خراسان

۲۳ طرح صنعتی در خراسان رضوی در هفته دولت افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از افتتاح و کلنگ زنی ۲۳ طرح صنعتی در خراسان رضوی در هفته دولت خبر داد.

23 طرح صنعتی در خراسان رضوی در هفته دولت افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود

به‌گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدرضا مس‌فروش ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در سالن اجتماعات استانداری خراسان رضوی برگزار شد، گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت در خراسان رضوی فرآیندی متفاوت با دیگر استان‌ها دارد و علت عمده آن این است که ما در این استان تردد ۳۰ میلیون زائر در طول سال را داریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان این مطلب که این استان به‌دلیل استعدادهایی که در سه بخش صنعت، معدن و تجارت دارد تفاوت را بیشتر می‌کند، ادامه داد: فعالیت یک واحد صنعتی از جواز تأسیس آغاز می‌شود که در نوبت اول یک سال فرصت دارد تا عملیات اجرایی را انجام دهد و قابل تمدید نیز هست.

وی نُرم تحقق جواز تاسیس به‌پروانه بهره برداری در کشور را ۹٫۵ درصد و در خراسان رضوی ۱۹٫۵ درصد اعلام و ابراز کرد: این نشان از این دارد استان تلاش برای راه اندازی یک واحد صنعتی دارای معدل بالایی است که عدد خوبی محسوب می‌شود.

مس‌فروش تصریج کرد: جوازهای تاسیس معتبر بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ مورد و در چهار ماهه سال جاری بیش از ۶۰۰ مورد بوده که میزان سرمایه‌گذاری این جوازها ۲۹ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان و حاصل اشتغالی که از جوازهای تأسیس داشتیم تاکنون ۷۶ هزار و ۹۰۳ نفر بوده است.

صدور بیش از ۵ هزار پروانه بهره‌برداری تا تیرماه

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: ۵۷۲۸ مورد پروانه بهره‌برداری تا تیرماه سال جاری داده شده که ۱۲۷ مورد عملکرد چهار ماهه سال جاری است و ۲۰ هزار و ۳۲۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری این میزان پروانه و اشتغال حاصل شده از این تعداد واحد صنعتی ۱۹۹ هزار ۲۸۰ نفر است.

وی به‌برنامه‌های سازمان صمت در حوزه صنعت اشاره و خاطرنشان کرد: تعدادی از واحدهای صنعتی ما یا فاقد فعالیت هستند و یا با ظرفیتی کمتر از ظرفیت اسمی فعالیت دارند که منطق حکم می‌کند برای تکمیل واحدهایی که نیمه راکد هستند تمرکز کنیم.

کمک به‌تامین کالاهای سرمایه‌ای و مواد اولیه واحدهای صنعتی

مس‌فروش کمک به‌تامین کالاهای سرمایه‌ای و مواد اولیه واحدهای صنعتی را یکی دیگر از برنامه‌های این سازمان خواند و ابراز کرد: معتقدیم در حوزه آب، سهم بخش صنعت و تولید که ۱٫۲ درصد در سطح ملی است که نسبت به‌کشورهای پرآب و کم آب بسیار فاصله دارد و کم است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تاکید کرد: چنانچه همین گونه در خصوص آب پیش برویم قطعا در آینده به‌مشکل خواهیم خورد.

وی با بیان این نکته که ۹۳ درصد تقاضاها در استان برای کسب جواز تاسیس و ۲۶ درصد در سرمایه و ۸۸٫۳ در پروانه‌های بهره برداری را صنایع کوچک از آن خود کرده‌اند، اضافه کرد: در هفته دولت از ۲۳ طرح آماده افتتاح یک کلنک زنی در نیشابور و ۲۲ طرح با ۵۰۴ میلیارد تومان سرمایه گذاری و ۸۱۴ نفر اشتغال در گروه‌های مختلف صنعتی(غذایی، پلاستیک، برق و الکترونیک و غیره) خواهیم داشت.

مس‌فروش اضافه کرد: در حوزه تسهیلات رونق تولید واحدهای صنعتی در سال ۹۷، در بازسازی و نوسازی ۳۹ میلیارد تومان و ۱۳۶ میلیارد تومان سرمایه در گردش، توانستند از سیستم‌های مختلف توانستند کسب کنند.

