مشهد

احداث خط 3 قطار شهری مشهد در سه فاز عملیاتی

news_44898

 

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد از احداث خط 3 قطارشهری مشهد در سه فاز عملیاتی خبر داد.
کیانوش کیامرز در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد با بیان این مطلب افزود: براساس این سه فاز عملیاتی میدان فردوسی تا پارک شاهین، میدان فردوسی تا منطقه الهیه و پارک شاهین تا شهرک ابوذر باید توسط دستگاه TBM مورد حفاری قرار گیرد.
وی بیان کرد: درحال حاضر عملیات عمرانی احداث شفت مرکزی خط 3 قطارشهری در میدان فردوسی آغاز گردیده است تا با ورود دستگاه TBM به آن مکان، 11 کیلومتر حفاری تونل و کف سازی هفت ایستگاه برای مرحله دوم کار انجام شود.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد تصریح کرد: خط 3 قطارشهری مشهد دارای 28.5 کیلومتر مسیر و دارای 24 ایستگاه است ضمن اینکه منطقه الهیه را به شهرک ابوذر متصل می‌کند.
کیامرز خاطرنشان کرد: فاز ابتدایی حفاری خط 3 قطارشهری میدان فردوسی تا پارک شاهین خواهد بود که پایانه مسافربری مسیر انتهایی آن است همچنین برای حفاری یک کیلومتر پایانی حفاری آن نیازمند مطالعات و بررسی‌های ویژه هستیم تا مشخص شود که باید حفاری دستی(NATM) یا مکانیزه صورت پذیرد.
وی ادامه داد: فاز یک خط 3 قطارشهری بالغ بر 10 کیلومتر و 800 متر مسیر دارد که هفت ایستگاه در آن راه‌اندازی خواهد شد، فاز دو نیز 12 ایستگاه را در 13 کیلومتر به خود اختصاص داده و در فاز سوم تنها 4 کیلومتر و 500 متر مورد حفاری قرار خواهد گرفت.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد یادآور شد: شفت میدان فردوسی باید 19 متر عمیق شود و سازه‌های نگهبان اطراف آن نصب گردد تا برای ورود TBM آماده شود، این مراحل کمی زمان‌بر است تا ایمنی بیشتری در آن لحاظ و عملیات اجرایی به صورت جدی آغاز گردد.
کیامرز افزود: همچنین TBM شمالی که به میدان سعدی برسد نیز پس از دمونتاژ شدن به میدان فردوسی منتقل می‌شود تا به سمت الهیه حفاری خود را آغاز کند.
وی خاطرنشان کرد: 4 هکتار زمین میدان فردوسی برای آغاز عملیات اجرایی خط 3 قطارشهری با همکاری آستان قدس رضوی به صورت تملک و اجاره در اختیار شهرداری مشهد قرار گرفت به نحوی که یک هکتار آن را تملک و 3 هکتار دیگر را فعلا اجاره کردیم تا پس از پایان فعالیت‌های عمرانی و کف سازی تحویل این ارگان شود.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد افزود: با نظر شهردار مشهد می‌توانیم پس از اتمام نهایی حفاری خط 3 قطارشهری محدوده تملک شده در میدان فردوسی را به پایانه اتوبوسرانی یا پارکینگ تبدیل کنیم تا این میدان از وضعیت موجود تغییر شکل دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =

دکمه بازگشت به بالا