مشهد

“گرانی” گریبان‌گیر یلدای مشهدی‌ها شد

ایران ثقافت میں "شب یلدا"کا قدیم تہوار

گرانی اجناس همچنان مهمترین مسئله‌ای است که در آستانه شب یلدا گریبانگیر شهروندان مشهدی شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، شب یلدا یکی از رسوم قدیمی ایرانی‌هاست که در آن خانواده‌ها برای گذراندن بلندترین شب سال دور هم جمع می‌شوند اما امروزه این رسم تبدیل به مانور تجمل‌گرایی شده که نمود و مصادیق آن در روزهای منتهی به شب یلدا به شدت در کوچه و خیابان‌های شهر مشهد دیده می‌شود.

یلدا کم‌کم بساطش را در شهر مشهد نیز پهن کرده و همه جا طرح‌های هندوانه و انار را می‌توان دید؛ همه این طرح‌ها در کنار یکدیگر قرار داده شده‌اند؛ از سبدهای میوه به شکل هندوانه گرفته تا بدلیجات بانوان که الهاماتی از انار و فال حافظ دارند در واحدهای صنفی وجود داشته و به فروش می‌رسد.

در این میان چیزهای جدیدی نیز تبدیل به روال و عادت شده و هر سال با آب و تاب بیشتری نسبت به سال قبل در مراسم یلدای ایرانی‌ها جای خود را باز می‌کند که یکی از آنها مراسم بردن هدیه و مهمانی نخستین شب یلدای عروس و داماد جوان است که هزینه آن هر ساله بالاتر می‌رود.

فرزانه ر. یکی از بانوان مشهدی است که برای آماده کردن مقدمات مهمانی شب یلدای نخستین سال زندگی مشترک خود به بازار آمده می‌گوید: تمام هزینه‌ها را برآورد کرده‌ام و بهتر است خودم کارهای میوه‌آرایی و سایر موارد را انجام بدهم چرا که اگر بخواهم از گل‌فروشی یا مجموعه‌های تشریفاتی کسی برایم کارها را انجام بدهد هزینه آن بیش از دو برابر تمام می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: البته برای انجام گل‌آرایی یک کانال تلگرام پیدا کرده‌ام که قیمت‌های آن روز به روز اعلام می‌شود و تقریباٌ مناسب هستند و امید دارم که تا قبل از روز مراسم من هم قیمت‌هایش مناسب باقی بماند زیرا در این قبیل مواقع معمولاٌ این فروشگاه‌ها قیمت‌ها را بالا می‌برند.

هزینه‌های گزاف برگزاری یلدا در هتل‌ها

با توجه به صحبت جالبی که از بانوی مشهدی شنیدم بر آن شدم تا بدانم که یک مجموعه‌ تشریفاتی برای شب یلدا چه اقداماتی را انجام می‌دهد و هزینه‌های آنها به چه میزان است و به همین علت با یکی از همین مجموعه‌ها که آگهی آن در روزنامه درج شده بود تماس گرفتم و خانمی که تلفن را پاسخ داده، می‌گوید: ما فقط در هتل مراسم شب یلدا را برگزار می‌کنیم و برای هر نفر با پذیرایی و ۲ نوع شام حدود ۳۰ هزار تومان هزینه در بردارد.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه ما گل‌آرایی درون خانه و سایر مواردی از این دست نداریم و تنها به صورت تعریف شده در هتل، مراسمات را برگزار می‌کنیم.

با یکی دیگر از مجموعه‌های تشریفات در مشهد تماس می‌گیرم؛ این بار آقایی جوابم را می‌دهد و به ظاهر این مجموعه در خانه نیز اقدامات مربوط به پذیرایی را انجام می‌دهد و می‌گوید: خدمات بسیار متنوع هستند؛ به عنوان مثال پذیرایی با ۲ نوع میوه و ۲ نوع شیرینی به ازای هر نفر ۴۰۰۰ تومان بوده و این به غیر از حدود ۴۰۰ هزار تومان هزینه‌ای است که برای میوه آرایی باید در نظر گرفت. همچنین ابتدایی‌ترین انواع گل آرایی‌ها از ۱۵۰ هزار تومان شروع شده و سقف قیمتی برای آنها وجود ندارد.

وقتی با اصرار از وی پرسیدم که رقم متوسط برای برگزاری یک مراسم شب یلدای آبرومند چه میزان است باز هم می‌گوید: خدمات بسیار متنوع است؛ باید بدانم که چه چیزی می‌خواهید.

در یک گلفروشی به یک پیرمرد برخورد می‌کنم که از قرار در حال سفارش آماده‌کردن تزئینات برای هدایایی است که برای عروس خانواده به مناسبت شب یلدا خریداری کرده، با ناراحتی می‌گوید: سابق بر این مراسم شب یلدا تنها برای این بود که خانواده‌ها دور هم باشند اما حالا تبدیل به یک مراسم رسمی مانند “حنابندان” شده است.

وی ادامه می‌دهد: ما که مهمان هستیم هزینه زیادی را برای این مراسم متحمل شده‌ایم خانواده عروس حتماً باید بسیار بیشتر از اینها هزینه کرده باشند که به نظر من این هزینه بسیار بی‌مورد است.

داستان کیک شب یلدا

برای اینکه انواع هزینه‌ها را برای شب یلدا پیدا کنم به سراغ یک شیرینی فروشی رفتم تا در مورد قیمت‌های مختلف شیرینی‌ها سوال بپرسم که کیک‌هایی با شکل هندوانه و تزئیناتی شبیه به آن توجهم را جلب کرد و به همین علت از مسئول آن پرسیدم که قیمت این کیک‌ها چه میزان است و وی در پاسخ می‌گوید: ارقامی که پشت ویترین هستند کیلویی ۲۲ هزار تومان بوده و ارقامی که برای سفارش دادن آماده می‌کنیم کیلویی ۳۰ هزار تومان قیمت دارد و البته کیک‌های سفارشی وزنی بالای سه کیلوگرم دارند.

وی ادامه می‌دهد: البته چاپ عکس روی کیک نیز انجام می‌شود که برای آن علاوه بر هزینه کیک باید ۳۰ هزار تومان دیگر پرداخت شود و آن نوع از کیک کیلویی ۲۵ هزار تومان قیمت دارد.

قیمت پسته؛ ۶۱ هزار تومان

با وجود اینکه به نظر می‌رسد وضعیت مالی مردم به‌گونه‌ای است که قدرت خرید بالایی ندارند اما قیمت‌ها در آستانه شب یلدا بسیار بالا رفته به‌گونه‌ای که قیمت انواع میوه خشک بیش از ۵۰ هزار تومان و پسته از ۴۴ هزار تومان تا ۶۱ هزاز تومان متغیر است.

همچنین مشاهدات نشان از این دارد که نرخ آجیل بسیار متغیر بوده و بنا به ترکیبات آن بسیار متفاوت است؛ به عنوان مثال آجیل ۴ مغز حدود کیلویی ۵۵ هزار تومان قیمت دارد اما اگر به آن اقلامی مانند تخمه و نخودچی اضافه شود ممکن است این مبلغ به ۳۳ هزار تومان تعدیل یابد.

تبعیت قیمت‌های شب یلدا از عرضه و تقاضا

حیدر ساکن؛ رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد در مورد وضعیت بازار میوه و تره‌بار در مشهد می‌گوید: هم اکنون وضعیت بازار کاملاٌ عادی است و کمبودی از نظر میوه وجود ندارد.

وی بیان می‌کند: البته در برخی از موارد ممکن است به علت برخی کمبودها در یک روز، قیمت یک میوه ویژه به علت تقاضای زیاد بالا برود اما هم اکنون به هیچ عنوان افزایش قیمت چشمگیری وجود ندارد و امید می‌رود تا پایان هفته نیز وضعیت به همین صورت باقی بماند.

برخورد قاطع با گرانفروشی

علی باخرد؛ معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی در این زمینه می‌گوید: اقدامات نظارت و بازرسی در خراسان‌رضوی به‌ویژه در مشهد از هفته گذشته با همکاری اتاق اصناف و اتحادیه‌ها آغاز شده و تمام اصنافی که به نوعی در بازار  شب یلدا حضور  دارند در این طرح همکاری می‌کنند.

وی بیان می‌کند: هم اکنون وضعیت بازار آرام است و تمام اقلام اساسی مورد نیاز از جمله میوه و تره‌بار، آجیل و شیرینی دارای قیمت متعادلی هستند.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی ادامه می‌دهد: همچنین برای کیک شب یلدا که برخی از خانواده‌ها بنا به رسوم آن را تهیه می‌کنند که قیمت پایه آن کیلویی ۱۷ هزار تومان در نظر گرفته شده و اگر در یک قنادی برخی از اقلام لوکس در کیک استفاده شود قیمت قدری افزایش پیدا می‌کند.

باخرد با اشاره به برخی از گرانفروشی‌ها در مورد خدماتی که در شب یلدا مورد نیاز افراد است، خاطرنشان می‌کند: در مورد ارائه خدماتی مانند تزئین هدیه یا گل‌آرایی و میوه‌آرایی قیمت مصوبی مانند سایر اقلام اساسی وجود ندارد اما قدر مسلم این است که این موضوعات نیز از قاعده مواد اولیه و اجرت کار پیروی می‌کند؛ به عنوان مثال در میوه‌آرایی یک واحد میزان لوازم تزئینی و میوه مصرف شده آنها محاسبه شده و مبلغ متعارفی نیز به عنوان دستمزد تزئین در نظر گرفته می‌شود و بالاتر از این حد مشمول تخلف گرانفروشی شده و با آنها برخورد می‌شود.

البته این قاعده در مورد بسیاری از مراسمات ایرانی وجود داشته و جشنی ساده و دورهمی گرم را تبدیل به یک دغدغه و یا حتی ناراحتی برای برخی از افراد می‌کند که باید با آن مبارزه کرد و همیشه در این میان نیز عده‌ای سودجو حضور دارند که از موقعیت سوءاستفاده کرده و بهای بسیار بالایی را برای کالاها و یا خدمات خود طلب می‌کنند که باید با این دسته نیز برخورد شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 1 =

دکمه بازگشت به بالا