آموزش

چگونه در شرایط کم‌نور عکس‌های بهتری بگیریم؟

 

 
 

در شرایط کم‌نور به عکس‌های تار قانع نشوید. چگونه؟ این مطلب را بخوانید!

 

منظور از عکاسی در شرایط نوری کم، عکاسی در تاریکیِ شب نیست. موقعیت‌های زیادی هست که چشم انسان ممکن است به خوبی ببیند، اما دوربین عکاسی نتواند به خوبی عکس بگیرد. کافه‌ها و رستوران‌های کم‌نور نمونه‌هایی از این موقعیت‌ها هستند. برای عکاسی در چنین محیط‌هایی لازم نیست ترفند خاصی سوار کنید، کافی چند نکته را در خاطر داشته باشید و آن‌ها را رعایت کنید. در ادامه‌ی این مطلب در جریان این نکات قرار می‌گیریم.

 

سرعت شاتر را کم کنید

درک نحوه‌ی کارکرد نوردهی یا exposure برای گرفتن عکس‌های بهتر در همه‌ی شرایط نوری حیاتی است. یکی از مولفه‌های موثر در نوردهی، سرعت شاتر است. سرعت شاتر تعیین می‌کند که شاتر دوربین در هنگام گرفتن عکس، چه مدّت باز می‌ماند.

استفاده از سرعت شاتر بالا می‌تواند به تار نشدن عکس کمک کند، اما اگر شاتر به اندازه‌ی کافی باز نباشد، ممکن است نور کافی به سنسور دوربین نرسد. در محیط‌های کم‌نور، روی هم رفته باید از سرعت شاتر پایین استفاده کنید تا نور به مقدار کافی به سنسور دوربین برسد. در این حالت باید پارامترهای دیگر مربوط به نوردهی را تغییر بدهید و برای این وضعیت خاص تنظیم کنید.

 

گشودگی دهانه لنز را بیشتر کنید

مولفه‌ی بعدی نوردهی، گشودگی دهانه‌ی دیافراگم یا همان aperture است. برای آن‌که لنز دوربین بتواند نور بیشتری دریافت کند و به سنسور دوربین برساند، می‌توانید دهانه‌ی لنز را تا حد امکان باز کنید. اگر از یک دوربین DSLR استفاده می‌کنید، به این نکته توجه داشته باشید که بسیاری از لنزهای کیت (لنز همراه دوربین) این دوربین‌ها، حداکثر گشودگی f/3.5 را دارند (هرچه این عدد کوچک‌تر باشد، گشودگی دهانه‌ی لنز بیشتر است). اگر واقعاً برای عکاسی در شرایط کم‌نور جدّی هستید، دنبال لنزهایی با گشودگی دهانه‌ی بیشتر باشید. مثلاً لنزهایی با f/2.8 یا f/1.8. بعضی از لنزهای ثابت هم هستند که می‌توانند گشودگی f/1.4 را نیز در اختیارتان بگذارند.

 

اگر در عکّاسی تازه‌کار هستید و ایده‌ی دقیقی ندارید که تنظیمات دوربین چگونه کار می‌کنند، می‌توانید دوربین‌تان را روی حالت aperture-priority بگذارید، دهانه‌ی لنز دوربین را تا حد ممکن باز کنید و سپس عکس بگیرید. در این حالت دوربین تنظیمات دیگر را به صورت خودکار انجام می‌دهد.

به این نکته توجه داشته باشید که هنگام عکاسی با گوشی‌های هوشمند، کنترلی روی گشودگی دهانه‌ی لنز ندارید. لنز دوربین گوشی‌ها در کل گشودگی ثابتی دارند، در نتیجه تنظیم سرعت شاتر و ایزو تنها امکان‌ها برای تنظیم نوردهی عکس هستند.

