خراسان

احداث بزرگترین مجموعه ورزش‌های باستانی خراسان در طوس

شهردار منطقه ۱۲ شهرداری مشهد از احداث بزرگترین مجموعه ورزش‌های باستانی و بومی خراسان بزرگ در منطقه طوس خبر داد.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، سعید اکبریان امروز در نشست خبری که به مناسبت ۱۹ تیر ماه، سالروز فرمان تاریخی رهبر مبنی بر آبادانی طوس در شهرداری مرکز برگزار شد، با بیان اینکه بزرگترین مجموعه ورزش‌های باستانی و بومی خراسان بزرگ در منطقه طوس ایجاد خواهد شد، اظهار کرد: مردم، زمین این مجموعه را به وسعت یک هکتار هدیه داده‌اند، طراحی آن توسط شهرداری در حال انجام، اعتبارات عمرانی این پروژه نیز تخصیص یافته است و عملیات اجرایی آن در سال جاری آغاز خواهد شد.

وی  اضافه کرد: در سال ۷۵ مقام معظم رهبری گزارشاتی درباره غارت اموال و آثار تاریخی که در زیر خاک مدفون هستند و تصرفات معادن شن و ماسه در منطقه طوس دریافت کردند، به همین دلیل در این منطقه حاضر شدند و فرمان تاریخی ایشان مبنی بر احیای طوس صادر شد.

اکبریان تصریح کرد: به این دلیل که دولت به این جمع‌بندی رسید که احیای این شهر تاریخی حساسیت‌هایی دارد و در برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز نیاز به قدرت اجرایی وجود داشت و از طرفی دهیاری‌ها نیز تابع سیاست‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نبودند بنابراین دولت تصمیم گرفت که این منطقه را به مشهد متصل کند، در نتیجه ۳۶۰ هکتار بافت تاریخی و همچنین ۳ هزار و ۴۰۰ هکتار دیگر به مشهد افزوده شد.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد منطقه طوس، تاریخی است و سایر مناطق آن ویژگی‌های تاریخی ندارد، یادآور شد: البته این مناطق نیز تحت تاثیر تاثیر گردشگری، فرهنگی، تاریخی و ادبی طوس قرار گرفته‌اند، اما سازمان میراث فرهنگی قدرت اجرایی در آن مناطق ندارند، حتی در حوزه ۳۶۰ هکتار تاریخی مسئولیت صدور مجوزهای ساختمانی با شهرداری است که البته در حال حاضر هماهنگی‌های لازم در این زمینه با سازمان میراث فرهنگی صورت می‌گیرد.

شهردار منطقه ۱۲ شهرداری مشهد عنوان کرد: علت اصلی واگذاری منطقه طوس به شهرداری مشهد این است که از قدرت اجرایی شهرداری برای کنترل و نظارت بر ساخت‌وسازها استفاده شود، اما همه می‌دانیم هنگامی که یک محدوده به شهرداری واگذار می‌شود دولت وظیفه دارد طرح تفصیلی برای آن محدوده تهیه و اعتبارات آن را هم تخصیص دهد، اما محدوده‌ای به شهرداری واگذار شد که نه طرح تفصیلی و نه اعتبارات لازم را داشت.

اکبریان ادامه داد: ما در این منطقه باید بر ساخت و سازهایی نظارت می‌کردیم که ضابطه‌ای برای کنترل آن‌ها نداشتیم، جلسات متعدد با دولت، استانداری و اداره راه و شهرسازی برگزار شد حتی شهرداری آمادگی داشت هزینه مسئولیت طرح تفصیلی را تامین کند، اما در نهایت سازمان مسکن و شهرسازی این کار را بر عهده گرفت که با گذشت سه سال از این موضوع هنوز مشاور طرح انتخاب نشده است، ما نمی‌توانستیم دست روی دست بگذاریم و به مردم که حافظان اصلی شهر تاریخی طوس هستند پاسخگو نباشیم.

وی با اشاره به اینکه در واگذاری منطقه طوس به شهرداری ۱۶ روستا به مشهد الحاق شدند،‌ یادآور شد: در طی این مدت درآمدی برای شهرداری ایجاد نشد، اما با مردمی که به مشهد ملحق شده بودند و مطالبات مختلفی داشتند مواجه بودیم.

شهردار منطقه ۱۲ شهرداری مشهد با اشاره به اینکه شهر طوس از تیرماه سال ۹۲ به مشهد الحاق شده است، تصریح کرد: مدیریت شهری تاکنون ۳۵ میلیارد تومان در منطقه طوس صرف هزینه‌های عمرانی، فرهنگی، اجتماعی، فضای سبز و … کرده است.

