مشهد

آیا آلودگی در کمین منابع آب شرب مشهد و طرقبه است؟

بر اساس مصوبه شورای‌عالی شهرسازی، توسعه صنعت و بارگذاری‌های جدید در غرب دشت مشهد ممنوع است و اگر صنعت جدیدی بخواهد بارگذاری شود، باید خارج از این محدوده باشد.

شهرآرانیوز، حسینی، فرماندار طرقبه‌شاندیز، پیش از این خبر گفته بود: آب ۲رودخانه مغان و مجد این شهرستان در پشت سد طرق که بخشی از آب شرب شهر مشهد را تأمین می‌کند، ذخیره می‌شود، بنابراین تمام فاضلابی که از این ۲رودخانه وارد سد طرق می‌شود، در پشت این سد جمع و باعث آلودگی کل آب ذخیره‌شده آن می‌شود.

همچنین رودخانه‌های دهبار، کردینه و ازغد در بند گلستان سرریز می‌شوند و با ورود فاضلاب به این رودخانه‌ها همه آب پشت بند گلستان آلوده و در نتیجه آبی که وارد پارک چهل‌بازه می‌شود هم آلوده می‌شود.
محمدعلی نعمت‌نژاد، معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی، درباره میزان اهمیت این موضوع اظهار کرد: غرب دشت مشهد از حساسیت بیشتری از نظر کمی و کیفی برخوردار است، چون محل تغذیه آبخوان (سفره آب) است و نزدیک به ۵۰۰حلقه چاه آب شرب مشهد و شهرها در محدوده این آبخوان قرار دارند که از نظر کمی و کیفی اهمیت دارد.

وی گفت: ما مصوبه شورای‌عالی شهرسازی را داریم که در غرب دشت مشهد، توسعه صنعت و بارگذاری‌های جدید ممنوع است و اگر صنعت جدیدی بخواهد بارگذاری شود، باید در خارج از این محدوده باشد. چیزی که در آب منطقه‌ای مدنظر است، بر اساس همین مصوبه و محدودیت‌هاست و به‌هیچ‌عنوان آب استقرار جدید را تأمین نمی‌کنیم.

نعمت‌نژاد گفت: شهرستان طرقبه‌شاندیز هم به‌لحاظ ژئومورفولوژی و موقعیتش در دامنه ارتفاعات و کوهپایه قرار دارد و در واقع بخشی از آبخوان مشهد است. رودخانه‌هایی که در این منطقه قرار دارند، به‌نحوی آبخوان را تغذیه می‌کنند. این نقطه هم به‌لحاظ موقعیتش همان حساسیت کمی و کیفی را دارد تا منابع آبی این منطقه آلوده نشوند.

به‌گفته معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی، موضوعی که با عنوان نگرانی از آلودگی آب در طرقبه‌شاندیز مطرح است، در قالب کارگروهی که در حوزه کیفیت منابع آب در این شهرستان‌ها تشکیل شده است، به‌نوعی مستمر پایش می‌شود تا از نظر کیفیت و جلوگیری از آلودگی آب کنترل شود. ما هم اگر در این حوزه آلودگی ببینیم، به سازمان محیط زیست به‌عنوان یکی از متولیان در این امر اعلام می‌کنیم.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: این کارگروه پایش حدود ۲سال پیش تشکیل شده است و این حوزه را رصد می‌کند و اگر موردی در آلودگی سطحی و رودخانه باشد، گزارش می‌شود. چیزی که در حوزه وظایف آب منطقه‌ای خراسان است، بحث‌ تصرفات رودخانه است. بستر رودخانه نباید تصرف شود. همچنین در حریم رودخانه با مجوز دستگاه‌های متولی نباید ساخت‌و‌ساز شود، چون قطعا بحث پسابشان هم باید مدیریت شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری یادآور شد: از نظر موقعیت جغرافیایی سنگ کف در این منطقه بالاست. در نتیجه اگر چاه جذبی باشد، تأثیر زیادی در حریم رودخانه و آلودگی سطحی دارد. آب منطقه‌ای هم به‌دنبال این موضوع است تا جمع‌آوری پساب و احداث تصفیه‌خانه را در این منطقه مدیریت کند. این مهم نیز از طریق سرمایه‌گذار بخش خصوصی یا اعتبارات دولتی انجام می‌شود. اما به‌لحاظ اهمیت موضوع باتوجه‌به اینکه این منطقه حساس است، باید همه دستگاه‌های مربوط اقدامات لازم را انجام دهند تا در رودخانه و آب زیرزمینی آلودگی نبینیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + پنج =

دکمه بازگشت به بالا