 

ایزو را افزایش دهید

مقدار ایزو ISO در واقع مشخص‌کننده‌ی میزان حساسیت سنسور دوربین شما در برابر نور است. مقدار ایزوی پایین مانند ۱۰۰، به معنای این است که سنسور دوربین حساسیت زیادی در برابر نور ندارد و این حالت برای عکاسی در محیط‌های پُرنور مناسب است. در محیط‌های کم‌نور نیاز دارید مقدار ایزو را بالا ببرید و به ۸۰۰ یا ۱۶۰۰ برسانید تا مطمان شوید سنسور دوربین نور کافی برای نوردهی مناسب را جمع‌آوری می‌کند.

امّا بالا بردن مقدار ایزو نکته‌ی منفی هم دارد و آن زیاد شدن نویز در عکس است. دوربین‌های DSLR جدیدتر سنسورهای بهتری دارند و تنها در ایزوهای بسیار بالاست که ممکن است نویزهای آزاردهنده در عکس ظاهر شود. در هر حال، از هر دوربینی که استفاده می‌کنید، نرم‌افزارهای کاهش نویز هم وجود دارند و می‌توانند به بهبود کیفیت عکس نهایی کمک کنند.

 

از سه‌پایه و لرزش‌گیر استفاده کنید

استفاده از سرعت شاتر پایین برای دریافت نور بیشتر، آسیب‌پذیری عکس نهایی را در برابر لرزش‌های دوربین بیشتر می‌کند. استفاده از یک سه‌پایه می‌تواند این مشکل را حل کند، به ویژه اگر بخواهید شاتر دوربین را به مدت چند ثانیه یا بیشتر باز نگه دارید.

در حالت‌هایی که نمی‌توانید از سه‌پایه استفاده کنید، فعال کردن لرزش‌گیر لنز را فراموش نکنید. گاهی اوقات هم می‌توانید به جای سه‌پایه از یک سطح صاف و ثابت استفاده کنید و در طول مدت‌زمان باز بودن شاتر و نوردهی عکس، دوربین را روی این سطح بگذارید.

نوردهی

نکته‌ی دیگر این‌که گاهی اوقات فشردن دکمه‌ی شاتر می‌تواند باعث ایجاد لرزش شود. در این حالت بهتر است از تایمر یا شاتر ریموت برای گرفتن عکس استفاده نمایید.

 

با فرمت خام عکاسی کنید

عکس خام یا raw عکسی است که دوربین گرفته و هیچ پردازشی روی آن انجام نشده است. وقتی نرم‌افزار داخلی دوربین عکس خام را به به عکس JPEG تبدیل می‌کند، بسیاری از جزئیات عکس از دست می‌رود. وقتی در حالت raw عکس می‌گیرید، امکانات زیادی برای بازگرداندن جزئیات عکس در اختیار دارید. مثلا می‌توانید جزئیات بهتری از قسمت‌هایی که کمتر نوردهی شده‌اند داشته باشید. در واقع این حالت برای عکاسی در شرایط کم‌نور بسیار مناسب‌تر است.

با عکاسی در حالت raw می‌توانید جزئیات زیادی را بازیابی کنید.

 

از فوکوس دستی استفاده کنید

در حالت اتوفوکوس یا فوکوس خودکار، دوربین تلاش می‌کند شیء مناسب را برای فوکوس کردن پیدا کند. در شرایط کم‌نور، ممکن است دوربین برای یافتن فوکوس مناسب دچار مشکل شود. در این حالت از فوکوس دستی استفاده کنید و فوکوس را روی جایی بگذارید که می‌خواهید.

 

از فلاش استفاده کنیم یا نه؟

نور فلاش می‌تواند صحنه یا شیء مورد نظر شما را به قدری روشن کند که نیاز پایین آوردن سرعت شاتر نباشد. اما استفاده از فلاش برای عکاسی از چهره یا اشیایی که فاصله‌ی زیادی دارند، مناسب نیست. اما استفاده از فلاش برای عکس‌های گروهی در محیط کم‌نور، می‌تواند نتیجه‌ی رضایت‌بخشی داشته باشد. به کمک بعضی فلاش‌ها هم می‌توان نور را به سقف یا دیوار تاباند تا محیط نور طبیعی‌تری داشته باشد و عکس‌نهایی بهتر از کار در بیاید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + هفت =

دکمه بازگشت به بالا