وی ادامه داد: در حوزه سرمایه در گردش ۲۱۷ مورد پرونده بررسی و ۵۹۶ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که تعداد واحدهایی که تسهیلات به‌آنان پرداخت شد ۷۰ مورد به‌مبلغ ۱۲۶ میلیارد تومان بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ابراز کرد: در خصوص تسهیلات تکمیلی ۳۱ مورد ثبت نامی داشتیم که ۹ بررسی و مصوب شده رقم ۲۷ میلیارد تومان به‌آنان پرداخت شود که تاکنون به‌کسی چیزی پرداخت نشده است.

مس‌فروش در خصوص تسهیلات تبصره ۱۸ هم گفت: در این خصوص با دو پدیده مواجه شدیم اول اینکه صندوق توسعه ملی سهم خود را پرداخت نکرده است و در طول ۴ ماهه امسال ۳۷ مورد تکمیل مدارک داشتیم که تنها دو مورد پرداخت شده است.

واردات استان در ۴ ماهه امسال ۱۱۸ میلیون یورو

وی ضمن بیان این موضوع که واردات ما  در چهار ماهه امسال ۱۱۸ میلیون دلار بوده است، بر توسعه تعاملات با کشورهای اطراف تاکید کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی حفظ بازارهای موجود و توسعه آن را از دیگر برنامه‌های سازمان صمت خراسان رضوی در حوزه بازرگانی دانست و خاطرنشان کرد: تلاش سازمان بر این است که بر ساماندهی نان به‌خصوص در بحث کیفیت رصد جدی داشته باشد.

مس‌فروش به‌صنعت فرش اشاره و ضمن بیان اینکه کاشمر، مشهد، تربت حیدریه و نیشابور شهرهای بافنده فرش در استان هستند، ابراز کرد: در سال ۹۷، صدور جواز برای تاسیس ۴۰ کارگاه با اشتغالزایی ۱۰۰ نفر داشتیم و سال جاری تاکنون ۱۱ فقره صدور مجوز داشتیم، همچنین سامانه الکترونیک فرش دستباف کلید خورده است.

وی ادامه داد: معدل ملی اشتغالی که برای اصناف در استان از آن یاد می‌کنند ۲٫۲ نفر به‌ازای هر واحد صنفی است، در سال گذشته ۵۲۰۰ مورد از ۲۲۰ هزار واحد صنفی تعطیل  و مجوزشان ابطال شده است و در سال جاری ۳۵۰۰ مورد پروانه جدید صادر شده است.

رشد ۵٫۹ درصدی بازرسی‌ها نسبت به‌سال گذشته

در ادامه معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان این نکته که تعداد بازرسی‌ها در سال جاری بیش از ۱۹۴ هزار مورد بوده که ۵٫۹ درصد نسبت به‌سال گذشته رشد داشته است، بیان کرد: تعداد واحدهای متخلف ۱۲ هزار و ۷۹۷ مورد گزارش شده که ۸٫۵ درصد نسب به‌سال قبل رشد داشته است.

رضا شجاعی اضافه کرد: ارزش ریالی تخلفات ۱۰ هزار و ۳۳۷ میلیارد ریال بوده که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل ۱۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

وی ضمن بیان این موضوع که تعداد گزارشات مردمی در ۵ ماه امسال ۹هزار و ۱۶۰ مورد بوده است، تصریح کرد: مبلغ عودت به‌شاکیان ۳۴ میلیارد ریال بوده که نسبت به‌مدت مشابه ۳۲۵ درصد رشد داشته است.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ضمن بیان این مطلب که تعداد گشت‌های مشترک در این مدت ۵ هزار و ۱۰۲ مورد بوده، گفت: در حوزه قاچاق کالا ۲۴۱ مورد پروانه تشکیل شده که ارزش ریالی آن‌ها ۱۲۰ میلیارد ریال بوده که ۱۶۶ درصد رشد داشته است.

شجاعی اضافه کرد: طی بازرسی‌ از ۵۶ قلم کالا، ۲۶ قلم کالا افزایش قیمت و ۲۸ قلم کاهش و دو قلم بدون تغییر گزارش شده است.

