احداث خط 3 قطار شهری مشهد در سه فاز عملیاتی
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد از احداث خط 3 قطارشهری مشهد در سه فاز عملیاتی خبر داد.
کیانوش کیامرز در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاعرسانی شهرداری مشهد با بیان این مطلب افزود: براساس این سه فاز عملیاتی میدان فردوسی تا پارک شاهین، میدان فردوسی تا منطقه الهیه و پارک شاهین تا شهرک ابوذر باید توسط دستگاه TBM مورد حفاری قرار گیرد.
وی بیان کرد: درحال حاضر عملیات عمرانی احداث شفت مرکزی خط 3 قطارشهری در میدان فردوسی آغاز گردیده است تا با ورود دستگاه TBM به آن مکان، 11 کیلومتر حفاری تونل و کف سازی هفت ایستگاه برای مرحله دوم کار انجام شود.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد تصریح کرد: خط 3 قطارشهری مشهد دارای 28.5 کیلومتر مسیر و دارای 24 ایستگاه است ضمن اینکه منطقه الهیه را به شهرک ابوذر متصل میکند.
کیامرز خاطرنشان کرد: فاز ابتدایی حفاری خط 3 قطارشهری میدان فردوسی تا پارک شاهین خواهد بود که پایانه مسافربری مسیر انتهایی آن است همچنین برای حفاری یک کیلومتر پایانی حفاری آن نیازمند مطالعات و بررسیهای ویژه هستیم تا مشخص شود که باید حفاری دستی(NATM) یا مکانیزه صورت پذیرد.
وی ادامه داد: فاز یک خط 3 قطارشهری بالغ بر 10 کیلومتر و 800 متر مسیر دارد که هفت ایستگاه در آن راهاندازی خواهد شد، فاز دو نیز 12 ایستگاه را در 13 کیلومتر به خود اختصاص داده و در فاز سوم تنها 4 کیلومتر و 500 متر مورد حفاری قرار خواهد گرفت.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد یادآور شد: شفت میدان فردوسی باید 19 متر عمیق شود و سازههای نگهبان اطراف آن نصب گردد تا برای ورود TBM آماده شود، این مراحل کمی زمانبر است تا ایمنی بیشتری در آن لحاظ و عملیات اجرایی به صورت جدی آغاز گردد.
کیامرز افزود: همچنین TBM شمالی که به میدان سعدی برسد نیز پس از دمونتاژ شدن به میدان فردوسی منتقل میشود تا به سمت الهیه حفاری خود را آغاز کند.
وی خاطرنشان کرد: 4 هکتار زمین میدان فردوسی برای آغاز عملیات اجرایی خط 3 قطارشهری با همکاری آستان قدس رضوی به صورت تملک و اجاره در اختیار شهرداری مشهد قرار گرفت به نحوی که یک هکتار آن را تملک و 3 هکتار دیگر را فعلا اجاره کردیم تا پس از پایان فعالیتهای عمرانی و کف سازی تحویل این ارگان شود.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد افزود: با نظر شهردار مشهد میتوانیم پس از اتمام نهایی حفاری خط 3 قطارشهری محدوده تملک شده در میدان فردوسی را به پایانه اتوبوسرانی یا پارکینگ تبدیل کنیم تا این میدان از وضعیت موجود تغییر شکل دهد.