ایران

کمالوندی: آمانو به دعوت ایران امشب به تهران می‌آید/ قرار نیست آمانو از جایی بازدید کند

اخبار,اخبارسیاسی,  بهروز کمالوندی

 سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان با تأکید بر اینکه تیم هسته‌ای کشورمان جوانب اجرای برجام را سنجیده است، گفت: به مردم کشورمان نسبت به اجرای برجام امید می‌دهم، چرا که خودم نیز نسبت به این امر امیدوار هستم.

  بهروز کمالوندی در برنامه پیشخوان خبر شبکه خبر که به صورت زنده پخش می‌شد در مورد سفر یوکیا آمانو به تهران، اظهار کرد: او به دعوت ایران امشب وارد تهران خواهد شد و فردا با آقای رئیس جمهور و همچنین دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

این مقام مسئول در سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه قرار نیست آمانو از جایی بازدید کند، تصریح کرد: همانطور که اشاره کردم او به دعوت ایران این سفر را انجام داده و ما تلاش داریم هرچه زودتر به نتیجه‌گیری گسترده دست پیدا کنیم. در برجام روند اجرا 8 سال پیش بینی شده ولی ما می‌خواهیم زودتر دست به این موضوع پیدا کنیم و این امری شدنی است، البته با همکاری ایران و آژانس.

کمالوندی همچنین در رابطه با فضایی که قرار است برای فعالیت‌های اقتصادی ایجاد شود و اینکه در چه بازه‌ای این امر صورت می‌گیرد، گفت: به طور قطع با توجه به پیش‌بینی‌هایی که همکاران ما در وزارت خارجه انجام داده‌اند تمرکز بر این خواهد بود که تعاملات اقتصادی با ایران و یا ایران با کشورهای خارجی با توجه به قوانین و مقررات انجام و تلاش شود تا ابهامات به وجود آمده رفع شود.

وی ادامه داد: در ماه‌های گذشته اصرار بر این بود که سند 200 صفحه‌ای تنظیم شود که راهنمای افراد، بانک‌ها و کسانی است که می‌خواهند فعالیت‌های اقتصادی داشته باشند تا شرکت‌های ایرانی و خارجی که قصد سرمایه‌گذای، تجارت و بیمه دارند سوالاتی که احتمال مطرح شدن آن توسط این افراد داده می‌شد جمع‌آوری شده و از سوی گروه 1+5 با همکاری کشورمان تهیه شده است که به رفع ابهامات کمک می‌کند.

کمالوندی با بیان اینکه بانک مرکزی و وزارت امور خارجه برای تعامل‌های اقتصادی آماده صدور دستورالعمل‌های لازم در صورت لزوم هستند، خاطرنشان کرد: مهم این است که طرف مقابل متعهد شده است و فرامین لازم برای تعامل اقتصادی با ایران را صادر کرده است.

کمالوندی خطاب به مجری که سوالی در رابطه با پول‌های بلوکه شده کشورمان در خارج از ایران مطرح کرد، گفت: لطفاً از مسئولان بانک مرکزی درخواست کنید تا به برنامه آمده و به سوال‌های شما در این خصوص پاسخ بدهند.

وی در رابطه با امضای قرارداد بازسازی نیروگاه اراک نیز خاطرنشان کرد: از ابتدا گفتیم که کار اصلی حتی در برجام نیز مشخصاً آمده است که مسئول پروژه و مالک آن جمهوری اسلامی ایران است. کشورهای مقابل ما قرار است در زمینه طراحی و بازطراحی تجهیزات به ما کمک کنند و طی اسنادی نسبت به این اقدامات متعهد شوند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان ادامه داد: این اسناد بین‌المللی هستند و مهمترین آنها سند رسمی است که بر اساس برجام امضا شده است و کشورها را متعهد کرده است که در این همکاری آنچه که جمهوری اسلامی ایران نیاز دارد را دریغ نکنند و آنها هم تعهد خود در این زمینه را اعلام کردند. سند همکاری ایران با چین در این زمینه مهمترین سند است. بیانیه دیگری نیز توسط ایران،‌ چین و ‌آمریکا امضا شده است که آن هم اهمیت زیادی دارد. بخشی از مسائل به قراردادهای تجاری بازمی‌گردد که در این زمینه نیز بحث‌های لازم انجام شده است. در صورتی که بخواهیم اسناد نهایی امضا شود روند خاصی باید طی شود.

