خراسان

۳۰۰ روستای خراسان رضوی خالی از سکنه شد/ به خودکفایی در تولید گندم رسیده‌ایم

مزروعی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ‌خراسان رضوی با اشاره به اینکه ‌به خودکفایی در تولید گندم رسیده‌ایم، گفت: با جهت دادن به کشاورزان، توانسته‌ایم به خودکفایی در تولید گندم برسیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سبزوار مجتبی مزروعی عصر امروز در جمع خبرنگاران این شهرستان، اظهار داشت: در سه سال گذشته استان خراسان رضوی واردکننده گوشت مرغ و گوشت قرمز، گندم و جو بود اما در دولت تدبیر و امید با حمایتی که از کشاورزان و دامداران شد، در وضعیت بسیار سخت اقتصادی ما به خود کفایی رسیدیم.

وی ادامه داد: در دولت یازدهم بیش از سه میلیارد تومان اعتبار بلاعوض به استان خراسان در زمینه کشاورزی اختصاص یافت و توجه ویژه‌ای به بخش کشاورزی کشور شد.

وی افزود: در دولت گذشته با میدان دادن به مؤسسات اعتباری بسیار و مجموعه‌هایی چون پدیده و همچنین ساخت و ساز‌های بسیار سبب شده بود کشاورزی مورد غفلت وارد شود و جذبه‌ای نداشته باشد و کشاورزان و دامداران ترجیح می‌دادند با فروش زمین و دام خود، سرمایه خود را در مؤسسات بگذارند و سود آن را دریافت کنند و یا اقدام به ساخت و ساز کنند.

مزروعی با بیان اینکه تا سه سال گذشته 300 روستای استان خالی از سکنه و حاشیه شهر مشهد 2 برابر شده بود، عنوان کرد: توجه نشدن به بخش کشاورزی و دامداری و روستاییان از اصلی‌ترین عوامل مهاجرت روستاییان به شهرها بود که خوشبختانه دولت یازدهم به خوبی این مسئله را مورد بررسی قرار داد.

وی با اشاره به اینکه در دو سال اخیر 450 هزار تن نهاده بین دامداران توریع شده است، خاطرنشان کرد: با حمایت دولت از مرغداران و تولیدکنندگان ما در سال گذشته 480 تن مرغ و 200 هزار رأس دام سبک به خارج از استان صادر کردیم.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به کاهش سطح زیر کشت گندم، اظهار داشت: در سه سال اخیر، 30 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم کاهش یافته و این درحالی است که تولید گندم با رشد بیش از 5 برابری از 100 هزار تن به 580 هزار تن در سال رسیده است.

مزروعی با اشاره به کمبود آب در منطقه استان خراسان و شهرستان سبزوار، یادآور شد: با توجه به کم شدن آب‌های زیر زمینی ما باید به سمت و سوی کشت‌های جدید برویم و از کشت محصولاتی که توجیه اقتصادی در منطقه را ندارد و یا سبب کاهش چشمگیر آب‌های زیرزمینی در منطقه می‌شود، جلوگیری کنیم.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه با اشاره به اهمیت اشتغال‌زایی برای روستاییان، اظهار داشت: اگر خدمات جدید و پیشرفته هم به روستاها آورده شود اما به بحث اشتغال آنها  توجه نشود، فایده‌ای نداشته و نمی‌توان مانع از مهاجرت آنها به شهرها شویم.

رمضانعلی سبحانی‌فر با اشاره به اینکه ما امروز به خودکفایی در تولید گندم رسیده‌ایم، خاطرنشان کرد: ما امروز با تدبیر و مدیریتی که بر منابع موجود داشته‌ایم و جهت دادن به کشاورزان، توانسته‌ایم به خودکفایی در تولید گندم برسیم.

وی با اشاره به بهره‌برداری از طرح آبیاری کم فشار (آبیاری قطره‌ای) در روستای یحیی آباد سبزوار که در مساحت 450 هکتار اجرایی شد، اظهار داشت: از 9 حلقه چاه موجود در منطقه 35 کیلومتر انتقال آب، آبیاری کم فشار شده که 15 درصد با مشارکت و همیاری مردم و 85 درصد با کمک دولت انجام شده و برای این طرح حدود 3.5 میلیارد ریال از اعتبارات دولتی هزینه شده است.

سبحانی فر با تأکید بر اینکه سطح آب‌های زیرزمینی سالیانه 50 سانتی‌متر افت می‌کند، ادامه داد: دولت در سال گذشته 1200 میلیارد تومان برای آبیاری قطره‌ای و تحت فشار اختصاص داد که این عمل بسیار ارزشمند بوده و دولت در وضعیت دشوار اقتصادی و محدودیت منابع خدمات بسیار ارزشمندی را در این حوزه ارائه داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا