ایران

آب خزر هر سال ۵ سانتی‌متر بالا می‌آید

main-image

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه بالا آمدن آب دریای خزر حتی به اندازه ۵ سانتی‌متر تا ۱۰ سال آینده می‌تواند بسیار زیانبار و خطرناک باشد، گفت: سطح آب دریای خزر سالانه ۵ سانتی‌متر در حال افزایش است.
پروین فرشچی در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا افزود: در چند سال اخیر حتی تا ۱۸سانتی‌متر نیز پسروی در حریم دریا را شاهد بودیم. برهمین اساس باید برنامه‌ جامعی برای این موضوع در دست داشته باشیم و سعی کنیم که در ساخت‌وساز‌ها و مدیریت عمرانی برای توسعه در خط ساحلی این نوسانات را درنظر بگیریم. وی تصریح کرد: متأسفانه ساخت‌وسازهای غیراصولی در حریم دریای خزر نگرانی‌های بسیاری برای سازمان حفاظت محیط‌زیست ایجاد کرده است زیرا در بسیاری از مناطق ساحلی اصول ایمنی و استاندارد رعایت نشده؛ به‌طوری که باید حریم ساحلی را ۶۰متر در نظر می‌گرفتیم اما این موضوع مورد غفلت واقع شده است.

باید در این زمینه به مردم هشدارهای لازم داده شود و مناطق ساحلی تحت تصرف درآید تا از توسعه پروژه‌های عمرانی در این مناطق جلوگیری شود. وی با تأکید بر افزایش همکاری‌های منطقه‌ای در راستای کاهش آلودگی و پیشروی و پسروی سطح آب دریای خزر گفت: هم‌اکنون برنامه‌ای برای پیشروی و پسروی آب دریای خزر در دست نداریم. این پدیده، پدیده‌ای طبیعی و ناشی از نوسانات آب دریاست که هر چند سال یک‌بار بروز می‌کند. این پدیده باعث خشک‌شدن خلیج گرگان و خلیج میانکاله شد. برهمین اساس کارگروه ستاد استانی و ستاد ملی را تشکیل دادیم.

به گفته فرشچی، براساس نتایج مطالعات اولیه روی راهکارهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت کار می‌کنیم و طی این‌ ماه ضرب‌الاجلی برای این موضوع درنظر گرفته می‌شود که اگر براساس نتایج نیاز به لایروبی و اقدامات دیگری بود به سرعت آن را انجام دهیم.

وی ادامه داد: در برنامه میان‌مدت به‌دنبال تدوین طرح جامع مدیریت خلیج گرگان و تالاب میانکاله هستیم. طبیعی است که با نوسانات آب دریا آلودگی به بخش‌های ساحلی نیز نفوذ پیدا کند؛ بنابراین برای این مسئله باید نگران ساخت و سازهای نزدیک دریا باشیم و برهمین اساس ضروری است حریم دریا حفظ شود و باید نگران فعالیت‌های عمرانی در منطقه باشیم زیرا مشکلات محیط‌زیست جزو مسائل فرامرزی است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط‌زیست در مورد آلودگی آب دریای خزر نیز گفت: آلودگی آب دریای خزر نسبت به سال‌های گذشته افزایش نداشته است اما نمی‌توان پسماندهای جامد، فاضلاب و ورود گونه‌های غیربومی و آلودگی نفتی دریای خزر را نادیده گرفت؛ برهمین اساس سازمان حفاظت‌محیط‌زیست اقداماتی در راستای مدیریت و کاهش آلودگی دریای خزر در دست اجرا دارد و مطالعاتی در این زمینه صورت گرفته و راهکارهایی نیز تعیین شده است که برای اجرا نیازمند سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − نه =

دکمه بازگشت به بالا