وی تاکید کرد: بیشتر افزایش قیمت را در چای با ۸۳ درصد و آجرگری و بیشترین کاهش را در پیاز زرد و گوجه فرنگی داشتیم که ۱۶ مورد با دستور دادستانی پلمپ شدند که از انی تعداد ۹ مورد تقلب، چهار مورد در حوزه خوراک دام و سه مورد در حوزه احتکار بوده است.

در ادامه معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان رضوی گفت: در سال ۹۷، دو میلیون و ۹۵۷ هزار تن صادرات داشتیم که ارزش ریالی آن دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار بود که نسبت به‌سال ۹۶، ۴۰ درصد رشد داشته است.

علی غفوری‌مقدم با بیان اینکه سهم خراسان رضوی در صادرات از ۴٫۲ درصد به‌بیش از ۵ درصد رشد داشته است، ابراز کرد: تراز بازرگانی استان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است.

وی ادامه داد: سهم افغانستان از کل صادرات استان ۵۲ درصد، کشورهای آسیای میانه ۱۸ درصد، کشورهای حوزه خلیج فارس ۱۳ درصد  و اروپا چهار درصد است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان رضوی زعفران، کف پوش و کالاهایی نظیر میوه را از جمله کالاهای صادراتی استان برشمرد و بیان کرد: افغانستان، ترکمنستان، عراق، امارت، اسپانیا و هنگ کنگ از جمله کشورهایی هستند که به‌آن‌ها صادرات می‌شود.

غفوری‌مقدم ترکیه، هلند و ازبکستان را بازارهای جدید صادراتی استان خواند و تصریح کرد: در حوزه واردات ۲۷۴ هزار تن به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار واردات به‌استان شده که از نظز وزنی ۲۳ درصد رشد داشته است.

وی ضمن بیان این موضوع که در سال قبل ترکیه، امارات، روسیه، ازبکستان و آلمان شرکای تجاری ما هستند، اظهار کرد: پنبه، برنج، ابریشم خام و دانه کنجد اقلام وارداتی به‌استان هستند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان رضوی ابراز کرد: در چهار ماهه ابتدای امسال یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن کالا به‌استان وارد شد.

غفوری‌مقدم ضمن بیان این نکته که از سال قبل ثبت سفارش به‌استان‌ها واگذار شد، عنوان کرد: تاکنون ۱۴ هزار درخواست در بخش‌های مختلف ثبت سفارش شده که از مجموع این‌ها ۱۳ هزار ثبت نهایی و ۱۰ هزار مورد تایید و ۳ هزار مورد رد شده که ارزش ریالی مجموع درخواست‌ها یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار است.

۱۲٫۵ درصد واحدهای تولیدی استان تعطیل هستند

در ادامه معاون امور صنایع سازمان صمت خراسان رضوی به‌زایای تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: گرانی ارز و تحریم‌ها سبب شده عمدتا به‌صنعت داخل روی آورند و به‌این ترتیب زمینه رونق تولید ایجاد شود.

ابراهیمی ادامه داد: ۱۲٫۵ درصد واحدهای تولیدی خراسان رضوی تعطیل هستند که از این تعداد ۷۱۲ واحد راکد هستند و حدود ۱۰۰۰ واحد تولیدی زیر ظرفیت خود کار می‌کنند.

وی در خصوص تسهیلات رونق تولید، بیان کرد: تسهیلات رونق تولید برای سال جاری ابلاغ شده است، انتظار داشتیم شرایط آسان‌ترین برای دریافت تسهیلات در نظر گیرند که چنین نشد به‌خصوص برای افرادی که چک برگشتی دارند.

معاون امور صنایع سازمان صمت خراسان رضوی ضمن بیان این نکته که برای پرداخت تسهیلات رونق تولید مشکلی نداریم، در خصوص تسهیلات تبصره ۱۸ ابراز کرد: قرار بود ۲۰ هزار میلیارد تومان اختصاص یابد که متاسفانه تاکنون ۱۸۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته که بسیار ناچیز است و به‌تبع آن بانک‌های کشوری هم رقم‌های ناچیز اختصاص دادند.

ابراهیمی در  خصوص تعداد خودروهای موجود در پارکینگ گفت: ۲۳ هزار خودرو در پارکینگ‌های ایران خودرو موجود است که بیشتر این خودروها ۴۰۵ هستند که به‌دلیل نقص در قطعه در پارکینگ هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =

دکمه بازگشت به بالا