مشهد

اجرای تئاتر در مشهد به خاطر شرایط وخیم کرونایی تعطیل شد

سرپرست هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی گفت: به دلیل شرایط قرمز کرونایی و وضعیت نامساعد شیوع این ویروس، از امروز دیگر هیچ تئاتری در مشهد اجرا نمی شود.

کریم جشنی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هفته گذشته یکی دو مورد تئاتر با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در مشهد اجرا شد اما از هفته جاری به سبب شیوع گسترده ویروس کرونا دیگر هیچ نمایشی تا بهبود وضعیت شهر اجرا نمی شود.

 

وی اضافه کرد: اجرای نمایش در نیشابور هم متوقف شده است اما نمایش “سایه ها” به کارگردانی وحید بهاری در تربت حیدریه به صورت پذیرش ۳۰ درصد از سالن در دو ساعت ۲۰ و ۲۱ شب در حال اجراست.

سرپرست هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی گفت: در شرایطی که گروه های نمایشی استان به دلیل کرونا قادر به اجرا نیستند اما باید خود را برای شرکت در سی و یکمین جشنواره استانی تئاتر خراسان رضوی در پاییز امسال آماده کنند.

جشنی افزود: تاکنون بیش از ۷۰ اثر نمایشی به دبیرخانه جشنواره تئاتر خراسان رضوی ارسال و مهلت ارسال آثار تا ۱۵ مرداد ماه جاری تمدید شده است که با ارزیابی آثار، بهترین آنها در آبان ماه به اختتامیه این جشنواره معرفی می شود.

وی از آغاز نشستهای مسوولان ذیربط برای برگزاری انتخابات هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی خبر داد و اضافه کرد: هفته گذشته نخستین نشست در این زمینه برگزار شده است تا مقدمات برگزاری این انتخابات در سال جاری فراهم شود.

۴۳ گروه نمایشی ثبت شده در خراسان رضوی وجود دارد.

“مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بسیاری از پزشکان و مدافعان سلامت که از نزدیک شاهد شرایط ناگوار بیمارستانها، کلینیکها، مراکز خدمات جامع سلامت ویژه کرونا و افزایش تعداد بیماران بستری، سرپایی و مرگ هستند ظرف چند روز اخیر هشدارهایی در خصوص وقوع فاجعه انسانی در شهر مشهد داده‌اند. اگر مردم خودشان آستین همت را بالا نزنند و به فکر سلامتی نباشند بطور قطع در روزهای آینده باید شاهد وضعیتی سخت‌تر و صحنه‌های ناگوار از مرگ و میر هموطنانمان باشیم.

این اطلاعیه می‌افزاید: موج پنجم طغیان ویروس کرونا با سویه دلتای آن نمایان شده است. این سویه جهش‌یافته ویروس کرونا تاکنون همه گروههای سنی را از نوزاد تا سالمند مبتلا کرده بطوری که هم‌اینک از نوزاد ۱۷ روزه تا سالمند ۸۵ ساله بخاطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستانهای مشهد بستری هستند.

“روزانه ۵۰۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستانهای خراسان رضوی بستری می‌شوند. هرچند که تمام امکانات بهداشتی و درمانی برای درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بسیج شده اما گنجایش تختهای بیمارستانی و توان جسمانی مدافعان سلامت محدود است بنابراین با ادامه این روند بطور قطع دیگر جایی برای پذیرش بیمار جدید و یا نیرویی برای خدمات رسانی به بیماران نخواهد بود.

اطلاعیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به حضور زائران بارگاه منور امام هشتم(ع) در شهر مشهد نوشت: هرچند که پذیرایی از زائران بارگاه منور حضرت علی بن موسی الرضا(ع) افتخاری است که نصیب مردم مشهد شده اما در شرایط کنونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از تمام هموطنان می‌خواهد بطور جدی و موکد از سفر به مشهد خودداری کنند و زیارت خود را به شکل نیابتی از راه‌دور به جای آورند تا وضعیت شهر از لحاظ همه‌گیری ویروس منحوس کرونا آرامتر و شرایط برای پذیرایی از زائران مولایمان حضرت امام رضا (ع) مناسبتر شود.

همچنین از تمامی شهروندان مشهدی درخواست شده با پرهیز موکد از حضور در دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه و همه مراسم و مجالس، رعایت دستورات بهداشتی پیشگیرانه، رعایت فاصله فیزیکی در اجتماع و استفاده از ماسک بهداشتی صورت را برای حفظ سلامت خود، جلوگیری از انتقال ویروس کرونا و ابتلای به بیماری کووید ۱۹ در سرلوحه رفتارها قرار دهند. 

وضعیت شیوع ویروس کرونا در شهرهای مشهد، سبزوار، تربت‌جام، قوچان، کاشمر، سرخس، درگز، بینالود و چناران استان خراسان رضوی قرمز است.

همچنین از مجموع ۳۳ شهرستان استان خراسان رضوی ۹ شهر شامل گناباد، بردسکن، نیشابور، فیروزه، فریمان، تربت‌حیدریه، تایباد، خواف و خلیل‌آباد در وضعیت نارنجی و شهرهای باخرز، زاوه، رشتخوار، مه‌ولات، بجستان، خوشاب، جوین، جغتای، داورزن، ششتمد و کلات در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی مشهد روند روزافزون تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در موج پنجم طغیان سویه دلتای این ویروس همچنان در حال افزایش است لذا اگر برای روزهای آتی چاره‌اندیشی فوری و مناسب صورت نگیرد کادر درمانی این استان در خدمات‌رسانی به بیماران دچار چالش خواهد شد.

به همین خاطر نهادهای مختلف متولی بهداشت و درمان همچون سازمان نظام پزشکی مشهد خواستار تعطیلی کامل این کلانشهر شده‌اند.  

هم‌اینک روزانه ۵۰۰ بیمار جدید کرونایی در بیمارستانهای خراسان رضوی بستری می‌شوند. این در حالی است که هزار و ۸۱۵ نفر به همین خاطر هم‌اکنون در بیمارستانهای این استان بستری هستند. تعداد بیماران بدحال کرونایی بستری در بخشهای مراقبت‌ ویژه بیمارستانی خراسان‌ رضوی نیز ۳۸۵ نفر اعلام شده است.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون سه میلیون و ۸۵۱ هزار و ۱۶۲ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری کووید ۱۹ جان ۹۰ هزار و ۳۴۴ نفر را نیز تاکنون در کشورمان گرفته است. همچنین سه میلیون و ۳۴۸ هزار و ۳۶۳ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در ایران تاکنون بهبود یافته‌اند.  

وزارت بهداشت اعلام کرده است هم‌اینک ۲۸۵ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهرستان در شرایط نارنجی و ۵۲ شهرستان در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

همچنین تاکنون ۹ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۲۹۰ شهروند ایرانی دوز نخست واکسن کرونا و ۲ میلیون و ۶۵۲ هزار و ۳۸۵ نفر دوز دوم آن را تزریق کرده و واکسینه شده‌اند. بر این اساس مجموع واکسنهای تزریق شده در ایران به ۱۲ میلیون و ۱۸ هزار و ۶۴۸ دوز رسیده است.

ایران بر اساس آخرین آمارهای رسمی جایگاه دوازدهم را در جدول بیشترین جمعیت مبتلایان به کرونا در میان کشورهای جهان دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − هفده =

دکمه بازگشت به بالا