مشهد

احقاق حقوق عقب افتاده کارگران آدنیس مشهد در هاله‌ای از ابهام

رکود در شهرک صنعتی مشهد

“آدنیس” یا همان مشهد کولر سابق یکی از واحدهای تولیدی است که در حال زوال بوده و حدود ۵۰۰ کارگر آن از سال ۹۳ به بعد درگیر مشکلات شده و یکی پس از دیگری از کار بیکار شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، شرکت آدنیس یکی از برندهای قدیمی حوزه لوازم خانگی در خراسان رضوی است که هم اکنون با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده که تقریباً تبدیل به معجونی عجیب شده که ساماندهی آن نیاز به نیرو و توان زیادی دارد.

در واقع باید گفت مشکلات واحدهای بزرگ در زمان وضعیت بد اقتصادی بسیار بیشتر از واحدهای کوچک بوده و به نوعی بحران تبدیل می‌شود که در مورد کارگران واحد آدنیس نیز همین اتفاق افتاده است.

هم اکنون واحد آدنیس که سابق بر این نام «مشهد کولر» داشته بدون فعالیت بوده و ملک اصلی کارخانه به علت بدهی واحد به فروش رفته مشاهدات میدانی و تأیید افرادی که در این بین درگیر هستند؛ مبنی بر این است که واحد با ظرفیتی بسیار کم در یک سوله دیگر مشغول به تولید آبگرمکن بوده اما چالش‌های واحد قبلی همچنان پابرجا است.

نظرات کارشناسی بر این باور است که تلفیقی از مشکلات مختلف از جمله مدیریت نادرست سبب به وجود آمدن مشکلات عدیده و سرگردانی حدود 500 نفر کارگر شده که اکثر آنها مطالبات بسیار بالایی از کارفرمای خود دارند.

در تولید محصولات لوازم خانگی یکی از مسائل مهم همگام بودن با فناوری روز دنیا است که واحد آدنیس طبق موشکافی‌های انجام شده به این امر مبادرت چندانی نداشته کما اینکه نظر کارگران مشغول در آن مجموعه غیر از این بوده و نبود توانایی در اداره کسب و کار توسط مدیرعامل جدید را علت اصلی ورشکستگی مجموعه می‌دانند.

به هر تقدیر هم اکنون شاهد زایل شدن یک برند در مشهد هستیم که روزگاری محل ارتزاق 500 خانواده بوده است و باید گفت که کارکنان این واحد بارها در مقابل فرمانداری و نهادهای دیگر اجرایی مشهد مقدس تجمع کرده و خواستار گرفتن حق و حقوق خود بوده‌اند و حرف آن‌ها تا کنون که به جایی نرسیده است.

ترس مهاجرت کارفرما

مرتضی افقهی رئیس شورای اسلامی کار واحد آدنیس در این زمینه و با اشاره به اینکه مطالبه کارگران این کارخانه بالاتر از 600 میلیارد تومان است، می‌گوید: هر کدام از گروه‌های کارگری داخل این واحد از جمله مهندسان، کارگان خط تولید و خدمات از کارفرمای خود به صورت انفرادی و یا دسته جمعی شکایت کرده‌اند که هنوز برای پرداخت مطالبات آنها اقدامی به عمل نیامده است.

وی بیان می‌کند: همچنین کارگران به تازگی دریافته‌اند که واحدی با نام آدنیس صنعت اقدام به تولید آبگرمکن کرده و شرکت دیگری برای آنها مبادرت به تولید بخاری با نام تجاری ایران شرق دارد و این در حالی است که هنوز مطالبات کارگران پرداخت نشده و همچنان به دنبال حق و حقوق خود هستند و با تنگنای بسیار زیادی امور خود را می‌گذارنند.

رئیس شورای اسلامی کار واحد آدنیس ادامه می‌دهد: ترس تعداد زیادی از کارگران از مهاجرت تمام افراد هیئت مدیره این واحد است چراکه با پرداخت حدود 400 میلیارد تومان بدهی مالیاتی واحد احکام ممنوع‌الخروج بودن خود را لغو کرده‌اند و هم اکنون پسر کوچک صاحب واحد از کشور خارج شده است.

افقهی تأکید می‌کند: قوه قضاییه با کارگران در این حوزه همکاری لازم را ندارد هم اکنون یکی از عللی که سبب شده اجرای حکم کارگران این واحد به تأخیر بیفتد این است که در رأی دادگاه عنوان شرکت آدنیس به عنوان یک شخصیت حقوقی آورده شده و تمام اموال شرکت به فروش رفته و باید در حکم تغییری ایجاد شود که شخص صاحب واحد تولیدی در قبال مطالبه کارگران پاسخگو بوده و برای تسویه آنها اقدام داشته باشد.

رفع مشکلات

فیروز ابراهیمی دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در همین زمینه با اظهار امیدواری نسبت به وضعیت شرکت آدنیس، می‌گوید: مدیر واحد، تولید را با ظرفیت کم آغاز کرده و در حال رفع مشکلات خود و در اصطلاحی عامیانه جمع و جور کردن مسائل و حل و فصل آن‌ها است.

وی تصریح می‌کند: البته باید در نظر داشت که به هر میزان واحد بزرگتر باشد رفع مشکلات آن هم نیاز به زمان و صبر بیشتری داشته و نمی‌توان در مدت کوتاهی آن را ساماندهی کرد و نباید گذاشت که در اینگونه فضاها حاشیه‌ها سبب بزرگتر شدن مشکل شود.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به پرداخت بدهی‌های مالیاتی توسط مدیران واحد خاطرنشان می‌کند: سازمان امور مالیاتی با ابلاغ بخشنامه‌ای اعلام کرده در صورتیکه واحدها تا پیش از پایان شهریور ماه بدهی‌های خود را پرداخت کنند جریمه‌های آن ها بخشیده می‌شود و به همین علت مدیر واحد آدنیس برای پرداخت این مبالغ اقدام کرده است.

ابراهیمی تأکید می‌کند: جای امیدواری است که این واحد در حال رفع مشکلات خود با بانک‌ها بوده و در این وضعیت در حال ادامه تولید است تا بتواند فعالیت خود را ساماندهی کرده و مطالبات کارگران را نیز پرداخت کند.

با این اوصاف و برداشت‌های متفاوتی که وجود دارد سکوت صاحبان این واحد قدری تأمل برانگیز است بسیاری از تولیدکنندگان و مسئولان بر این باورند که در صورت وجود توانایی کارفرما بدترین ظلم را انجام می‌دهد اگر حقوق و مزایای کارکنان خود را پرداخت نکند اما با این حال بعضا مشکلاتی از این دست در واحدها به وجود می‌آید که باید بتوان آنها را به درستی مدیریت کرد که کدورتی میان بخش کارگری و کارفرمایی به وجود نیاید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا