مشهد

آئین نامه صنعت چاپ مربوط به ۵۰ سال پیش است/چاپخانه‌ها فقط بروشور و کاتالوگ منتشر می‌کنند

مغانی

رئیس اتحادیه چاپخانه داران خراسان رضوی گفت: طبق اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال گذشته ۹۵ هزار تن کالای صنعت چاپ به کشور وارد شده و برنامه‌ای نیز برای تولید وجود ندارد.

علی مغانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس با اشاره به اینکه آئین‌نامه صنعت چاپ کشور قریب به 50 سال است که بازنگری نشده اظهار داشت: در زمانی که این آئین‌نامه مصوب شده، چاپ دیجیتال وجود نداشته اما در حال حاضر تمامی افراد به سیستم دیجیتال دسترسی دارند و هزاران رسانه ایجاد شده که نظارتی بر آنها نیست.

وی افزود: کنترل رسانه مکتوب به تنهایی معنا ندارد و اگر کنترل و نظارتی وجود دارد باید برای همه اجرا شود اما در حال حاضر در اتحادیه چاپخانه داران برای هر اثری باید قبل و بعد از چاپ، مجوز مربوطه را اخذ کنیم در حالی که اتحادیه تایپ و تکثیر همین کارها را با استفاده از سیستم دیجیتال و بدون مجوز انجام می‌دهد.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران خراسان رضوی با اشاره به اینکه این مسائل سبب ایجاد تداخل صنفی شده تصریح کرد: ما برای چاپ یک کارت ویزیت مجوز بگیریم و از طرف دیگر دریافت پروانه کار نیز نیازمند سابقه کار و صلاحیت است در حالی که همین روند در اتحادیه تایپ و تکثیر بدون مجوز و به سرعت انجام می‌شود.

مغانی درباره اُفت میزان چاپ کتاب در سال‌های اخیر گفت: به‌‌طور کلی نشر مکتوب افت فاحشی داشته؛ در 50 سال گذشته تمام توان کار چاپخانه‌ها به چاپ کتاب و مجله اختصاص داشت اما الان اکثراً به انتشار بروشور و کاتالوگ‌های تجاری می‌پردازند و تنها 15 درصد ظرفیت چاپخانه‌ها به چاپ کتاب و مجله اختصاص دارد.

وی افزود: تیراژ برخی کتاب‌ها از 50 هزار به 1000 جلد رسیده و همچنین روزنامه‌ها نیز کاهش تیراژ داشته‌اند به‌طور کلی نشر مکتوب با افت قابل توجهی روبه رو است.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان‌رضوی با اشاره به مشکلات پیچیدگی بوروکراسی اداری در صنعت چاپ و نشر اظهار داشت: صنعت چاپ و نشر به عنوان یک مقوله فرهنگی و صنعتی به‌طور مشترک زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد و سازمان صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته که این مسئله تاثیر مثبتی نداشته است.

مغانی خاطرنشان کرد: اداره ارشاد برای حوزه چاپ و نشر بودجه و برنامه‌ای ندارد و فقط یک نهاد بازدارنده در عرصه صدور مجوز است و هیچگونه حمایتی از صنعت چاپ توسط این نهاد انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه قوانین آئین نامه 50 سال پیش دیگر کاربردی ندارد، افزود: طبق قوانین آئین‌نامه ما باید برای خرید ماشین آلات صنعتی از اداره فرهنگ و ارشاد مجوز بگیریم و شناسنامه برای کالا صادر شود در حالی این اداره باید فقط نقش نظارتی بر محتوای آثار داشته و مسائل مربوطه به نوسازی قطعات توسط سازمان صنعت و معدن و تجارت پیگیری شود.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی در مورد واردات کالاهای مرتبط با صنعت چاپ به کشور تصریح کرد: ما در کشور به سمت تولید قطعات و کالاهای مرتبط با صنعت چاپ حرکت نکردیم و با توجه به نرخ بالای بهره تسهیلات بانکی و هزینه‌هایی نظیر مالیات، استهلاک، بیمه و غیره که به تولیدکنندگان تحمیل می‌شود، امکان سرمایه گذاری وجود ندارد.

مغانی تصریح کرد: طبق اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال گذشته 95 هزار تن کالای صنعت چاپ به کشور وارد شده و برنامه‌ای نیز برای تولید وجود ندارد ضمن اینکه هیچ صنعتی 128 درصد سود ندارد و در نتیجه هزینه‌های سربار مذکور سبب ورشکستگی صنایع می‌شود که نیازمند حمایت دولتی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − دو =

دکمه بازگشت به بالا