: دولت قانونی سوریه از روسیه و ایران درخواست کرده که به آنجا بروند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: وجه مشترک ایران، روسیه، عراق و لبنان این است که از طرف دولت قانونی سوریه دعوت شده اند اما از اوباما دعوتی نشده یا سازمان ملل متحد هیچ مصوبه ای برای دخالت آمریکا نداشته است.

ولایتی گفت: آمریکایی ها در عراق و سوریه حافظ منافع داعش هستند و تنها زمانی که از خطوطی که آمریکایی ها برایشان ترسیم کرده اند تجاوز کنند بمباران می شوند.

وی با بیان اینکه شرافت خوارج بیش از داعش است، افزود: داعش مسلمان و غیرمسلمان بی گناه را می کشد در حالی که آمریکایی ها بر فراز مناطق تحت سلطه آنها پرواز می کنند و هیچ کاری با آنها ندارند.

ولایتی گفت: انتخاب این گروه های تروریستی در سوریه و عراق بر اساس قرارهایی است که بین قدرت های منطقه ای وابسته و دولت های بین المللی منعقد شده است و توافق شده که با این گروه ها کاری نداشته باشند.

وی با بیان اینکه ما با یک دیپلماسی غیرشرافتمندانه روبروییم افزود: کشورهای غربی خود را مطلق العنان و مالک همه دنیا می دانند و اگر کشوری دوست آنها باشد و منافع آنها را تأمین کند با آن کاری ندارند و اگر غیر از این نباشد آن کشور می شود طرفدار تروریسم و ضد حقوق بشر.

ولایتی گفت: کشورهای غربی دخالت  در سوریه و عراق را برای خود مباح می دانند و درحالی که این اقدام هیچ مبنای قانونی و بین المللی ندارد و آنها کسی را در سوریه قبول دارند که به وکالت از آنها حکومت کند.

 ولایتی در خصوص تنش میان روسیه و ترکیه گفت: به مصلحت منطقه و خود این دو کشور است که تنش میان آنها کاهش پیدا کند، البته به این معنا نیست که در صورت کاهش تنش، روسیه حق حضور مشروع در سوریه نداشته باشد و ترکیه به حمایت از ترویست ها ادامه دهد.

 
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا