مشهد

پویش «خط عابر- خط زندگی» در شهر مشهد آغاز به کار کرد

پویش «خط عابر- خط زندگی» در شهر مشهد آغاز به کار کرد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، محمدمحسن مصحفی ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که با موضوع کلان‌پروژه آموزش فرهنگ شهروندی و با محوریت «ترویج رعایت حق تقدم عابر پیاده» برگزار شد، اظهار داشت: شهرداری در حوزه فرهنگی وظایف متعددی بر دوش دارد که یکی از آن‌ها در زمینه فرهنگ‌سازی در بحث ماموریت‌ها و فعالیت‌های حوزه شهری بوده و باید فرهنگ‌های ترافیک، حفظ محیط زیست، حق تقدم عابر پیاده و غیره توجه شود.

وی افزود: در حوزه ترافیک باید جامعه را به رعایت قوانین تشویق کرد و با توجه با محدودیت امکانات و زمان در طول سال تنها به چند مورد پرداخته می‌شود، اما قطعاً با مشارکت شهروندان شاهد اصلاح رویه‌های غلط و فرهنگ‌سازی در حوزه‌های مختلف خواهیم بود.

سرپرست سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با بیان اینکه یکی از معضلات در ترافیک شهری در بحث حق تقدم عابر پیاده بوده است، خاطرنشان کرد: عابر و سواره باید هر دو به قانون و چراغ قرمز احترام بگذارند و وقتی چراغ قرمز روشن است باید چه عابر و چه سواره در محل معین توقف کامل داشته باشد؛ در سال گذشته ۱۰ هزار مجروح در تصادفات مشهد داشتیم که از این میزان ۸ هزار نفر عابر پیاده بودند و اکثر حادثه‌دیدگان به دلیل عدم رعایت قوانین خود عامل حادثه بودند.

مصحفی تصریح کرد: سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در جهت ورود جدی‌تر در بحث عابران پیاده بحث ترویج رعایت حق تقدم عابر پیاده فعال کرده، طرحی که با همکاری معاونت عمران و حمل و نقل شهرداری مشهد اجرا می‌شود؛ در این طرح فرهنگ‌سازی لازم در این مبحث صورت می‌پذیرد و توجه‌ها به حرکت عابر از خطوط مخصوص، عدم توقف خودرو روی خط عابر پیاده، عدم حرکت عابر و سواره در زمان روشن بودن چراغ قرمز و غیره بیش از پیش جلب خواهد شد.

وی تاکید کرد: توقع شهرداری پس از انجام آموزش‌های لازم در گام نخست از رانندگان سازمان‌های اتوبوسرانی و تاکسیرانی و در گام بعد از سایر رانندگان و عابران بوده و امیدواریم که با اجرای کلان پروژه آموزش فرهنگ شهروندی شاهد تاثیرات مثبت و ملموسی در شهر امام رضا(ع) باشیم.

سرپرست سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با تاکید بر اینکه افزایش رعایت حقوق شهروندی افزایش امنیت و سلامت شهروندان را به‌همراه دارد، بیان کرد: طبق اعلام پلیس در ۳۹ درصد تصادفات به حق تقدم عابر پیاده توجه نمی‌شود؛ همچنین ۱۹ درصد در عدم توجه به جلو، ۳۱ درصد عدم توجه به چراغ قرمز و ۱۱ درصد سرعت غیرمطمئنه بوده و متاسفانه ۵۱ درصد فوتی‌های تصادفات مشهد عابران پیاده بودند؛ حتی در ۶۰ درصد حوادث خود عابران مقصر بودند، زیرا از روی خط مخصوص حرکت نکرده‌اند.

مصحفی گفت: یکی از مناطق پرچالش و پرترافیک شهری مشهد در اطراف حرم مطهر رضوی بوده که حجم میلیونی تردد زائران را به‌همراه دارد و می‌خواهیم که فرهنگ احترام به حق و حقوق شهروندی اعم از عابر و سواره به‌خوبی و با همکاری مردم ترویج یابد.

وی افزود: در سطح خیابان‌ها اغلب حوادث در نزدیکی پل‌های عابر پیاده رخ می‌دهد و اگر از این ابزار استفاده شود کاهش چشمگیر حوادث را هم شاهد خواهیم بود و بی‌شک اگر عابر و سواره هر دو به حق و حقوق یکدیگر احترام بگذراند شاهد افزایش چشمگیرتر امنیت و سلامت جامعه بود.

سرپرست سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با بیان اینکه از حضور و مشارکت مردم در اجرای کلان‌پروژه آموزش فرهنگ شهروندی استقبال می‌کنیم، گفت: در جهت اجرای هرچه بهتر کلان‌پروژه آموزش فرهنگ شهروندی از طرح‌های مردمی و طراحان استفاده خواهد شد و طرح‌های برتر نیز مورد حمایت مالی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد قرار می‌گیرند تا به مرحله اجرا درآیند و علاقه‌مندان به مشارکت در این کلان‌پروژه می‌توانند کسب اطلاعات بیشتر و ارائه طرح‌ها و پیشنهادات خود به سایت این سازمان مراجعه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + نه =

دکمه بازگشت به بالا