ایران

آغاز سال تحصیلی ۱۳.۵ میلیون دانش‌آموز، سوم مهر با حضور رئیس‌جمهور

فانی1

وزیر آموزش و پرورش از آغاز سال تحصیلی جدید ۱۳.۵ میلیون دانش‌آموز کشور با حضور رئیس‌جمهور خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی‌اصغر فانی در نشست خبری به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: اقدامات لازم برای بازگشایی مدارس از طریق ستاد پروژه مهر از اواسط بهمن‌ سال گذشته آغاز شد.

وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم برای سال تحصیلی جدید شاهد حضور حدود 13.5 دانش‌آموز در مدارس باشیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در سامانه سناد روند ثبت‌نام روزانه دانش‌آموزان ثبت می‌شود و آخرین آمار از ثبت‌نام بیش از 12.5 میلیون دانش‌آموز در مدارس کشور خبر می‌دهد.

فانی تصریح کرد: 750 هزار نوآموز در دوره پیش دبستانی، 7 میلیون در دوره ابتدایی، 5 میلیون و 300 هزار در دوره متوسطه اول و دوم و 73 هزار نفر در مدارس استثنایی ثبت‌نام کرده‌اند.

وی بیان کرد: 107 هزار واحد آموزشی با همکاری 947 هزار معلم در سال تحصیلی جدید از دانش‌آموزان استقبال می‌کنند و 134 میلیون جلد کتاب درسی در بیش از یک هزار عنوان تألیف شده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون 5 هزار و 822 پروژه با 33 هزار و 66 کلاس درس و زیربنای 4 میلیون و 632 هزار و 710 متر مربع به بهره‌برداری رسیده است همچنین 5 هزار و 255 هزار کلاس درس به بهره برداری می‌رسد.

فانی با اشاره به اینکه امسال 10 هزار نیروی جدید براساس ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان استخدام خواهیم کرد، گفت: پس از جذب این تعداد، آنها دوره‌های مهارتی تربیت حرفه‌ای معلمان را به مدت یکسال در دانشگاه فرهنگیان می‌گذرانند و از مهر 96 جذب مدارس می‌شوند.

وی تصریح کرد: امسال 26 هزار معلم جدید وارد مدارس کشور می شوند. 13 هزار نفر به دوره ابتدایی وارد می شوند، 9 هزار نفر بهمن ماه فارغ‌التحصیل می‌شوند اما از مهر با ما همکاری خواهند داشت و 4 هزار نفر نیز از طریق آزمون استخدامی جذب شده‌اند.

اعزام سه هزار راهبر آموزشی به مدارس روستایی کشور

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت تحصیل دانش آموزان در مناطق محروم کشور عنوان کرد: در مناطق محروم مدارس از یکدیگر فاصله زیادی دارند بنابراین به راهبران آموزشی نیاز داریم تا با بازرسی از مدارس بر آنها نظارت کرده و معلمان را هدایت کنند، امسال سه هزار راهبر آموزشی به مدارس روستایی کشور اعزام می‌شوند.

فانی ادامه داد: توسعه و تجهیز خوابگاه‌های مدارس شبانه روزی و استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس در مناطق روستایی از سایر اقدامات است.

درخواست کمک از نهادهای نظارتی برای وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان

وی در خصوص وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان عنوان کرد: از اسفندماه سال گذشته در حال ارزیابی عملکرد هیئت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان هستیم. متأسفانه برخی اطلاعاتی از افراد اعلام کرده‌اند که بدون بررسی دقیق بوده است. بنابراین از نهادهای نظارتی کمک گرفته‌ایم تا بتوانیم به یک جمع بندی برسیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره مطالبات فرهنگیان نیز گفت: قرار است سازمان مدیریت،  بودجه خوبی را در این زمینه تخصیص دهد که در حال پیگیری آن از خزانه هستیم و اگر از قول من بیان شده تا آخر شهریور پرداخت می‌شود به دلیل قول‌هایی بوده  که از سازمان مدیریت گرفته‌ایم و امیدورایم این رقم تخصیص یابد. مطالبات بازنشستگان 94 حدود یک هزار و 500 میلیارد تومان است.

فانی تصریح کرد: حدود 36 هزار نفر امسال می‌توانند بازنشسته شوند اما در برخی از مناطق به دلیل کمبود معلم خواستیم با ما یکسال دیگر همکاری کنند و در حال گرفتن آمار نهایی هستیم که چه تعداد باقی می‌مانند.

وی در خصوص سیاست آموزش و پرورش در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 گفت: سیاست آموزش و پرورش در انتخابات تقویت حضور مردم در پای صندوق‌های رأی است و از جریانی جانبداری نمی‌کند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه درباره کمبود معلم نیز بیان کرد: سیاست ما ساماندهی و بهسازی منابع انسانی است و در 2 سال اخیر تلاش کرده‌ایم حداکثر استفاده را کنیم و کمبود نیروی انسانی را از طریق پرداخت حق‌التدریس به معلمان و بکارگیری نیروی آزاد طبق مصوبه مجلس حل کنیم. مشکل اصلی آموزش و پرورش عدم توزیع مناسب نیروی انسانی است که در برخی از مناطق با تورم نیرو و در برخی از مناطق با کمبود نیرو مواجه هستیم.

افزایش 85 درصدی میانگین حقوق فرهنگیان

فانی ادامه داد: میانگین حقوق فرهنگیان نزدیک به 85 درصد در دولت یازدهم رشد داشته است اما همچنان وظیفه خود می‌دانیم که رشد حقوق همکاران و کاهش فاصله دریافتی معلمان با برخی دستگاه‌ها را پیگیری کنیم.

وی درباره تصمیمات جدید درباره هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در سال تحصیلی آینده، گفت: اصل هدایت تحصیلی برای همه دنیا پذیرفته شده است، امسال برای نخستین بار در راستای استقرار نظام جدید، هدایت تحصیلی در پایان کلاس نهم انجام شد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: از ابتدای سال تحصیلی گذشته نسبت به توجیه دانش‌آموزان و اولیا اقدام کردیم اما مناسب و کافی نبود و با مشکلاتی مواجه شدیم، اما اکنون مشکلات حل شده است.

فانی با بیان اینکه به مدیران آموزش و پرورش تأکید کردیم از ابتدای سال تحصیلی جاری نسبت به توجیه دانش‌آموزان، اولیا و مشاوران پایه نهم اقدام کنند تا دیگر با مشکل روبرو نشویم، گفت: تا روز گذشته اطلاعات 766 هزار دانش آموز پایه دهم در سامانه سناد ثبت شده و هنوز اطلاعات 160 هزار دانش آموز وارد نشده است.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار ثبت شده تا روز گذشته 12.65 درصد در رشته ریاضی، 32.48 درصد در رشته تجربی، 23.54 درصد در رشته انسانی، 0.5 درصد در رشته معارف، 17.41 درصد در رشته فنی و حرفه‌ای و 13.37درصد در رشته کاردانش ثبت‌نام شده اند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه از توزیع 25 میلیارد تومان بابت کمک سرانه مدارس، 40 میلیارد تومان بابت یارانه دفترچه تغذیه رایگان در مناطق محروم، 35 میلیارد تومان بابت توسعه فعالیت‌های تربیت بدنی، 35 میلیارد تومان بابت توسعه کمی و کیفی پیش دبستانی به‌ویژه در مناطق دوزبانه خبر داد و تصریح کرد: بودجه مصوب امسال آموزش و پرورش 30 هزار و 500 میلیارد تومان است.

