مشهد

ابتکار جالب مخترع مشهدی سبب کاهش قیمت نهایی کاشی و سرامیک می‌شود

با ابتکار صورت گرفته از سوی مخترع مشهدی، قیمت نهایی کاشی و سرامیک به طرز محسوسی کاهش می‌یابد.

صنعت کاشی و سرامیک در این سال‌ها با پیشرفت فراوانی در تولید دستگاه‌ها منطبق بر فناوری روز دنیا بوده است. برخی پیشرفت‌های این حوزه که در تکنولوژی صنعت کاشی و سرامیک حاصل شده، زمینه‌ساز تکامل زیبایی و فنی کاشی و سرامیک در ۵ ساله گذشته بوده و سبب شده پیشرفت این بخش شتاب قابل توجهی داشته باشد.

مهدی احمدی متولد سال ۶۲ و ساکن مشهد است. وی دوره ارشد و دکتری خود را در رشته شیمی معدنی در دانشگاه مشهد گذراند و ۲۰ مقاله ISI و ۱۵ سمینار داخلی ارائه کرده و پس از آن تصمیم گرفت برای عملیاتی کردن مقالات خود و انجام کار‌های بنیادی وارد صنعت شود تا روش‌های تولید مواد معدنی را بهینه سازی و بومی سازی کند.

وی می‌گوید: تاکنون توسط یک تیم ۴۵ نفره در شرکت دانش بنیان “درفش کاویان” روی سنگ معدن کروم و باریوم و در نهایت روی سنگ معدن استرانسیوم کار‌های زیادی انجام دادیم.

این مبتکر جوان بیان داشت: ایران ذخایر بزرگی در زمینه سلستین دارد و میزان این ذخایر ۲ میلیون تن با عیار ۷۵ تا ۹۵ درصد سولفات استرانسیم برآورد شده است. هرچند سولفات استرانسیم در صنعت آنچنان دارای مصرف نیست اما به‌صورت کربنات استرانسیم در اموری نظیر ساخت لامپ تلویزیون کاربرد دارد.

احمدی ادامه داد: سلستین به تنهایی بسیار خاک بی‌ارزشی است و در کشور ما هیچ نگاهی به این ماده نمی‌شد، اما ما روی این خاک کار کردیم، ولی اکنون متاسفانه، چون قیمت دلار افزایش یافته است معدن داران چندان همکاری با ما ندارند و با خواهش و تمنا از آنان سنگ معدن می‌گیریم.

وی گفت: در صنعت لعاب و سرامیک شناختی از سلستین و استرانسیم وجود نداشت اما ما با معرفی این دو ماده سیلیکات استرانسیوم را ابداع کرده و آن را جایگزین اکسید روی که قیمت آن بسیار بالا بود و در قیمت تمام شده کاشی و سرامیک هم تاثیر زیادی داشت جایگزین کردیم و با تولید این ماده به صنعت کاشی و سرامیک خدمت شایانی کردیم.

احمدی اظهار کرد: اکسید روی قیمتش ۱۰ برابر جنسی است که ما تولید کرده‌ایم. اکسید روی سنگ معدنش از کشور ترکیه وارد می‌شود و سپس آن را در زنجان به شمش روی تبدیل می‌کنند و باز این ماده را تبدیل به اکسید روی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای صادرات این ماده به کشورهایی، چون چین، ترکیه و ایتالیا اقدام کردیم اما به واسطه تحریم‌ها و هزینه بالای حمل و نقل کار عملی نشد و از دولت می‌خواهیم که یکسری قوانین برای صادرات را برای ما تسهیل کند.

منبع:تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − یازده =

دکمه بازگشت به بالا