وی ادامه داد: در رابطه با طراحی بین 6 تا 8 ماه پیش دیدگاه‌هایمان را به چین داده‌ایم و قرار است این کشور بر طرح‌های ما نظارت داشته باشد. حتی در رابطه با بازنگری در طراحی که در صنعت هسته‌ای اهمیت بسیاری دارد، طبق نگاه آقای صالحی قرار بر این شد که چینی‌ها در کنار ما این بازنگری را داشته باشند چون این یک قانون است که بازنگری توسط گروهی غیر از کسانی که طراحی را انجام داده‌اند، انجام بگیرد.

کمالوندی با تأکید بر اینکه در بازسازی نیروگاه اراک بخش‌های اصلی کار بر عهده تیم ایرانی است،‌ افزود: چینی‌ها در بازنگری و تأمین تجهیزات به ما کمک می‌کنند حتی این اقدامات را متخصصان کشورمان نیز می‌توانند حتی بهتر از چینی‌ها انجام بدهند. اما نگاه آقای صالحی از ابتدا این بود که متخصصان ایرانی در کنار متخصصصان خارجی قرار بگیرند. در این مرحله مربوط به طراحی اصلی است که این طراحی اولیه را به طرف مقابل داده‌ایم و امیدوار هستیم که در طول سفر رئیس جمهور چین که در اوایل بهمن‌ماه صورت می‌گیرد با توجه به اینکه اسناد آماده امضا هستند یک یا دو سند در رابطه با همکاری‌های هسته‌ای امضا شود.

کمالوندی تأکید کرد: در بازنگری رآکتور اراک تنها چین با ایران همکاری نمی‌کند بلکه کشورهای مختلفی مانند فرانسه، انگلیس و آلمان که اعلام کرده‌اند هم در طراحی، مرور آن و تأمین تجهیزات با ما همکاری خواهند داشت.

وی در رابطه با اینکه وقتی وزیر امور خارجه وارد وین شد گفت: روند اجرای برجام را دقیق رصد می‌کنیم تا از اجرای آن مطمئن شویم و اینکه این رصد چطور انجام می‌شود را ما در مذاکرات به صورت برنامه‌ریزی شده و هماهنگ عمل کردیم و جای این نیست که الان وارد این جزئیات بشوند. اما آقای ظریف و صالحی در کنار دوستان دیگرمان با اختصاص دادن وقت زیاد کار را به خوبی پیش برده‌اند و از این پس توافق‌های کلی که صورت گرفته نیازمند مراقبت است تا طبق توافق‌های انجام شده به درستی پیش رود.

کمالوندی افزود: از نظر ما موقعیت جمهوری اسلامی ایران که در مذاکرات هم به خوبی مشخص شد به آنها اجازه نخواهد داد که خارج از برجام گام بردارند و همین امر تعیین کننده خواهد بود و ما طی دوره‌ای هم بر برداشته شدن تحریم‌ها و هم بر اجرای درست توافق در حوزه هسته‌ای نظارت خواهیم داشت تا طی برنامه پانزده‌ ساله به اهداف خود برسیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به نظارت‌هایی که قرار است بر روند برجام صورت بگیرد، گفت: ستادی در وزارت امور خارجه با وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در ارتباط است. در حوزه صنعت هسته‌ای هم نظارت کامل بر این توافق خواهیم داشت. به مردم اطمینان می‌دهم جمهوری اسلامی ایران با موقعیت بسیار خوبی که در منطقه دارد از شرایط بهتری در سطح جهانی برخوردار شده است و حفره‌هایی که در کشورمان مسدود کرده بودند امروز گشوده شده‌اند.

وی ادامه داد: نگرانی که امروز در رژیم صهیونیستی شاهد آن هستیم نشان‌دهنده این است که سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران سیاست‌های درستی بوده است که ما آنها را مدیون مقام معظم رهبری و برنامه‌ریزی خوب و وقت زیادی که رئیس جمهور و تیم مذاکره کننده کشورمان در این زمینه گذاشته‌اند هستیم و من شاهد بودم مذاکره کنندگان ما یک سر و گردن از مذاکره کنندگان مقابل بالاتر بودند.

کمالوندی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در رابطه با اینکه ایران چطور می‌تواند به سیاست‌های آمریکا در قبال اجرای برجام اطمینان داشته باشد، توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران در طول سی و چند سال گذشته با صبر و تحمل به خواسته‌های خود رسیده است، قطعاً نتیجه خون شهدا تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در حوزه صنعت هسته‌ای آینده بسیار خوبی را برای کشورمان پیش‌بینی می‌کنیم. اقتصاد ما ظرفیت آن را دارد که در بالاترین رتبه‌های جهان قرار گیرد. حدود هزار میلیارد دلار ظرفیت تولید ناخالص ملی کشورمان است. این ظرفیت به دلیل تحریم‌ها و فشارها از قوه به فعل نرسیده است. ولی در حال حاضر امید به پیشرفت در این بخش‌ها می‌رود.