توضیحات فانی درباره استیضاحش

فانی درباره  استیضاحش گفت: استیضاح حق نمایندگان مجلس است و تاکنون سه جلسه با نمایندگان استیضاح کننده داشتیم. گلایه‌هایی از عدم تامین معیشت معلمان مطرح است در حالی که هیچ وزیری از ابتدای انقلاب نتواسته این کار را انجام دهد اما ما در دولت یازدهم حقوق فرهنگیان را تا 85 درصد اضافه کردیم.

وی درخصوص مشکلات نقل و انتقال معلمان عنوان کرد: طی چندسال اخیر شاهد بودیم که افرادی از مناطق برخوردار از ردیف استخدامی مناطق محروم استفاده می‌کردند و به مناطق کمتر برخوردار می‌رفتند و پس از چند سال متقاضی بازگشت به زادگاهشان بودند برای حل این مشکل طرح استخدام از بوم برای بوم را در پیش گرفتیم اما تا وقتی مناطق برخوردار با تورم نیروی انسانی و مناطق کمتر برخوردار با کمبود نیروی انسانی مواجه باشند همچنان با این مشکلات روبرو هستیم.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: 25 میلیارد تومان بابت سرانه مدارس، 40 میلیارد تومان بابت یارانه دفترچه تغذیه رایگان در مناطق محروم، 35 میلیارد تومان بابت توسعه فعالیت‌های تربیت بدنی، 35 میلیارد تومان بابت توسعه کمی و کیفی پیش دبستانی به‌ویژه در مناطق دوزبانه توزیع شده است.

وی درباره کمبود سرانه مدارس گفت: کمبود سرانه موجب شده است تا پرداخت هزینه آب، برق و گاز برخی از مدارس به تعویق بیفتد.

فانی ادامه داد: نمایندگان مجلس به دنبال معافیت مدارس از پرداخت هزینه‌‌های آب و برق هستند تا در برنامه ششم توسعه این موضوع لحاظ شود. تاکنون هرجا قطعی آب و برق به وجود آمده بلافاصله وصل شده است.

وضعیت تعطیلی دو هفته‌ای مدارس در پاییز

وزیر آموزش‌‌وپرورش درباره پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌‌ای مدارس در پاییز گفت: این پیشنهاد در ستاد آلودگی هوا اعلام شده است اما نیاز است تا یک کمیته مشترک تشکیل شود و ما از آن استقبال می‌کنیم. ابهاماتی در رابطه با اینکه در چه تاریخی از پاییز مدارس تعطیل شوند و اینکه آیا آلودگی و وارونگی هوا قابل پیش بینی است که بتوان بر اساس آن برنامه‌ریزی کرد یا خیر مطرح است. نمی‌توان به صورت شناور مدارس را تعطیل کرد اما از بررسی این ابهامات در یک کمیته مشترک استقبال می‌کنیم.

وی درباره پیشنهاد تغییر ساعات کار مدارس عنوان کرد: باید به این مسائل همه جانبه نگریست چراکه 10 درصد مدارس  دوشیفته هستند. تغییر ساعات فعالیت مدارس به آموزش و دانش‌آموزان لطمه می‌زند اما سلامتی دانش آموزان برای ما مهمتر از هر مسئله‌ای است.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: 25 میلیارد تومان بابت سرانه مدارس، 40 میلیارد تومان بابت یارانه دفترچه تغذیه رایگان در مناطق محروم، 35 میلیارد تومان بابت توسعه فعالیت‌های تربیت بدنی، 35 میلیارد تومان بابت توسعه کمی و کیفی پیش دبستانی به‌ویژه در مناطق دوزبانه توزیع شده است.

وی درباره کمبود سرانه مدارس گفت: کمبود سرانه موجب شده است تا پرداخت هزینه آب، برق و گاز برخی از مدارس به تعویق بیفتد.

فانی ادامه داد: نمایندگان مجلس به دنبال معافیت مدارس از پرداخت هزینه‌‌های آب و برق هستند تا در برنامه ششم توسعه این موضوع لحاظ شود. تاکنون هرجا قطعی آب و برق به وجود آمده بلافاصله وصل شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا