خراسان

پروژه خط ریلی مشهد – بجنورد – گرگان نیازمند یک میلیارد یورو هزینه است

پروژه خط ریلی مشهد - بجنورد - گرگان نیازمند یک میلیارد یورو هزینه است

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، هادی شوشتری امشب در جلسه شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولتی در اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت برقی و سریع‌السیر کردن قطار مشهد به تهران اظهار داشت: اگر این مهم را انجام دهیم خدمتی اساسی برای استان انجام دادیم که موجبات رشد و توسعه می‌شود.

وی افزود: پروژه خط ریلی مشهد – بجنورد – گرگان نیز با توجه به اینکه مشهد و شمال دو مقصد اصلی گردشگران هستند اهمیت ویژه‌ای دارد اما این مهم یک میلیارد یورو هزینه داشته و امکان اجرایی کردن آن از منابع داخلی ممکن نیست و باید از همکاری با دیگر کشورها نظیر چین و کره استفاده کنیم. 

در ادامه، جلیل رحیمی جهان آبادی، نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه اقتصادی ۴ پایه اساسی دارد، گفت: وجود گفتمان غالب و نگاه مثبت به کار، امنیت سرمایه‌گذاری و حمایت قضایی، کاهش بوروکراسی اداری و نظارت دولت این ۴ پایه را تشکیل می‌دهند. 

وی افزود: دولت تاجر در هیچ کجای دنیا موفق نبوده است و در عرصه اقتصاد دولت ناظر و کوچک اهمیت دارد اما در کشور ما هزینه اداره دولت کمرشکن است. 

محمد حسین روشنک، رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی، از دیگر حاضران در این جلسه، اظهار داشت: در خراسان رضوی نسبت به میانگین کشور، کمترین سرمایه‌گذاری دولتی و حکومتی در راستای ایجاد شغل انجام نشده است علاوه بر این زیرساخت‌های ما در استان بسیار ضعیف است. 

وی افزود: ما زیرساخت ریلی برای صادرات کالا به کشورهای آسیای میانه را نداریم درحالی که این کشورها با تحریم‌ها همراه نشدند و می‌توانند فرصت خوبی برای ما باشند. 

محمود بنانژاد، رییس اتاق اصناف مشهد، با بیان اینکه ۲۲۰ هزار واحد فعال در سطح استان داریم، گفت: از این تعداد حدود ۵۰ هزار واحد تولیدی کوچک هستند. در این زمینه خراسان رضوی در حوزه کفش‌دست‌دوز رتبه اول کشور و در زمینه پوشاک و صنایع دستی جایگاه خوبی داریم که نیازمند حمایت است. 

وی افزود: در شورای هماهنگی بانک‌ها، تفاهم‌نامه‌ای برای تامین نقدینگی در راستای واردات کالا و تولید داریم اما با سود ۱۸ درصد توجیه اقتصادی برای واحد‌های تولیدی وجود ندارد و نیاز است یارانه سود تسهیلات به صورت کشوری در این زمینه در نظر گرفته شود چرا که اگر این نقدینگی دیده نشود این واحد‌ها از صحنه تولید خارج می‌شوند. 

حجت‌الاسلام پژمانفر؛ نماینده مردم مشهد نیز با بیان اینکه مالیات در دنیا ابزار هدایت رفتار است نه ابزار درآمد برای دولت‌ها، گفت: اما امروز در کشور، مالیات‌ها فعالیت‌های اقتصادی ما را به شدت تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. همچنین بانک‌ها حق ندارند هیچ واحدی را به خاطر دین‌های خود تعطیل کنند اما در عمل خلاف این اتفاق می‌افتد. 

وی تصریح کرد: امروز تولیدکننده انتظار دارد که التهاب و نگرانی در بخش‌های مختلف تولید، صادرات و غیره به او وارد نشود و مورد حمایت قرار گیرد اما در حال حاضر سرمایه‌گذار نگران است.

نماینده مردم مشهد و کلات در  مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سهم مالیاتی استان خراسان منطقی نیست و از این جهت به استان خراسان فشار بالایی وارد می‌شود. سهم ما در اعتبارات براساس شرایط استان نیست اما در مالیات بیشتر از سهم خود باید بپردازیم و این درد مشترکی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =

دکمه بازگشت به بالا