مشهد

۲ هفته دیگر؛ پایان پروژه حق تقدم عابرپیاده حدفاصل میدان فردوسی تا تقاطع خیام

ترافیک سنگین این روز‌های میدان فردوسی تا خیام، چهره خیلی از رانندگانی را که از این مسیر عبور می‌کنند، در هم می‌کشد. برخی از شهروندان با ارسال پیام‌هایی به روزنامه، خواستار رسیدگی مسئولان شهری به این موضوع شدند.
 بخش عمده گلایه‌های شهروندان مربوط‌به کندن خیابان‌های این محدوده است.

در بخشی از پیام‌های شهروندی آمده است: «کار کنده‌کاری تقاطع بولوار خیام و فردوسی از چند روز و چند هفته، گذشته است. این کنده‌کاری، ترافیک وحشتناکی برای مردمی که قصد عبور از این چهارراه را دارند، درست کرده است. لطفا به حق و حقوق مردم رسیدگی کنند.»

ترافیک تقاطع‌های مشهد چرا شروع شد؟

اگرچه ترافیک برخی از تقاطع‌های مشهد مثل چهارراه خیام یا تقاطع محدوده آزادشهر، این اواخر بیشتر به چشم شهروندان مشهدی آمده است، اما ماجرایش از چند وقت قبل شروع شده و به اجرای کلان‌پروژه «حق تقدم عابران پیاده» و ضرورت اصلاح و ایمن‌سازی تقاطع‌های شهر برمی‌گردد. این طرح با تأکید سرهنگ حمیدرضا دهنوی، رئیس پلیس راهور خراسان‌رضوی، و با هماهنگی شهرداری و پلیس راهور، در تعدادی از تقاطع‌های مهم مشهد در‌حال اجراست.

۲ هفته آینده تمام!

سخنگوی معاونت عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا، ترافیک حدفاصل میدان فردوسی تا تقاطع خیام را به همین پروژه مرتبط می‌داند و می‌گوید: گلایه‌های مردم را درباره ترافیک این محدوده می‌پذیریم، اما دلیل این ترافیک، اجرای پروژه‌ای است که در آینده به نفع عابر پیاده و رانندگان خواهد بود.
مجید بخت‌آزما زمان اتمام پروژه اصلاحی این چهارراه را دو هفته آینده می‌داند و تأکید می‌کند: با‌توجه‌به برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم، مشکل ترافیک سنگین تقاطع خیام تا دو هفته آینده و با اتمام این پروژه، برطرف خواهد شد.

۳۶ هزار مصدوم در ۲ سال

او به ضرورت اجرای این پروژه اشاره و اضافه می‌کند: مطابق آماری که پلیس راهور، پزشکی قانونی و اورژانس مشهد ارائه کرده‌اند، در دو سال اخیر در تصادفات مشهد ۳۶ هزارنفر مجروح شده‌اند. نکته حائز اهمیت این آمار، آن است که سهم عمده‌ای از این مجروحان به عابران پیاده و راکبان موتورسیکلت اختصاص دارد.
بخت‌آزما به استناد همین آمار ادامه می‌دهد: با توجه‌به این آمار، شهرداری مشهد کلان‌پروژه حق تقدم با عابران پیاده را اجرایی کرد تا با اصلاحات هندسی، شرایط را برای تردد عابران پیاده ایمن‌تر کند.
آن‌طور‌که او می‌گوید، این پروژه تنها به اصلاحات هندسی محدود نمی‌شود و شهرداری مشهد بر فرهنگ‌سازی نیز تأکید دارد. او در ادامه، فرایند اجرای پروژه حق تقدم با عابران پیاده را این‌طور توضیح می‌دهد: اولویت این پروژه تقدم عابران از گذر عرضی است و قرار است درتقاطع‌های متعددی اجرایی شود.

۴۲ تقاطع مشهد ایمن‌سازی شده‌اند

برای تغییر رفتار ترافیکی شهروندان، رعایت حق تقدم عابر پیاده و کاهش تصادفات باید اقدامات فرهنگی و زیرساختی هم زمان انجام شود. در شهر مشهد پنج استراتژی شامل ایجاد زیرساخت‌ها، پررنگ‌کردن خط‌کشی عابر پیاده، نصب تابلو و ایمن‌سازی گذرگاه‌های عابرپیاده، ارائه آموزش به شهروندان در قالب تشویق، الزام، نظارت و سنجش اقدامات انجام شده است.
منبع:شهرآرا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 4 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا