مشهد

۳۰۰ نفر به عضویت بانک سلول‌های بنیادی مشهدمقدس درآمدند

سلول بنیادی

مسئول کمیته سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ثبت اطلاعات را از ۱۲ مرداد ماه آغاز کردیم که تا به امروز ۳۰۰ نفر در مشهد اطلاعات‌شان ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، علی قاسمی ظهر امروز در نشستی خبری اظهار داشت: در سال 91 ستاد پژوهش و کاربرد سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد را تشکیل دادیم. کارهای پژوهشی در این مرکز انجام شده و 400 نفر از خدمات ما استفاده کردند.

وی افزود: بیش از 8000 پیوند مغز استخوان در ایران انجام شده است. در سال 91 بخش پیوند مغز استخوان را در بیمارستان منتصریه دایر کردیم. بیش از 40 بیماری از جمله سرطان خون، غدد لنفاوی با مغز استخوان درمان می‌شود.

 مسئول کمیته سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: درمان با مغز استخوان به دو صورت انجام می‌شود که حالت اول گرفتن سلول بنیادی از خود بیمار و از بین بردن سلول‌های سرطانی و تزریق مجدد به خود فرد است، حالت دوم گرفتن سلول بنیادی از فرد دیگر دارای HLA مشترک با گیرنده است.

قاسمی بیان کرد: در بخش کودکان مشکلی نداریم و تنها مشکل این است که فقط 30 درصد بیماران می‌توانند دهنده مناسب با خود را پیدا کنند که برای این مشکل در دنیا اقدام به تشکیل بانک سلول‌های بنیادی شده و بیش از 30 میلیون نفر در دنیا عضو آن هستند.

وی خاطرنشان کرد: بیماران در کشور برای استفاده از این خدمات باید هزینه بالایی را بپردازند. در مشهد از اوایل سال 92 اقدام به تشکیل بانک اهدا کنندگان سلول‌های بنیادی کرده و آن را در بیمارستان منتصریه مشهد تاسیس کردیم.

مسئول کمیته سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در اواخر سال 94 بانک سلول‌های بنیادی ایران شکل گرفت و از اواسط شهریور ماه 95 به بانک جهانی متصل شدیم. عضویت در بانک سلول‌های مشهد به راحتی صورت می‌گیرد که فرد با حضور در بیمارستان منتصریه و پر کردن فرم به آزمایشگاه رفته و با گرفتن خون از متقاضی اطلاعات ژنتیکی وی ثبت و زمانی که نیاز به نمونه مغز استخوان وی باشد با فرد تماس گرفته شده و از او با دستگاه‌های جدیدی که داریم مغز استخوان دریافت می‌شود، این فرآیند برای فرد متقاضی رایگان است.

قاسمی گفت: گیرنده و اهدا کننده هیچ‌گونه ارتباطی با یکدیگر ندارند تا از سوء استفاده‌های احتمالی جلوگیری شود. ما ثبت اطلاعات خود را از 12 مرداد ماه آغاز کردیم که تا به امروز 300 نفر در مشهد اطلاعاتشان ثبت شده است و تاکنون 900 نفر نام‌نویسی کرده که برای انجام آزمایش خون به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در پیوندهای مغز استخوانی که در مشهد انجام شده 69 درصد بیماران به طور کامل بهبود یافته‌اند. ما کسی را در استان نداریم که به خاطر پول نتوانسته باشد پیوند انجام دهد چراکه با وجود موسسات خیریه مشکل مالی بیماران حل شده است. افزایش بانک اطلاعاتی سلول‌های بنیادی کمک همشهریان‌مان را می‌طلبد که با عضویت در این بانک به کمک بیماران صعب‌العلاج بیایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =

دکمه بازگشت به بالا