مشهد

پروانه ساختمانی برای ارتفاعات مشهد صادر نشده است/ خطر شمال جغرافیایی تهران در کمین جنوب مشهد

حسین نژاد

معاون معماری و شهرسازی شهردار مشهد مقدس گفت: معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد گفت: هیچ پروانه ساختمانی برای ساخت و ساز در ارتفاعات صادر نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، محمدرضا حسین‌نژاد اظهار داشت: در دو سال گذشته که از عمر شورای چهارم و مدیریت شهری سپری می‌شود، هیچ پروانه ساختمانی برای ارتفاعات جنوب مشهد صادر نشده و شهرداری با قاطعیت از هرگونه ساخت و ساز و توسعه در ارتفاعات جلوگیری کرده است.

وی عدم صدور مجوز برای ارتفاعات را ناشی از تصمیم کمیسیون ماده 5 و دستور شورای اسلامی شهر عنوان کرد و افزود: شهرداری مکلف شد تمام پروانه‌های صادر شده برای ارتفاعات را که هنوز شروع به کار نکردند، ابطال کند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد در ادامه بیان کرد: گرچه این کار بار مالی سنگینی به مدیریت شهری تحمیل کرد، اما شهرداری پذیرفت و اجازه توسعه به هیچ کسی را در آن محدوده نداده است.

حسین‌نژاد خاطرنشان کرد: همچنین کمیسیون ماده 5 هرگونه ساخت و سازی را که به منظر و دیدگاه شهرسازی صدمه وارد می‌کند، تعدیل یا حذف کرد و این موضوع به شورای عالی معماری و شهرسازی برای تصمیم‌گیری نهایی ارجاع شد.

وی با اشاره به اینکه 2000 هکتار از اراضی ارتفاعات مشهد فریز شده است، گفت: همچنین ساخت و ساز در شیب بیش از 15 درصد ممنوع است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد تصریح کرد: اگر با علم و اطلاعات برنامه‌ریزی نشود، کل ارتفاعات مشهد از دست می‌رود و اگر به داد مشهد نرسیم، خطر ساخت وساز در ارتفاعات جنوب مشهد با شمال جغرافیایی تهران برابری می‌کند.

حسین‌نژاد ساخت‌و سازهای آبادگران را دارای مجوز خواند و گفت: متاسفانه آبادگران طرح مصوب، پروانه شهرداری و تایید کمیسیون ماده 5 از سال‌های گذشته دارد اما وقتی موضوع ساخت وساز در ارتفاعات به شورای چهارم شهر آمد، با چنین مسئله‌ای مخالفت شد.

وی بر ضرورت پیدا کردن نقطه تعادلی در زمینه گستر افقی یا عمودی شهر تاکید کرد و اظهار داشت: در هر صورت دیدگاه مدیریت شهری بر آن نیست که در محل تفرجگاه عمومی و جایی که به همه مردم تعلق دارد، پروانه‌ای صادر کنیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد در زمینه ساخت و سازهایی که انجام شده نیز عنوان کرد: از آنجا که این ساخت وسازها با صرف هزینه‌های زیاد همراه بوده، طرحی برای تخریب آن‌ها نیست و این موضوع فعلاً مسکوت است.

حسین‌نژاد تصریح کرد: بخشی از ساخت و سازها و برش کوه مرتبط با ساخت کمربند جنوبی مشهد است و ربطی به ساختمان‌سازی در ارتفاعات ندارد. این امر با هدف ایجاد گذرگاهی برای کامیون‌ها و ماشین‌های سنگین در دست اقدام است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =

دکمه بازگشت به بالا