ایران

احیای طب سنتی نیازمند عزم ملی و اقتدار اسلامی است

طب سنتی

یک متخصص علوم زیستی و طب گیاهی گفت: پیاده‌کردن طب سنتی ــ اسلامی در جامعه ایرانی خودمان مستلزم باور به خودکفایی، عزت ملی و اقتدار اسلامی است، ما نباید خود را دست کم بگیریم.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم, محمد دریایی درباره فواید احیای طب سنتی در جامعه اظهار داشت: نباید بگذاریم غربی‌ها برای ما نسخه بنویسند، برای ما داروهای شیمیایی، فست‌فودها و … را تجویز کنند.

وی گفت: پیاده کردن طب سنتی ــ اسلامی در جامعه ایرانی خودمان مستلزم باور به خودکفایی، عزت ملی و اقتدار اسلامی است. ما نباید خود را دست کم بگیریم، چرا که ما گنجینه‌هایی داریم که به‌فرموده رهبر معظم انقلاب اگر کشف, استخراج, بهره برداری و کاربردی شوند، دنیا را در تمام عرصه‌ها گلستان می‌کند.

این متخصص علوم زیستی و طب گیاهی افزود: تردید نیست که احیای طب سنتی یک امر ضروری و ارزشمند است ولی باید گفت که با وجود مخالفان متعدد در جامعه پزشکی این کار سخت است که با همت و تلاش افراد متخصص در زمینه طب سنتی به این هدف دست پیدا می‌کنیم.

دریایی ادامه داد: با توجه رویکرد و اقبال مردم به طب سنتی معقول و عوارض ناشی از مصرف داروهای شیمیایی، طب رایج آینده چندان درخشانی در انتظار ندارد، به‌ویژه اینکه طب رایج در درمان بیماری‌ها از داروهای شیمیایی بهره می‌برد که خود دارای عوارض بی‌شمار است و امروزه مردم خود به عوارض این داروها پی برده‌اند و به همین دلیل است که طب سنتی این روزها در میان مردم بیشتر استقبال شده است.

وی عنوان کرد: این که نهادهای مرتبط با طب سنتی چگونه می‌توانند در احیای آن مؤثر و کارساز باشند بستگی به نوع نگرش و آگاهی از این طب دارد.

این متخصص علوم زیستی و طب گیاهی یادآور شد: ما نباید بنشینیم تا آثار مکتوب و مکتوم مسلمانان از گنجینه‌های غبارآلود و آرشیوهای مغفول داخلی به خارج رفته و به‌وسیله دلال‌های آثار قدیمی، سر از لابراتوارها, مراکز فرهنگی, آکادمیک غربی و صیهونیستی درآورد و آن را ترجمه و تفسیر و تحلیل و بعد به نام آثار علمی نوین غربی بر سر میز و سفره ما بیاید.

دریایی ادامه داد: وقتی بسیاری از آثار غربی‌ها را پیگیری می‌کنیم، می‌بینیم این اظهارات پژوهشی، در لابه‌لای کتب علمی و طبی و گیاهی خود ما ایرانی‌ها بوده و ما هم غافل و مشغول کارهای دیگر هستیم.

وی خاطرنشان کرد: نهادهای علمی و فرهنگی ما مثل جهاد، حوزه، مراکز پژوهشی، دانشکده طب سنتی که به‌همت فرهیختگان ژرف‌اندیش کشور ما شکل گرفته، هر یک دارای نقشی عظیم و هماهنگ در احیای طب سنتی ــ اسلامی هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + دوازده =

دکمه بازگشت به بالا