مشهد

ابلاغ طرح جامع مشهد همچنان معطل مانده است/ ۷۵ درصد مصوبات شورای چهارم مشهد اجرایی شد

انتظاری

رئیس شورای شهر مشهد مقدس گفت: مطالبه جدی ما در این راستا ابلاغ طرح جامع شهر مشهد است طرحی که تصویب آن ۸ سال به طول انجامید و پس از تصویب از دی ماه ۹۳ تاکنون هنوز ابلاغ نشده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، کلانشهر مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران اسلامی دارای اهمیت ویژه و نیازمند برنامه‌ریزی هدفمند و منسجم در عرصه مدیریت شهری است. مشهد 3 میلیون جمعیت بومی داشته و سالانه پذیرای بیش از 27 میلیون زائر است بنابراین ارگان‌هایی نظیر شهرداری و شوراها برای تحقق شهری شایسته حضور با برکت حضرت رضا(ع) و ایجاد فضایی ایمن و سالم، نقش تعیین کننده‌ای دارند.

در این راستا و به مناسبت روز و هفته شوراهای اسلامی شهر و روستا، گفت‌وگویی با محسن انتظاری‌هروی رئیس شورای شهر مشهد ترتیب دادیم که به شرح زیر است:

مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوی خبرنگار تسنیم با رئیس شورای شهر مشهد از این قرار است:

  • حفظ و احیای ارزش‌های انقلاب اسلامی با تکیه بر مردم‌سالاری دینی مهم‌ترین رویکرد شورای چهارم است.
  • 15 محور اقتصاد مقاومتی قابل انطباق و اجرا در مدیریت شهری است.
  • شورای چهارم مسئله حاشیه شهر مشهد را به یک گفتمان ملی تبدیل کرده است.
  • 75 درصد مصوبات شورای چهارم اجرایی شده است.

تسنیم: اولویت‌های کاری و مهم‌ترین رویکردهای شورای چهارم مشهد چیست و شورای چهارم در تحقق این اهداف چقدر موفق بوده است؟

انتظاری هروی: در اصل هفتم، 101، و 102 و 103 قانون اساسی جمهوری اسلامی نگاه ویژه‌ای به شورا شده و شوراها در کنار دستگاه‌های اجرایی زیر نظر دولت، از ارکان تصمیم‌گیری در امور کشور هستند.

شورای شهر مشهد نیز متشکل از 25 عضو است که تمامی آن‌ها مسئولیت‌های ملی نظیر معاونت وزیر، استانداری وغیره را در کارنامه دارند. همچنین اکثریت اعضای شورا از ایثارگران انقلاب اسلامی هستند بنابراین در شورای چهارم شاهد فعالیت مجموعه‌ای فرهنگی با تجربیات اجرایی هستیم.

رویکرد نخست و اساسی شورای چهارم از ابتدای فعالیت، حفظ و احیای ارزش‌های انقلاب اسلامی با تکیه بر بحث مردم سالاری دینی بوده است بنابراین طبق مصوبه سال 92 و آیین نامه تنظیم شده در سال 93، تمامی پروژه‌های شهری باید پیوست فرهنگی داشته باشد.

در برنامه چشم‌انداز 20ساله مشهد که در حال حاضر در حال پیشروی برنامه 5 ساله 93 تا 97 هستیم نقشه راه کلانشهر مشهد به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام و پایتخت معنوی ایران تعیین شده، در واقع ویژگی‌های سیره زندگی حضرت رضا (ع) باید در جای جای شهر نمود پیدا کند و این مسئله در قالب اقتصاد مقاومتی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

تسنیم: با توجه به اینکه امسال مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای بر اقتصاد مقاومتی در بعد عملیاتی و اجرایی داشته‌اند شورای چهارم چه راهکاری را مدنظر قرار داده است؟

انتظاری: مقام معظم رهبری 24 سیاست‌محوری را برای اقتصادمحوری معرفی کردند که از این میان 15 محور و شاخص منطبق بر الگوی مدیریت شهری است و در حال حاضر مسائلی نظیر کارآفرینی، صرفه‌جویی در منابع و مصارف شهرداری، اقتصاد دانش بنیان، حمایت از تولید ملی و رشد بهره‌وری در استفاده از سرمایه و فکر انسانی برای کاهش هزینه از جمله شاخص‌های مورد توجه شورای چهارم است.

در همین راستا ستاد فرماندهی اقتصادمقاومتی در قالب شورای برنامه‌ریزی با ریاست رئیس کمیسون بودجه شورا تشکیل شده و برنامه‌های اجرایی برای تعیین محورهای مصرفی بودجه 10 هزار میلیارد تومانی سال 95 شهرداری و انطباق آن با الگوی اقتصاد مقاومتی در اقدام و عمل شهرداری، ابلاغ شده است.

تسنیم: چرا شوراها همچنان در تحقق یکی از مهمترین اهداف خود یعنی مدیریت یکپارچه شهری ناموفق بوده‌اند؟

انتظاری: براساس چندین بند قانون اساسی و برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه کشور شوراها باید در مدیریت شهری نقش داشته و عملکرد تاثیرگذار شورا باید اجرایی شود اما متاسفانه این مهم محقق نشده و باید آسیب‌شناسی کرد که چرا مدیریت یکپارچه شهری تاکنون شکل نگرفته است. البته جلساتی با مجمع شهرداران کلانشهرها و وزیر کشور برگزار شده و جمع‌بندی‌هایی انجام شده است.

تسنیم: مطالبات شما برای تحقق مدیریت یکپارچه شهری چیست؟

انتظاری: مطالبات مشخصی شورا و شهرداری داشته است اما بعضی تصمیمات اجرای مدیریت یکپارچه شهری را با مشکل رو به رو می‌کند طرحی سال گذشته به مجلس در مورد استیضاح شهردار وارد شد، مسائلی این‌چنینی که سبب تنزل بخشیدن به وزارت کشور و دولت می‌شود در حالی که این امر خلاف جایگاه شورا است و ما باید مسیری را طی کنیم که بر اساس آن شورا نقش پارلمان محلی داشته باشد.

در واقع شورا باید یار دولت باشد و به این بلوغ رسیده باشد که بتواند باری از دوش دولت برداشته و نقش حاکمیتی داشته باشد.

تسنیم: درحال حاضر بازتاب عملکردها به گونه‌ای است که شورای موجود به عنوان شورای شهرداری شناخته می‌شود تا شورای شهر؛ نظر شما در این باره چیست؟

انتظاری: جهت‌گیری برنامه‌های سال 95 شورا براساس شورای شهر بودن تنظیم شده البته درست است که مصوبات شورا برای شهرداری است و تصویب بودجه و تهیه نقشه راه شهرداری را در بر می‌گیرد اما اقداماتی نظیر امضای تفاهم نامه با نیروی انتظامی و دانشگاه علوم پزشکی و همچنین تشکیل کمیسون ویژه حاشیه نشینی برای پیگیری مسائل امنیتی و خدماتی حاشیه شهر مورد توجه ویژه شورا در راستای شورای شهر بودن قرار گرفته است‌.

35درصد از جمعیت مشهد حاشیه شهر هستند و شورای شهر با پیگیری‌های انجام شده مسئله حاشیه شهر را به یک گفتمان ملی تبدیل کرده است. ردیف بودجه حاشیه شهر در بودجه کلان شهر تعبیه شده و آمادگی موجود فراهم شده است و درحال حاضر طبق مصوبه شورا 4 میلیارد تومان از بودجه شهرداری به پاکسازی از معتادان و تامین امنیت حاشیه شهر اختصاص یافته است.

تسنیم: اقدامات شورا در رابطه با بافت فرسوده پیرامون حرم رضوی و زائرسراهای ارزان قیمت چه بوده است؟

انتظاری: مطالبه جدی ما در این راستا ابلاغ طرح جامع شهر مشهد است طرحی که تصویب آن 8 سال به طول انجامید و پس از تصویب از دی ماه 93 تاکنون هنوز ابلاغ نشده است. مرتفع سازی در اطراف حرم یکی از مسائل مورد توجه شورا است که در قالب طرح تفصیلی آماده شده است. در واقع 80 درصد طرح‌های تفصیلی مدیریت شهری تهیه شده ولی باید با طرح جامع شهر مشهد تطبیق داده شود و طرح جامع نیز هنوز ابلاغ نشده است.

مسئله اطراف حرم از تاکیدات مقام معظم رهبری و آیت الله علم الهدی است و مسلماً بدون نقشه راهبردی تحقق پروژه عظیم مشهد 2017 ممکن نیست اقداماتی در بافت فرسوده منطقه آبکوه انجام شده اما مشکلات اقشار متوسط و کم‌درآمد شهروندان برای تهیه مسکن جدید با پولی که در قبال زمین بافت فرسوده دریافت می‌کنند، را نیز باید در نظر گرفت.

شورای راهبردی از ابتدای تشکیل شورای چهارم به ریاست استاندار خراسان رضوی برای تصمیم گیری به موقع در مدیریت شهری تشکیل و در حال پیگیری است.

شورای چهارن تاکنون 236 جلسه و 531 مصوبه داشته است که شامل موضوعات برنامه میان مدت، بودجه سالانه، درآمد پایدار وغیره می‌شود و به‌طور کلی 75 درصد مصوبات شورا اجرایی شده است. در سال 94 با کاهش 70 درصدی صدور پروانه ساخت روبه‌رو بودیم اما شورای شهر توانست این کمبود بودجه را جبران کند. مشهد شهری با هزینه روزانه 3 میلیارد تومان برای اداره و مدیریت شهری است و شورا مسئول پاسخگویی و پیگیری درخواست‌های مردم از شهرداری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − دوازده =

دکمه بازگشت به بالا