سلامت

کشفی راهگشا برای دیابتی‌ها

1449654425835_one-gram-pancreas-fat-reverse-type-2-diabetes-1

یک پژوهش جدید در دانشگاه نیوکاسل انگلستان با ارائه دیدگاهی جدید نسبت به اثرات مثبت کاهش وزن بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2، درک ما را از این بیماری بهبود می‌بخشد.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، حدود 9 درصد از جمعیت جهان به بیماری دیابت نوع 2 مبتلا هستند. این بیماری نتیجه تجمع چربی در پانکراس است و این اندام را از تولید مقدار مورد نیاز انسولین باز‌می‌دارد.

در حالی که گفته می‌شود کاهش وزن می‌تواند تاثیر مثبت زیادی بر روی این بیماری داشته باشد، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که نوع خاصی از کم کردن وزن، مختص بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 است.

به گفته محققان، این بیماری به سادگی و با کم کردن یک گرم چربی از جای مناسب در بدن، درمان می‌شود.

این پژوهش بر روی 18 بیمار که نیمی از آنها سالم و نیمی دیگر به بیماری دیابت نوع 2 مبتلا بودند، انجام شد. بیماران دیابتی به طور متوسط کمتر از هفت سال بود که به این بیماری مبتلا بودند.

محققان برای اندازه‌گیری مقدار چربی موجود در پانکراس هر بیمار از یک اسکن ام‌آر‌آی بسیار حساس استفاده کردند. در آغاز مطالعه، مشخص شد آن دسته از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 ، دارای سطوح بالایی از چربی پانکراس هستند.

تمام شرکت‌کنندگان تحت عمل جراحی بای‌پس معده قرار گرفتند و پس از هشت هفته همه آنها به یک اندازه وزن کم کردند. برخی از آنها در آغاز مطالعه، حدود 13 درصد از وزن بدن خود را از دست دادند.

با این حال، این نکته و تفاوت بسیار مهم این بود که وزن هر کدام از شرکت‌کنندگان در کدام ناحیه کم شده بود.

نتایج نشان داد مقدار چربی در پانکراس شرکت‌کنندگان فاقد دیابت تغییری نکرد؛ ولی کسانی که مبتلا به این بیماری بودند ، در حدود 1.2 درصد از سطوح چربی پانکراس خود را از دست دادند.

به گفته پژوهشگران، واقعیت این است که کاهش چربی در پانکراس به کاهش کلی وزن مربوط نیست اما تاثیر بخصوصی در بیماران دیابت نوع 2 دارد و کشف مهمی برای درمان این بیماری محسوب می‌شود. اما آنچه ممکن است تعجب آور باشد این است که میزان چربی موضعی که افراد مبتلا به این بیماری برای درمان باید از دست بدهند، بسیار کم است.

روی تیلور، پروفسور و محقق ارشد این پژوهش اظهار کرد: میزان وزنی که شما باید برای درمان بیماری دیابت از دست بدهید، یک گرم است. اما این گرم الزاما باید از چربی پانکراس باشد. در حال حاضر تنها راه ما برای رسیدن به این درمان این است که کالری مصرفی خود را با هر روش ممکن مانند رژیم غذایی یا عمل جراحی محدود کنیم.

این گروه پژوهش خود را در مجله Diabetes Care منتشر کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + هجده =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا