خراسان

اختیارات دادستان از اختیارات خداوند به اندازه یک بند انگشت کم‌تر است

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی با اشاره به ورود دادستانی به موضوعات مختلف، تصریح کرد: باید تأکید کنم که اختیارات دادستان از اختیارات خداوند متعال به اندازه یک بند انگشت کم‌تر است.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، غلامعلی صادقی امروز در همایش روز جهانی بهداشت محیط که در هتل ثامن برگزار شد، با بیان اینکه «وظیفه بهداشت محیط کنترل همه عواملی است که اثر سوئی بر پایدارماندن سلامت انسان می‌گذارد»، اظهار کرد: بر اساس این تعریف متولیان بهداشت محیط باید همه عواملی که اثر سوئی بر سلامت انسان دارد را شناسایی و کنترل کنند که نتیجه آن انسان سالم باشد.
هر جرمی که اتفاق می‌افتد به ناسلامتی محیط برمی‌گردد
وی ادامه داد: اگر واقعاً متولیان بهداشت محیط به این جمله که خودشان در تعریف کارشان گفته‌اند عمل کرده و همه عواملی که در سلامت انسان دخیل هستند، اعم از عوامل جسمی و روحی شناسایی و اصلاح شوند، آن زمان ما در دادگستری کاری نداریم و باید آن را تعطیل کنیم؛ زیرا هر پرونده و جرم و اختلافی که اتفاق می‌افتد به ناسلامتی محیط برمی‌گردد و اگر محیط زندگی محیطی سالم باشد ما در دادگستری می‌توانیم مأموریت خود را ترک کنیم.
صادقی با اشاره به اینکه «اگر امروز شرایط سلامت محیط را بررسی کنیم، خواهیم دید که تنها تعداد بسیار کمی از عوامل کنترل می‌شوند»، تصریح کرد: کارها و فعالیت‌های بسیار خوبی در مجموعه بهداشت محیط استان انجام شده، اما اگر با توجه به تعریفی که از ماموریت بهداشت محیط شده است به موضوع نگاه کنیم، خواهیم دید که بسیاری از این عوامل کنترل نمی‌شود.
متاسفانه امروز بسیاری از مردم ارزانی را مقدم‌بر سلامت می‌دانند
وی با بیان اینکه «امروز بسیاری از مردم نگاه درستی به حوزه بهداشت محیط ندارند»، خاطرنشان کرد: برای نمونه هنگامی که ما وارد یک موضوع در بحث مواد غذایی شده و آن را قضایی می‌کنیم به ما اعلام می‌کنند که ورود شما باعث بالارفتن قیمت آن ماده غذایی شده است و شما کوتاه بیایید و متاسفانه نگاه بسیاری از مردم این است که اگر شما این را وارد یک پرونده قضایی کنید، آثارش این است که این فرآورده گران شود. متاسفانه امروز بسیاری از مردم ارزانی را مقدم‌بر سلامت می‌دانند؛ یعنی می‌گویند شما این قلم کالا را ارزان در اختیار قرار دهید، ولو ناسالم باشد.
گاهی سلامت مردم ذبح سیاسی می‌شود
دادستان مرکز خراسان رضوی افزود: همچنین گلایه‌ای هم از مسئولان اجرایی و سیاسی داریم که گاهی هنگامی که پرونده‌ای را برای رسیدگی باز می‌کنیم، می گویند الان زمان خوبی نیست و الان زمان انتخابات است و رسیدگی به آن را بگذارید برای بعد از انتخابات؛ یعنی خیلی راحت سلامت مردم را فدای مسائل سیاسی می‌کنند و امنیت غذایی مردم را جلوی اهداف سیاسی ذبحش می‌کنند و سلامت مردم را ذبح سیاسی می‌کنیم.
دادستان مشهد با اشاره به معضل کشف‌رود و ورود دادستانی به آن، عنوان کرد: پیش از این اقدامی که راجع‌به کشف‌رود انجام شد، اگر شما به هر اداره و سازمانی که می‌رفتی و بررسی می‌کردی، هرکدام چند زونکن در رابطه با کشف‌رود مصوبه و مقاله داشتند، اما هیچ‌کدام از این‌ها مشکل کشف‌رود را حل نکردند و مشکل کش‌رود زمانی حل شد که ما با هم نشستیم و گفتیم برویم و مشکل کشف‌رود را حل کنیم.
 
صادقی با بیان اینکه «در رابطه با مسائل بهداشتی باید جهادگونه عمل کنیم»، گفت: امروز به‌عنوان دادستان استان به شما می‌گویم که شما به‌عنوان متولی بهداشت محیط برنامه‌های خود را تنظیم کنید و ما در دادگستری با توجه به اینکه بهداشت محیط از مصادیق بارز حقوق عامه است، به صورت کامل از شما حمایت و پشتیبانی می‌کنیم.
وی یادآور شد: ما از این اقداماتی که صورت گرفته تشکر می‌کنم، اما این کافی نیست و باید اقدامات بسیار بیشتری در این زمینه انجام شود.
اختیارات دادستان از اختیارات خداوند متعال به اندازه بند انگشت کم‌تر است
دادستان مرکز خراسان رضوی با اشاره به ورود دادستانی به موضوعات مختلف، تصریح کرد: یکی از دوستانم چندی پیش به من گفت چرا شما به تمام موضوعات ورود می‌کنید، در این‌جا باید تاکید کنم اختیارات دادستان از اختیارات خداوند متعال به اندازه بند انگشت کم‌تر است و به این جهت امروز این توقعات را از شما دارم. ما اقدامات صورت‌گرفته از تمام دست‌اندرکاران را تشکر می‌کنم، اما با توجه به وظایف ما کارهایی که زمین‌مانده نسبت‌به کارهایی که انجام شده خیلی ناچیز است.
وی بیان کرد: همچنین پس از این‌که دادستانی به موضوع فرودگاه ورود کرد، یکی از مسئولان قوه قضائیه به من می‌گفت مسئولان هواپیمایی کشوری آمدند گفتند که این چه کاری است که در مشهد می‌کنید و مشهد آن‌قدر فشار آورده روی کادر پروازی و فرودگاهی که ما تاخیرهای فرودگاه را روی سایر فرودگاه‌ها سرشکن کنیم، اما پروازهای فرودگاه مشهد را به‌موقع انجام دهیم و من گفتم این نتیجه خوبی است و من وظیفه‌ام همین بوده و من دادستان کشور نیستم، دادستان مشهد هستم و باید کاری کنم که این حق عمومی استیفا شود. 
صادقی با بیان اینکه «در موارد دیگری که ورود کردیم برای بعضی سنگین است»، خاطرنشان کرد: کار ما همین است و اگر می‌خواستیم مصوبه بدهیم و جلسه بگذاریم کار به جایی نمی‌رسید و ما در بسیاری تصمیمات دو نفری و یک نفری گرفتیم و به جای اینکه در روز روشن به دنبال خلع ید برویم، در شب تاریک به دنبال رفع تصرف رفتیم و در حال حاضر نیز باید در حوزه بهداشت محیط هم تصمیمات این چنینی اتخاذ شود. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا