مشهد

ویلاسازی در زمین‌های کشاورزی احمدآباد مشهد

حسن شکاری/ نماینده شورای شهر بخش احمدآباد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، مشکلات بخش‌های مختلف و روستاهای موجود در استان خراسان رضوی متعدد است و مردم این بخش‌ها درخواست دارند که مسئولان با حضور فیزیکی در محل، از نزدیک با مشکلات این بخش‌ها آشنا شوند تا راهکاری برای حل آنها اتخاذ شود.

شهرستان مشهد از بخش‌هایی مانند احمدآباد، ملک آباد و رضویه تشکیل شده و هر کدام از این بخش‌ها دارای مشکلات خاص خود در زمینه‌هایی مانند بهداشت و درمان و یا مسائل مربوط به آب هستند.

عدم دریافت حق الجلسات

حسن شکاری، عضو شورای بخش احمدآباد در زمینه مشکلات این بخش می‌گوید: شوراهای‌ اسلامی هنوز به جایگاه واقعی خود که قانون اساسی شوراها را از ارکان تصمیم‌گیری در کشور می‌داند نرسیده‌اند و برخی از مسئولان، شوراها را در تقابل با خود می‌بینند.

وی با بیان اینکه مسئولان باید شوراباور و شورایاور باشند، تصریح کرد: یکی دیگر از آسیب‌های جدی شوراها، عدم تخصیص بودجه به شوراهای بخش و روستا است که شوراها حتی حق‌الجلسات خود را نمی‌توانند دریافت کنند.

آبرسانی با تانکر

عضو شورای بخش احمدآباد گفت: به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران زیرساخت‌های روستایی از قبیل گاز، برق و جاده در بیشتر روستا‌ها انجام شده اما در بحث آب در بیشتر روستاها آب با تانکر حمل می‌شود.

شکاری اظهار داشت: بخش احمدآباد از توابع شهرستان مشهد است که در مسیر آسیایی جاده زاهدان-مشهد و تهران واقع شده، کشاورزان و دامداران بخش احمدآباد آسیب‌های جدی با توجه خشکسالی‌های اخیر دیده‌اند که نیازمند مدیریت در بحث آبخیزداری و اجرای پروژه‌های آبیاری قطره‌ای است.

کشاورزان بدون بسته حمایتی

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه هیچ بسته حمایتی برای کشاورزان و دامداران در نظر گرفته نشده و این در حالی است که در دهه‌های گذشته بسته حمایتی نظیر بسته علوفه‌ای و دامی از جهاد کشاورزی دریافت می‌‎کردند که در حال حاضر این بسته‌های حمایتی به کشاورزان تعلق نمی‌گیرد.

نایب رئیس شورای شهرستان مشهد گفت: دام‌های حاضر در بخش احمدآباد کاسته شده و شاهد مهاجرت مردم از این منطقه به کلانشهرها هستیم که مردم به دلیل بیکاری اقدام به مهاجرت می‌کنند. زیرساخت‌های لازم برای سکونت در روستاها به‌ویژه در حوزه درمان و اشتغال وجود ندارد و مردم بیکار و در حوزه درمان مشکل دارند چرا که در روستاها پزشک و دارو وجود ندارد.

خشک شدن قنوات

وی با بیان اینکه بیشتر مشکل بخش احمدآباد در حوزه آب است خاطرنشان کرد: احمدآباد ۴۶ روستای با شورا و ۱۰ روستای بدون شورا دارد که در مجموع ۵۶ روستا را شامل می‌شود که نیمی از این روستا دارای آب هستند و مابقی کمبود آب دارند و علت آن هم این است که هیچ بودجه‌ای برای قنوات روستاها در نظر گرفته نشده تا اقدامی بر روی آنها انجام شود و این سبب شده تا بیشتر قنوات روستاها خشک شود.

نایب رئیس شورای شهرستان مشهد گفت: نیمی از روستاهای بخش احمدآباد با تانکر آب رسانی می‎شوند که جمعیت ساکن در هر روستا از ۵۰ خانوار کمتر است. بیشتر مردم که در روستاهای بخش احمدآباد در حال حاضر هستند بیشتر از ۴۰ سال سن دارند و کسانی که کمتر از ۴۰ سال سن دارند به مشهد آمده‌اند.

سیل مهاجرت به مشهد

شکاری اظهار داشت: جمعیت بخش احمدآباد در حال حاضر ۳۵ هزار نفر است که این بخش از دو شهر ملک‌آباد و بینالود و ۵۶ روستا تشکیل شده  و جمعیتی در حدود ۵ هزار نفر از این بخش به حاشیه‌شهر مشهد مهاجرت کرده‌اند.

نایب رئیس شورای شهرستان مشهد گفت: امکانات دارویی در این بخش اندک و در حد دو یا سه قلم است که پزشک حاضر در این بخش ارائه می‌دهد و داروخانه‌ای که در شهر ملک‌آباد است نیز محدودیت دارویی دارد.

 عضو شورای بخش احمدآباد گفت: در حال حاضر کشاورزان به این دلیل که دخل و خرجشان با هم یکی شود اقدام به فروش زمین‌های کشاورزی خود به سرمایه‌گذاران کرده که این موضوع سبب شده تا این افراد زمین‌های کشاورزی را به ویلا تبدیل کنند که این اتفاق در ۴ سال اخیر روی داده است. روستایی در این بخش وجود دارد که تا ۵۰ درصد زمین‌های کشاوری خود را به سرمایه‌گذاران فروخته‌اند.

به گزارش تسنیم به نظر می‌رسد رویه فوق اصلاً جالب نیست و سبب شده کشاورزان با اهداف مختلف زمین‌های خود را به فروش برسانند و در واقع با این اقدام معیشت اصلی خود را زیر سوال برده و از سوی دیگر ساخت و ساز در منطقه افزایش پیدا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 5 =

دکمه بازگشت به بالا