کمالوندی با بیان اینکه به زودی ایران در بخش‌های مختلف از جمله اقتصادی و هسته‌ای شاهد پیشرفت‌های چشمگیری خواهد بود، خاطرنشان کرد: فضای بسیار خوبی برای صنعت هسته‌ای ما فراهم شده است. تا چندی پیش فضا برای صادرات و واردات مواد مورد نیاز ما بسته بود ولی طی چند ماه گذشته تعداد زیادی سند با کشورهای اروپایی آماده کردیم ولی امضای آن به بعد از توافق موکول شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان ادامه داد: توافق انجام شده در حدود یک ماه پیش هم برای کشورمان حائز اهمیت است. از اسپانیا بازدید داشتیم و اسپانیا تجربه پنجاه ساله در صنعت هسته‌ای دارد به توافق رسیده‌ایم. در حال حاضر ما با بسیاری از کشورها در بخش‌های مختلف به ویژه ساخت نیروگاه‌هایی برای تولید انرژی پاک که نیاز کشورمان است به توافق رسیده ایم و فکر می‌کنم زمان آن رسیده است که توجه ویژه‌ای به انرژی هسته‌ای به خصوص در بخش انرژی پاک شود.

وی تأکید کرد: در بحث سوخت نیز نیاز به توجه زیادی داریم چرا که ما غنی‌سازی را برای آن می‌خواستیم که بتوانیم سوخت تولید کنیم. خداراشکر سوخت راکتور تهران را تولید کردیم اما برای سوخت نیروگاهی به کمک سایر کشورها نیاز داریم.

مجری برنامه از کمالوندی در رابطه با تضمینی که برای تعهد آمریکایی‌ها به توافق ایران با گروه 1+5 وجود دارد سوال کرد و او توضیح داد: در عالم سیاست آن چیزی که گفته می‌شود با چیزی که حقیقت دارد متفاوت است. قطعاً کشوری نیستیم که آنها بتوانند چیزی را به ما تحمیل کنند. من نمی‌خواهم اتفاقاتی که در گذشته افتاده است را توضیح داده یا آنها را توجیه کنم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از برگشت شرایط صدمه نخواهد دید و آمریکایی‌ها از بازگشت شرایط به گذشته صدمه خواهند خورد و این را به خوبی می‌دانند. در هر صورت اتفاق بزرگی در جریان است و مسائل حاشیه‌ای آن باید بررسی شوند. آمریکایی‌ها وعده داده‌اند که اتفاقات رخ داده بر برجام تأثیر نگذارد و گفته‌اند که با این اتفاق موافق نبوده و از سوی مخالفان آنها این کار صورت گرفته است. این موارد باید حتماً بررسی شود ولی آنچه که مسلم است این است که ایران دست و پا بسته نیست و این امر به خوبی به آمریکایی‌ها از سوی مذاکره کنندگانمان القا شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان با بیان اینکه باید به طرف مقابل وقت بدهیم تا موضوعی که برایشان خوشایند نبوده است را بپذیرند، گفت: آنها حاضر نبودند پیچ و مهره‌های صنعت هسته‌ای ما را بپذیرند ولی امروز با دستاوردهای عظیم ایران در این زمینه روبرو شده‌اند و باید به آنها فرصت بدهیم تا با این واقعیت تلخ کنار بیایند.

کمالوندی در پایان با بیان اینکه در 20 فروردین خبرهای خوبی برای مردم خواهند داشت، تأکید کرد: رفت و آمد هیأت‌ها در سطوح مختلف در صنعت هسته‌ای طی روزهای آینده صورت خواهد گرفت و آقای صالحی سفرهایی به کشورهای اروپایی خواهند داشت. همکار من از روس اتم به تهران سفر خواهد کرد و اگر بشود در این سفر اقدامات لازم صورت بگیرد کلنگ دو نیروگاه جدید در بوشهر در ایام دهه فجر خواهد خورد. ان‌شاءالله این خبرها به همراه خبرهای خوب دیگری در 20 فروردین اعلام خواهد شد.

  منبع:  ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 7 =

دکمه بازگشت به بالا