اکبریان گفت: اگر قرار است شهر طوس احیاء و دستور مقام معظم رهبری مورد توجه قرار بگیرد باید تمام دستگاه‌ها در احیای طوس همگام و همراه باشند، احیای این منطقه تنها وظیفه شهرداری نیست، شهرداری ویرانه‌ای را تحویل گرفت که هنوز هم در برخی از مناطق آن اجازه دخالت ندارد و اجازه حفاظت از آثار تاریخی هم به بخش خصوصی داده نشده است در حالی که در مناطق دیگر از بخش خصوصی برای حفظ و مرمت آثار تاریخی استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بولوار شاهنامه در گذشته جاده‌ای به اسم جاده آرامگاه بوده است، خاطرنشان کرد: ۲۵ سال معادن شن و ماسه بستر کشف‌رود را به غارت می‌بردند، بالغ بر ۳۴۰ هکتار زمین تحت تصرف قرار داشت و هزار و ۷۰۰ هکتار زمین مورد تجاوز قرار گرفت حتی در مواردی بیش از ۳۵ متر گودبرداری انجام شده بود.

شهردار منطقه ۱۲ شهرداری مشهد با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد یکی از دلایل نقض حریم شهر طوس وجود معادن است، گفت: در این زمینه سازمان میراث فرهنگی به جز سه مکاتبه همت دیگری نکرد، مدیریت شهری حفاظت از میراث را تکلیف خود دانست و کمیته نجات طوس با محوریت شهرداری و همکاری سایر دستگاه‌ها در ۱۸ اسفند ماه سال گذشته تشکیل شد.

مهم‌ترین دستاورد کمیته نجات طوس ایجاد همدلی بین دستگاه‌ها در احیای طوس است

اکبریان افزود: کمیته نجات طوس تاکنون دستاوردهای بزرگی داشته است که مهم‌تر از تعطیلی معادن و تصویب سند راهبردی، ایجاد همدلی بین دستگاه‌ها و تقویت باور “ما می‌توانیم” در بین مسئولان و نخبگان است. بسیاری از متخصصان هنگامی که می‌دیدند ۲۵ سال است هیچ‌کس جرات ندارد به معادن نزدیک شود در احیای طوس ناامید بودند، اما در حال حاضر یک کامیون هم در آنجا تردد نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه وجود طرح تفصیلی شرط لازم برای آبادانی طوس است، اما شرط کافی نیست، تصریح کرد: قبل از تدوین طرح تفصیلی نیازمند سند راهبردی هستیم که تکلیف دستگاه‌ها را برای احیای طوس مشخص کند، سند راهبردی، برنامه جامع فرهنگی، اجتماعی و زیرساختی است، اما طرح تفصیلی فقط نحوه پاسخگویی به اراضی را مشخص می‌کند.

شهردار منطقه ۱۲ شهرداری مشهد با اشاره به اینکه در منطقه طوس با ۳۰۰ هکتار بافت روستایی و ۳۶۰ هکتار عرصه تاریخی و همچنین اراضی کشاورزی مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: نمی‌خواهیم منطقه طوس را تبدیل به مختصات شهری کنیم اگرچه باید از ظرفیت‌های محلی به درستی استفاده شود، اما به دنبال تفکیک اراضی نیستیم.

قرار نیست طوس، طرقبه و شاندیز شود

اکبریان افزود: طوس را جدا از مشهد و فردوسی را جدای از امام رضا(ع) نمی‌دانیم، فردوسی برای هیچ فرد و جناحی قابل مصادره نیست، افرادی که منتظر هستند تا طرح تفصیلی تدوین شود و آن‌ها منافعی ببرند و قطعات کشاورزی را تفکیک کنند این آرزو را باید به گور ببرند.

وی ادامه داد: قرار نیست طرح تفصیلی معجزه کند، بلکه قرار است با استفاده از ظرفیت‌های منطقه نحوه استفاده از اراضی را تعیین کنیم، با توجه به اینکه طبق مصوبه شورای اسلامی شهر باید الگوهایی برای توسعه اقتصادی، کشاورزی و فرهنگی این منطقه ارائه شود بنابراین قرار نیست طوس طرقبه و شاندیز شود قرار است این منطقه طوس باقی بماند، به شدت مراقبت می‌کنیم که اراضی حفاظت شوند، طرح تفصیلی این محدوده باید به تصویب برسد و این طرح باید به سمت توجیه‌پذیری اراضی کشاورزی برود.

