خراسانمشهد

کاهش ۱۵ درصدی طلاق در مشهد

IMG10442581

به گزارش ایسنا، مهدی سیدآبادی دیروز هفتم تیر ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شده بود، اظهار کرد: به علت تشکیل مراکز مشاوره‌ای در دادگاه خانواده همچنین بنیاد صیانت از خانواده شاهد کاهش طلاق در مشهد بوده‌ایم که رشد ۱۲ درصدی طلاق متوقف شد و در ادامه شاهد کاهش ۱۱٫۶ درصدی طلاق در سال گذشته نسبت به سال ۹۴ بوده‌ایم.

وی افزود: در سال ۹۴، تعداد پرونده‌های وارده به دادگاه خانواده به میزان ۴۷ هزار پرونده بود که این تعداد در سال گذشته به ۴۰ هزار رسید همچنین در سه ماهه اول سال گذشته ۲۶۷۷ فقره پرونده طلاق وجود داشت که این آمار در مدت مشابه سال جاری به ۲۲۷۳ پرونده کاهش پیدا کرد.

رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب مشهد با بیان اینکه ۲۹ مرکز مشاوره طلاق در دادگاه‌های مشهد وجود دارد، تصریح کرد: به علت عدم قبول دادخواست مهریه در سال ۹۴ به میزان ۲٫۶ درصد طلاق به تقاضای زوجه کاهش یافت؛ ورود مهریه به دادگاه‌های خانواده افزایش طلاق را به دنبال داشت.

سید‌آبادی در خصوص عملکرد دادگاه‌های مشهد در سال گذشته، عنوان کرد: ۱۹۰ هزار و ۳۲۹ پرونده به مجموع دادگاه‌های مشهد وارد شد همچنین ۱۹۷ هزار و ۱۹۵ پرونده مختومه اعلام شد.

وی اضافه کرد: از تعداد پرونده‌های ورودی حدود ۱۶ هزار پرونده مربوط به تخلفات راهنمایی و رانندگی است که این موضوع با فرهنگ‌سازی و رعایت قوانین می‌تواند بسیاری از دادگاه‌ها را  از ورود این پرونده‌ها خلوت‌تر کند.

سیدآبادی یادآور شد: در سه ماهه ابتدایی سال جاری نیز تعداد ۲۳ هزار و ۲۱۰ پرونده در دادگاه‌های مشهد وجود دارد.

رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب مشهد خاطرنشان کرد: در حال حاضر دادگاه‌های عمومی به مراجع اختصاصی تبدیل شده‌اند به این صورت که دادگاه کیفریِ یک که دارای پنج شعبه است به جرائم خاص و درجه یک، دو و سه مانند قتل، اعدام، دیه، جرائم سیاسی و … رسیدگی می‌کنند.

سید‌آبادی اضافه کرد: دادگاه کیفریِ دو دارای ۴۲ شعبه در مشهد است که به درجات ۴، ۵، ۶، ۷ و ۸ جرائم رسیدگی می‌کنند که از جمله این جرائم می‌توان به سرقت، نزاع، خیانت در امانت، ترک انفاق و … اشاره کرد.

وی در خصوص دادگاه‌های خانواده، گفت: در حال حاضر ۲۸ شعبه دادگاه خانواده در مشهد و جود دارد که به دعاوی خاص خانوادگی رسیدگی می‌کنند همچنین دادگاه‌های حقوقی دارای ۳۷ شعبه هستند که به دعاوی عمومی حقوقی رسیدگی دارند.

رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب مشهد ادامه داد: دادگاه‌های انقلاب نیز در خصوص قاچاق مواد مخدر و مسائل امنیتی تصمیم‌گیری می‌کنند.

سیدآبادی با بیان اینکه در سال گذشته علاوه بر تشکیل دادگاه‌های خانواده مرکز پیوند نیز تشکیل شد، گفت: این مرکز برای ملاقات افرادی است که فرزند دارند و با مشکلات قانونی مواجه‌اند که با حمایت اداره‌کل بهزیستی تشکیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته تعداد خروجی قضات کاهش یافت به این صورت که ۳۶ قاضی به دادگاه‌های مشهد جذب و ۱۱ قاضی بازنشسته یا ارتقاء یافتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =

دکمه بازگشت به بالا