مشهد

پیش‌بینی حضور 3 میلیون عزادار حسینی در مشهد مقدس/ 250 هزار عاشق پیاده در راهند

پیش‌بینی حضور 3 میلیون عزادار حسینی در مشهد مقدس/ 250 هزار عاشق پیاده در راهند
پیش‌بینی می‌شود 3 میلیون زائر و عزادار در دهه آخر صفر در مشهد حضور یابند که حضور این حجم عظیم مشتاقان اهل بیت(ع) نیازمند عزم جهادی و ارزشی در بین مدیران و مسوولان امر است.
پیش‌بینی حضور 3 میلیون عزادار حسینی در مشهد مقدس/ 250 هزار عاشق پیاده در راهند

مسیر بوسه باران است. ملائک همه بوسه می‌زنند بر قدوم این خاکیان. اینجا جاده‌ای رو به بهشت است. رو به شهر عشق. مشهد الرضا(ع). شهری که آسمانی‌ترین بنده خدا را قرن‌هاست میزبانی می‌کند. اینک اما مشهد همزمان با اربعین حسینی و همنوا با ناله‌های عزادارانش، غرق در اندوه و ماتم است. کاروان‌های پیاده زائران رضوی و عزاداران حسینی این روزها به دروازه‌های شهر رسیده‌اند و مدیریت شهری آماده برای پذیرایی از آنان.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، از ماه‌ها پیش، مدیریت شهری برای ساماندهی به وضعیت زوار و عزادارانی که میهمان مشهدالرضا(ع) می‌شوند، جلسات و نشست‌هایی ترتیب داده تا خدمات‌رسانی را هر چه بیشتر و هماهنگ‌تر از پیش کند. نمونه آن نیز نشست هماهنگی امور هیات‌های مذهبی و ساماندهی کاروان‌های پیاده دهه آخر صفر بود که روز گذشته با حضور تمامی دستگاه‌های اجرایی مشهد در سالن همایش‌های پایانه مسافربری امام رضا (ع) برگزار شد.
پیش‌بینی حضور 3 میلیون زائر و عزادار در دهه آخر صفر در مشهد
در این نشست، رییس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی گفت: پیش‌بینی می‌شود 3 میلیون زائر و عزادار در دهه آخر صفر در مشهد حضور یابند که حضور این حجم عظیم مشتاقان اهل بیت(ع) نیازمند عزم جهادی و ارزشی در بین مدیران و مسوولان امر است.
حجت‌الاسلام صباغیان با اشاره به تشرف حدود 1200 تا 1500 کاروان پیاده از مسیرهای مختلف به مشهد، بیان کرد: همچنین پیش‌بینی می‌شود تعداد 220 تا 250 هزار زائر پیاده از طریق این کاروان‌ها عازم مشهد مقدس شوند.
وی افزود: در دهه آخر ماه صفر و براساس برآوردهای صورت گرفته انتظار می‌رود شاهد حضور 4000 یا 5000 هئیت مذهبی نیز در مشهد باشیم.
رییس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی تصریح کرد: اجتماع میلیونی عزاداران حسینی در کربلا نیز این روزها در حال برگزاری است که خوشبختانه با برنامه‌ریزی دقیق امور به پیش می‌رود.
به کارگیری 1000 نیروی پلیس ذخیره برای تامین امنیت
جانشین معاونت عملیات فاخر خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست به برنامه‌ریزی برای بکارگیری 1000 نفر نیروی ذخیره و کمکی، علاوه بر نیروهای فعال پلیس، به منظور تامین امنیت مراسمات دهه آخر صفر اشاره کرد و گفت: همچنین 100 تیم خودرویی نیز در محورهای مواصلاتی به مشهد کار نظارت را بر عهده دارند.
وی با تاکید بر تشدید نظارت‌ها افزود: تیم‌های گشتی به این منظور ساماندهی شدند و در تمام واحدهای خدماتی نیز پاسخگویی به صورت تمام وقت صورت می‌پذیرد.
فعالیت 83 تیم پلیس راهور در ایام عزاداری
رییس پلیس‌راهور غرب مشهد در این جلسه به فعالیت 83 تیم پلیس راهنمایی و رانندگی در معابر اصلی شهر و مبادی ورودی اشاره کرد و در توضیح بیشتر گفت: 26 تیم خودرویی برای کنترل ترافیک شهر، 14 تیم رسیدگی برای تصادفات و 43 تیم گشت موتوری برای دهه آخر صفر فعال شده‌اند.
سرهنگ ندافی‌مقدم بر ضرورت پاکسازی معابر از خودروها و خدمات‌رسانی به کاروان‌های پیاده تاکید کرد و ادامه داد: اگر وسیله‌ای از کنار خیابان جمع‌آوری و به پارکینگ منتقل شد، مالکان می‌توانند با اهراز هویت و ارائه مدارک خودرو و شناسایی نسبت به تحویل خودرو از پارکینگ‌های پلیس اقدام کنند.
پیش‌بینی سرویس‌دهی به 235 هزار مسافر در پایانه‌های مسافربری
«پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد نیز در ایام پیک فعالیت خود از بیست و هفتم تا سی‌ام صفر با حضور پرشمار مسافران و عزاداران مواجه خواهد بود که امسال پیش‌بینی شده 235 هزار مسافر از طریق پایانه‌های معراج، امام رضا(ع) و… به شهرهای خود بازگردند.»
معاون فنی و اجرایی سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد با اعلام این مطلب اضافه کرد: سال گذشته نیز پیک حضور مسافر در روز سی‌ام صفر با 220 هزار مسافر رقم خورد که برای سال جاری 4 درصد رشد پیش‌بینی شده است.
شعاعی به بهره‌گیری از ظرفیت پارکینگ پایانه معراج برای 200 دستگاه اتوبوس اشاره کرد و اظهار کرد: همچنین در پایانه امام رضا (ع) نیز جایگاهی ویژه اتوبوس‌های دربستی در نظر گرفته‌ایم. طبقه سوم ساختمان پایانه امام رضا (ع) نیز محل اسکان موقت زائران خواهد بود و استراحتگاه رانندگان با 100 تخت نیز آماده سرویس‌دهی می‌باشد.
وی خاطرنشان کرد: با مساجد اطراف پایانه امام رضا(ع) برای اسکان اضطراری زوار هماهنگ شده و پارکینگ‌های آن نیز فعال است.
ضرورت تعامل بیشتر مدیران کاروان‌ها با کلانتری‌های شهر
در ادامه این نشست، نماینده عملیات فرماندهی انتظامی مشهد خواستار مشارکت بیشتر مدیران کاروان‌ها با پلیس شد و به این منظور گفت: مدیران کاروان‌ها از ورود افراد غریبه به کاروان جلوگیری کنند.
سرهنگ شفایی خاطرنشان کرد: همچنین مدیران کاروان تلفن و محل اسکان‌شان را به کلانتری محل اطلاع دهند تا در صورت لزوم، پلیس سریعا وارد عمل شود.
وی افزود: یگان‌های امداد در خصوص نظم کاروان‌های پیاده وارد عمل می‌شوند و هرگونه تحرک مشکوکی را به منظور پیشگیری از مسایل انتحاری پیگیری می‌کند.
ضرورت عدم مراجعه یکباره زائران به پایانه‌ها برای عزیمت به شهر خود
رییس بخش مسافری پایانه‌های خراسان رضوی در این نشست تاکید کرد: همه زائران رضوی و عزاداران حسینی برای عزیمت به شهر خود در یک زمان به پایانه‌های مسافربری مراجعه نکنند.
گنجی توضیح داد: اگر تمام امکانات نیز بسیج شود، توان پاسخگویی به حجم انبوهی از زائران که به تدریج وارد مشهد شدند و قصد خروج یکباره را دارند، وجود ندارد.
وی به اشاره به تدوین و تصویب «دستورالعمل تردد ایمن زائران در محورهای استان» خاطرنشان کرد: زوار پیاده و دست‌اندرکاران امر باید مسایلی را رعایت کنند که در این دستورالعمل تشریح شده است.
وی از همه زائران و مسافران خواست قبل از حرکت نسبت به تهیه بلیت خود اقدام کنند.
اعمال قانون خودروهای پخش نذورات به صورت عرضی در خیابان‌ها
نماینده پلیس راه استان خراسان رضوی نیز دیگر سخنران این نشست بود که گفت: اخیرا طرحی تهیه شده که در صورت بروز سانحه برای کاروان‌های پیاده، نام مدیر کاروان به عنوان علت تامه حادثه در گزارش پلیس درج می‌شود. به این لحاظ مدیران کاروان نسبت به وظیفه‌ای که بر عهده گرفتند، دارای مسوولیت قانونی هستند.
سرهنگ قانعی‌نژاد بر ضرورت حرکت مخالف ترافیک کاروان‌های پیاده، بیان کرد: مسیر ویژه‌ زائران پیاده در محور نیشابور به وجود آمده و ضرورت دارد این مسیر برای سایر محورها نیز به وجود آید که کارکردهای مختلفی در طول سال پیدا خواهد کرد.
وی به مسدود شدن محور قدیم نیشابور به صورت کامل اشاره کرد و گفت: معدود افرادی که قصد تردد در این مسیر را دارند، باید از پلیس‌راه مشهد اخذ مجوز کنند.
نماینده پلیس راه استان خراسان رضوی با اشاره به برخورد پلیس با خودروهای پخش کننده نذورات، گفت: خوردوهایی که اقدام به پخش عرضی نذورات می‌کنند، به پارکینگ منتقل خواهند شد.
جمع‌آوری غذاهای نذری بدون شناسنامه
«نذری‌های بدون شناسنامه به عنوان غذای مشکوک جمع‌آوری می‌شوند. منظور از نذری‌های بدون شناسنامه، غذاهایی است که بدون نشانی و اسم آشپزخانه‌ای که نذری در آن طبخ شده، عرضه می‌شوند.»
رییس اورژانس مشهد با بیان این سخنان افزود: همچنین عکس و فیلمی از شخص و خودروی توزیع نذورات تهیه می‌شود تا برای پیگیری‌های بعدی استفاده گردد.
صمدی با اشاره به آماده‌باش پایگاه‌ها و آمبولانس‌های 115، هلال احمر و بخش خصوصی در این ایام بیان کرد: یک بالگرد در مشهد و یک بالگرد در سبزوار نیز آماده خدمات‌رسانی است.
وی با اشاره به مشهد به عنوان یکی از شهرهای پذیرنده در کشور، پلن انتقال انبوه مصدومان از عراق به ایران را طرح‌ریزی کرده، خاطرنشان کرد: محورکار براساس درمان سرپایی است و با توجه به بارش‌های سنگینی که ممکن است رخ دهد، جان پناه‌های احتمالی نیز درنظر گرفته شده است.
رییس اورژانس مشهد افزود: 3 ایستگاه تلفن ماهواره‌ای برای مواقع بحرانی پیش‌بینی شده و 2 پایگاه امداد نیز در اطراف حرم مطهر، علاوه بر پایگاه‌های موجود راه‌اندازی شده است.
پخش نذورات با هماهنگی پلیس در بزرگراه‌ها
نماینده سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز بر ضرورت پخش نذورات با هماهنگی پلیس در بزرگراه‌ها تاکید کرد و اظهار کرد: نباید برای دریافت نذری از بزرگراه عبور عرضی شود.
مرادپور گفت: بهتر است این ایستگاه‌ها در محل زیرگذرهای عابر پیاده یا مسیر عبور کاروان‌های پیاده زوار باشد.
***افزایش ساعات خدمت‌رسانی در شهر
نماینده معاونت خدمات شهری به افزایش ساعات خدمت‌رسانی توسط نیروهای این معاونت اشاره کرد و ادامه داد: شستشوی معابر انجام می‌شود، سرویس‌های بهداشتی تعمیر و مرمت می‌گردد.
باوندی افزود: 3 تن پلاستیک زباله نیز برای رعایت بهداشت بین زوار توزیع می‌گردد و تانکرهای سوخت و تانکرهای آبرسانی نیز در نظر گرفته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 11 =

دکمه بازگشت به بالا