شهردار منطقه ۱۲ شهرداری مشهد با بیان اینکه اولین محصول کمیته نجات طوس، سند راهبردی طوس است، عنوان کرد: حدود یک ماه است که این سند به شورای احیای طوس، سازمان میراث فرهنگی و استانداری ارسال شده است، امیدوار هستیم هرچه زودتر این نهادها سند راهبردی طوس را تصویب کنند.

اکبریان گفت: تمام همت ما این است که طوس شهرزده نشود و معنویت، اصالت و سرمایه‌های اجتماعی آن حفظ ‌شود.

وی در خصوص همکاری آستان قدس برای احیای منطقه طوس، تصریح کرد: یکی از اعضای اصلی شورای احیای طوس و عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری، قائم‌مقام آستان قدس است، همراهی آستان قدس وجود دارد، موردی از ناهماهنگی نداشتیم، اما هماهنگی‌های اجرایی باید افزایش پیدا کند.

شهردار منطقه ۱۲ در خصوص مشکلاتی که در رابطه با دستگاه‌های خدماتی برای احیای منطقه طوس وجود دارد، گفت: محدوده وظایف شهرداری و همچنین سایر دستگاه‌ها مشخص است، فرمانداری و استانداری باید تکلیف دستگاه‌ها را مشخص کنند به طور مثال در رابطه با تعطیلی معادن، شهرداری مطالبه‌کننده و پیگیرکننده بوده، اما اقدام نهایی را سازمان‌های مربوطه یعنی سازمان‌ صنعت، معدن و تجارت و نیروی انتظامی انجام داده‌اند.

اکبریان خاطرنشان کرد: در حوزه عرصه تاریخی و آثار ثبتی میراثی سازمان میراث فرهنگی اجازه دخالت به شهرداری و بخش خصوصی را ندادند، اما آمادگی خود را اعلام می‌کنیم که اگر سازمان میراث فرهنگی موافق باشد تفاهم‌نامه‌ای امضاء و ما مرجع صدور پروانه باشیم.

شهردار منطقه ۱۲ شهرداری مشهد تصریح کرد: با وجود این که ۳۰۰ هکتار بافت روستایی و ناپایدار در منطقه طوس داریم، می‌توانستیم از تسهیلات بافت فرسوده و اعتبارات دولتی برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و بانکی استفاده کنیم، اما تاکنون یک ریال هم از جانب دولت برای بافت روستایی منطقه طوس اختصاص نیافته است و در صورت رخ دادن یک زلزله با خسارت‌های جانی و مالی مواجه خواهیم شد.

اکبریان گفت: دولت باید اعتباراتی بیش از آنچه که در حاشیه شهر مشهد اختصاص داده در منطقه طوس به دلیل جایگاه آن اختصاص دهد.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در منطقه طوس، عنوان کرد: تاکنون ۱۳ هزار و ۳۰۰ اصله درخت در محور شاهنامه کاشته شده و ۳۶۶ هزار بوته گل و گیاه و پرچین‌کاری انجام شده است، همچنین ۱۵۰ هزار مترمربع معابر، زیرسازی و آسفالت شده‌اند، ۱۳۰ هزار متر مربع از این منطقه نیاز به آسفالت دارند که دلیل آسفالت نشدن آن فقدان طرح تفصیلی است.

شهردار منطقه ۱۲ شهرداری مشهد اضافه کرد: روستای چهار برج به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شده است و به دلیل ویژگی‌های تاریخی این روستا به دنبال ترویج بوم‌گردی در آن هستیم، همچنین برای توسعه کارآفرینی و مشاغل خانگی نیز اقداماتی انجام شده به عنوان مثال با سازمان میادین میوه و تره‌بار به جمع‌بندی رسیده‌ایم تا روزبازار طوس‌نشینان در محدوده بولوار شاهنامه تا چند هفته آینده راه‌اندازی شود، با این اقدام هم نیازهای مردم منطقه و هم محلی برای توسعه مشاغل خانگی ایجاد خواهد شد.

وی در خصوص  منطقه تاریخی طوس، یادآور شد: شهر طوس بیش از ۷ هزار سال سابقه تمدنی و ۳ هزار و ۲۰۰ سال سابقه مدنیت، در بستر کشف‌رود و در بین دو رشته کوه هزار مسجد و بینالود قرار گرفته است، کانون خطه طوس شهر تابران بوده که امروز به عنوان شهر تاریخی طوس از آن نام می‌بریم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − یک =

دکمه بازگشت به بالا