مشهد

پیش‌فروش آپارتمان‌ در بنگاه املاک رسمیت و توجیه قانونی ندارد

آپارتمان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، علی مرادزاده ظهر امروز در نشست‌خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: اتحادیه مشاورین املاک مشهد از سال ۱۳۴۰ تشکیل شد و در آن زمان با اتحادیه اتومبیل‌داران ادغام بود اما در سال ۱۳۴۸ جدا شدند و  از بعد انقلاب تاکنون این اتحادیه  هشت دوره مدیریتی را تجربه کرده، هیئت‌مدیره جدید در تاریخ ۱۳ آبان ۹۶ انتخاب شدند و از ۲۴ دی ماه نیز آغاز به کار کردند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد با اشاره به توقف چاپ پروانه و مجوز خاطرنشان کرد: نخستین اقدام هیئت مدیره جدید، آماده‌سازی و چاپ پروانه‌های کسانی بود که سال گذشته تقاضا داده بودند و به دلیل نداشتن متولی، پیگیری صورت نگرفته بود، ۷۲۰ پروانه وجود دارد که باید چاپ شود و تاکنون ۱۰۰ مورد بررسی شده، همچنین هیئت مدیره جدید از زمان انتصاب، فعالیت‌های انتقالی را انجام داده و از هفته آینده برنامه‌هایی که تدوین نموده را اجرا می‌‌کند.

وی در رابطه با روند درخواست مجوز طی سال‌های اخیر گفت: سال ۸۵، تعداد ۳۶۰۰ عضو داشتیم و صدور مجوز حدود ۱۰۰ مورد در سال و بسیار محدود بود اما در سال ۸۶ درخواست مجوز رشد داشت و به حدود ۴۰۰۰ تا رسید، از سال ۸۷ تاکنون صدور مجوز برای خانم‌ها ممنوع بود اما با پیگیری‌های انجام شده، این قانون لغو شد و در حال حاضر برای بانوانی که درخواست دهند هم مجوز صادر می‌شود، همچنین آمار بانوانی که تاکنون درخواست صدور مجوز داده‌اند حدود ۳۰۴  نفر است.

مرادزاده با بیان اینکه از سال ۸۷ تاکنون رشد طبیعی در زمینه درخواست مجوز و پروانه وجود داشته، عنوان کرد: در حال حاضر ۱۲ هزار جواز صادر شده اما تعدادی از این‌ها غیرفعال هستند و تعداد واحدهای فعال ۵۷۰۰ مورد است، وجود رکود در بازار مسکن از سال ۹۰ تاکنون، زیاد بودن هزینه‌های جاری به ویژه اجاره مکان و مالیات‌هایی که برای اعضا تعیین می‌شود از جمله علت‌های غیرفعال شدن تعداد بسیاری از واحدها است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد ادامه داد: افزایش تعاملات با قوه قضائیه، شهرداری، سازمان امور مالیات و اداره اماکن جزو برنامه‌های هیئت مدیره جدید است، همچنین هدف بلندمدت در نظر گرفته شده برای صنف نیز، ارتقا جایگاه اجتماعی است زیرا جایگاه اجتماعی این صنف در دنیا چهارمین رتبه است ولی در ایران جایگاه این شغل به شدت کاهش یافته چون مردم و افراد به حقوق و تکالیف صنفی شان آشنا نیستند.

وی در رابطه با نحوه برخورد با افراد متخلف گفت: برای برخورد با متخلفان، دو ابزار از جمله ماده ۲۷ و ۲۸ را داریم؛ برای برخورد با کسانی که جواز ندارند، جوازشان را به روز نکردند و نرخنامه جدید را نصب نکردند از تبصره ۲۷ استفاده می‌کنیم و کسانی که تخلف انجام می‌دهند اگر به شکایت واصله رسیدگی نکنند، محل کسب‌شان پلمب می‌شود؛ همچنین بیشتر شکایات مربوط به اضافه کمیسیون یا اشتباه در تنظیم قولنامه‌ها است.

مرادزاده ادامه داد: شروط ضمن قرارداد باید خیلی دقیق باشد و کامل نوشته شود؛ همچنین هفته‌ای سه روز کمیسیون رسیدگی به شکایات داریم و در هر روز حدود ۲۰ پرونده واصله بررسی می‌شود و مقدار اندکی به مقامات قضایی ارجاع می‌شود؛ طی دو سال گذشته بازرسی و نظارت کم بود اما در حال حاضر ۵۰ نفر اعلام آمادگی کردند و ۲۵ نفر از آن‌ها پس از تائید هیئت مدیره، شروع به کار کردند و آمار دقیق متخلفان تا ۲۰ اسفند مشخص می‌شود.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد با اشاره به تقویت کمیسیون شکایات خاطرنشان کرد: دو نفر از اعضا هیئت مدیره در این کمیسیون فعال هستند و سعی می‌کنیم با افزایش تعاملات شیوه پرداخت مالیات صنف خود را عادلانه کنیم. البته دو مدل مالیات وجود دارد یک نوع مالیات بر درآمد و نوع دیگر مالیات بر ارزش افزوده است.

وی بیان کرد: هفته آینده قرار است با همکاری شهرداری، مناقصه نرم‌افزاری برگزار شود که در این نرم‌افزار، واحدها روی نقشه مشخص هستند تا دسترسی شهروندان آسان‌تر شود، همچنین جواز در گذشته با حداقل مدرک سوم راهنمایی اعطا می‌شد اما در حال حاضر امتیازبندی علمی می‌‌کنیم و کسانی که نمره‌شان کمتر از ۵۰ باشد؛ اجازه فعالیت ندارند و باید در دوره‌های آموزشی شرکت کنند؛ در این راستا بودجه آموزش را سه برابر کردیم.

مراد زاده در رابطه با حوزه فعالیت مشاورین املاک گفت: حوزه فعالیت این واحدها مربوط به خدمات خرید و فروش و خدمات رهن و اجاره است و سایر خدمات از جمله خرید و فروش وام مسکن و پیش فروش آپارتمان‌ها رسمیت و توجیه قانونی ندارد؛ همچنین صدور قرارداد دست نویس ممنوع است و حتماً باید پرینتی و همراه با کد رهگیری باشد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد با اشاره به کاهش مبالغ کمیسیون عنوان کرد: مبالغ کمیسیون قبلا نیم درصد بود اما در حال حاضر ۳ دهم درصد به علاوه نه درصد مالیات بر ارزش افزوده است، به دنبال اصلاح این قانون هستیم اما در حال حاضر اگر مشاورین املاک مبلغ بیشتر دریافت کنند، حتماً با آن‌ها برخورد می‌‌کنیم؛ البته کمیسیون پرداختی بعد از تحریر قول‌نامه و تحویل ملک زمانی که معامله‌ای قطعی شده باشد دیگر بر نمی‌گردد.

وی ضمن توصیه به مردم برای عدم اعتماد به اطلاعیه‌های موجود در فضای مجازی، خاطرنشان کرد: اطلاعات فضای مجازی مانند سایت دیوار و شیپور اصلا معتبر نیست و اگر فردی طی این معاملات ضرر کند مقصر خودش است و مردم برای پرداخت حق کمیسیون اندک به سمت این معاملات غیر قانونی نروند، همچنین در منطقه ۱۲ مشهد که الهیه و اطراف آن را شامل می‌شود به خاطر متراژ بزرگتر خانه‌ها و قیمت مناسب خرید و فروش بیشتری صورت می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا