خراسان

آمادگی حمایت از طرح‌های ‌حوزه الکترونیک را با همکاری اتاق اصناف داریم

راضیه علیرضایی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: آمادگی حمایت از طرح‌های مربوط به حوزه الکترونیک را با همکاری اتاق اصناف داریم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، راضیه علیرضایی ظهر امروز در نشست تخصصی آشنایی با خدمات حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع در ارتباط با بخش الکترونیک و نرم‌‌افزار اظهار داشت: میانگین بهره‌وری سرمایه در این 2 رشته براساس آمار سال 92 بیشتر است و به دلیل اینکه جز رشته‌های فعال هستند حمایت  نیز بیشتر است، همچنین فرآیندهای مشخص در این رشته‌ها بر محور سیاست‌های اقتصاد مقاومتی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در فعالیت‌های مربوط به حوزه الکترونیک نیاز به همکاری بیشتر وجود دارد، افزود: نقطه عطف برای رسیدن به پیشرفت در حوزه الکترونیک بیرون آمدن از کار فردی و همکاری با سایر نهادهاست و این فعالیت‌ها باید مبتنی بر بازوی بین‌المللی و بازاریابی مناسب باشد.

رئیس سازمان صنعت و معدن خراسان رضوی عنوان کرد: آمادگی حمایت از طرح‌های مربوط به حوزه الکترونیک را با همکاری اتاق اصناف داریم و بهتر است تسهیلات صرف 2 تا 3 پروژه مؤثر و مناسب شود به جای اینکه به تعداد  زیادی پروژه بدون اثر بپردازیم.

علی وحدت مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک نیز در ادامه این نشست با بیان این موضوع که رویکرد و آگاهی نسبت حوزه صنایع الکترونیک در حال به وجود آمدن است، عنوان کرد: الکترونیک از صنایعی است که میانگین ارزش افزوده بالایی دارد و هم چنین فرصت‌های شغلی زیادی را نیز ایجاد کرده ولی اکنون با توجه به ظرفیت‌های این حوزه سهم آن در اقتصاد و صنعت ناچیز است.

وی با اشاره به اینکه بحث اقتصاد دانش بنیان بر محور اقتصاد مقاومتی امری مهم است، گفت: لازم است برای حرکت درست شرکت‌های نوپا درعرصه الکترونیک مدل‌های رشد طراحی کرده و برنامه را بر اساس میزان رشدشان تنظیم کنیم، همچنین وجود حمایت‌های مالی برای این شرکت‌ها از موضوعات مهم است اما کافی نیست بلکه نیاز به ارزیابی و بحث فنی نیز دارند.

وی به رویکردهایی برای تحول این حوزه اشاره کرد و افزود: توسعه جدی فعالیت‌ها، تأمین مالی به روش جدید با وجود شرکت‌های واسط، شناسایی پروژه‌های مرتبط و کمک به شروع آنها و همچنین همکاری با نهادهای تخصصی و حرفه‌ای که می‌توانند بازوی قوی برای کمک به انجام پروژه‌ها باشند از جمله این رویکرد‌ها است.

فرصاد جان احمدی کارشناس ارشد صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک در مورد این صندوق، افزود: این صندوق از سال 1377 با سرمایه 5 میلیاردی آغاز به کار و به مرور زمان این سرمایه افزایش پیدا کرده است و فعالیت‌های آن نیز گسترش یافته است.

وی در ارتباط با اعضای مجمع صندوق صنایع الکترونیک، گفت: این مجمع متشکل از چند وزیر است که وزیر صنعت، معدن و تجارت ریاست مجمع را بر عهده دارد و وزیر دفاع، نیرو، اقتصاد و امور دارایی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور عضو های این مجمع هستند و این ترکیب نشان دهنده ارتباط با سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها است.

وی افزود: زمینه‌های حمایتی این صندوق شامل جذب، خرید، انتقال و توسعه فناوری‌های پیشرفته، شرکت در مناقصات و همایش‌های بین‌المللی و داخلی، آموزش‌های تخصصی، مطالعات و تحقیقات بنیادی و کاربردی و ایجاد زمینه‌های مناسب برای اطلاع‌رسانی و ارتقا صادرات است.

جان احمدی با بیان این نکته که حوزه الکترونیک رشته‌های مختلف را شامل می‌شود، خاطرنشان کرد: این رشته‌های مختلف اعم از ارتباطات، فناوری اطلاعات، انرژی‌های نو، صنایع اتوماسیون، صنایع الکترونیک مصرفی و قطعات الکترونیک می‌توانند در گستره حمایت صندوق قرار بگیرند.

کارشناس ارشد صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک به محورهای اصلی خدمات این صندوق اشاره کرد و گفت: این خدمات شامل اعطای تسهیلات مالی، صدور ضمانت نامه، ارائه خدمات کارشناسی و سرمایه‌گذاری ریسک پذیر است.

وی با اشاره به تسهیلات مالی تولیدی و خدماتی، افزود: اجرای قرار دادها، نمونه‌سازی محصول، احداث و راه اندازی خط تولید جدید، تولید آزمایشی و نیمه صنعتی و تولید بدون کارخانه از سری تسهیلات این صندوق است.

جان احمدی در ارتباط با مشخصات تسهیلات عنوان کرد: نرخ کارمزد بین 5 تا 15 درصد بسته به سطح فناوری و نوع فعالیت، میانگین زمانی باز پرداخت سه سال، حد اعتباری درخواست هر متقاضی سی میلیارد ریال و روش درخواست مراجعه به سایت WWW.ESFRD.IR و تکمیل پرسشنامه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =

دکمه بازگشت به بالا