خراسان

ارزش افزوده سوغات مشهد سالانه ۲۵۰۰ میلیارد تومان است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: در کشور ما سالانه ۲۵۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده سوغات در مشهد به دست می‌آید.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، سید جواد حسینی در حاشیه مراسم معارفه و تکریم مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگردی خراسان رضوی اظهارکرد: ما در اینجا جمع شدیم تا از زحمت‌های آقای زارع صفت تشکر کنیم ایشان به عنوان یک ذخایر در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور محسوب می‌شود ما پس از اینکه با استعفا‌ی ایشان موافقت کردیم فورا ایشان را بدون مشورت با خودشان در سمت مشاور استاندار قرار دادیم آن هم نه مشاور در یک امر خاص بلکه مشاور در تمام امور مربوطه زیرا که ایشان می‌توانند در تمام زمینه‌ها بسیار تاثیرگذار عمل کنند.
وی ادامه داد: ما در سازمان  میراث این مشکل را داشتیم که چه کسی را جایگزین جناب زارع صفت کنیم و تصمیم بر این شد که دکتر رهنما را به عنوان سرپرست جدید میراث معرفی کنیم که ایشان نیز از اساتید و محققان برجسته کشور در حوزه برنامه‌ریزی شهری هستند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه دکتر رهنما  در دور اول شورا، در مشهد انتخاب شدند و من می‌دانم که ایشان در حوزه‌های مختلف موفق خواهند بود، عنوان کرد: همچنین بهترین پروژه پژوهشی پیرامون تقسیمات جامع کشوری با مسئولیت ایشان انجام گرفت و تحقیقات مهم دیگری در زمینه مقالات و کتب و در عین حال مسئولیت اجرایی نیز ایشان به راحتی از عهده آن برآمدند.
 
حسینی با بیان اینکه همچنین ریاست دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد و عضویت در شورای کشوری میراث فرهنگی و گردشگری نیز در سابقه کاری خود دارند، اشاره کرد:  همچنین بنده توفیق آن را دارم که در کمیسیون نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام که یک بخشی دارد به نام «سازماندهی نخبگان»  عضو کمیسیون  هستم و دکتر رهنما هم مسئول یکی از کمیسیون‌های حوزه گردشگری مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند.
وی با بیان اینکه گردشگری، امروز نه در کشور بلکه در جهان به عنوان یک محور عمده توسعه منطقه است، بیان کرد: در خراسان قطعا گردشگری باید محور توسعه باشد البته که استلزاماتی دارد که اگر رعایت نکنیم نمی‌تواند نقش خود را ایفا کند ما امیدواریم که بتوانیم با تاکید بر استلزامات نقش پیش‌رانی گردشگری را در توسعه استان برای رفع همه مشکلات در حال توسعه ایفا کنیم. 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: ما ۹۹ درصد ظرفیت گردشگری و جذب گردشگر به ویژه گردشگر دینی را در استان خراسان با ۲۷ میلیون زائر سالانه داریم اما گردشگری که می‌آید چه از نوع مذهبی و غیر مذهبی چگونه بتوانیم نقش خود را ایفا کنیم و برای آن بستر سازی کنیم بسیار مهم است.
حسینی با اشاره به اینکه ما در فرهنگ ادبیات جامعه شناسی فرهنگی موضوعی داریم که اصطلاحا به آن کوره مذاب می‌گویند که  به فرهنگ و نقطه مکانی و فرهنگی اطلاق می‌شود، تصریح کرد: این فضا قدرت و جاذبه آن را دارد که خرده فرهنگ‌ها و فرهنگ‌های دیگر را به سمت خویش جذب کند و در خود هضم کند و سپس این کوره مذاب با دو رویکرد فرهنگ‌ساز شود. 
وی ادامه داد: حرارت این کره مذاب فرهنگی آن‌چنان قوتی داشته باشد که جهان را از حرارت فرهنگی  و تمدنی خود مشحون بسازد و دوم این قدرت مذاب، قابلیت ذوب کنندگی را داشته باشد که رذائل را بسوزاند و ذوب کند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در ادامه خاطرنشان کرد: بنابراین گردشگری که  به کشور ما می‌آید یک سرمایه و یک فرصت بی بدیل است تا اولا او را به فضائل متصل کنیم و فضائل را در جهان بپراکنیم و از وجود، سرمایه و هزینه‌ای که می‌کند برای رشد اقتصادی، تولید و اشتغال و توسعه حداکثر بهره را ببریم که این موارد الزاماتی دارد که  اولین استلزام این است که به بخش خصوصی به جد فکر کنیم.
حسینی با اشاره به رزش افزوده سالانه سوغات مشهد؛ اظهارکرد: سوال آن‌جا است که بخش خصوصی ما از این میزان چه سهمی دارد متاسفانه بیش از ۷۰ درصد این سوغاتی که این ۲۷ میلیون و زائر و مجاور از آن استفاده می‌کنند کالای خارجی است و متاسفانه ۲۰ درصد این سوغات قاچاق است ما در بحث گردشگری باید به این بیاندیشیم که  این سوغات را چگونه می‌توانیم با ظرفیت داخلی تامین کنیم و تلاش کنیم با مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قاچاق کالایی که  وارد مرزها می‌شود با جدیت زیادی پیگیری شود. 
 
وی ادامه داد: یکی از کارهای خوب مهندس زارع صفت ایجاد کارخانه سوغات بود که در تلاش بود این کارخانه سوغات را ملی کند. همچنین دومین استلزام این است که گردشگری را یک جریان فرا بخشی از یک سو و از سوی دیگر ترکیبی و تلفیقی بدانیم.
 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی  با بیان اینکه رویکرد تلفیقی و فرابخشی نکته مهمی است که باید به آن توجه شود، عنوان کرد: و توجه به ظرفتی‌های تاریخی و باستانی نیز باید در دستور کار خود قرار بدهیم همچنین فقط ۱۴۰۸ اثر میراث فرهنگی ثبت شده در استان خراسان بوده است که این یک ظرفیت بی‌بدیلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
حسینی با بیان اینکه در ۳۸ موزه استان در راستای مشهد ۲۰۱۷ اقدامات خوبی با مدیریت مهندس زارع‌صفت انجام شده است و همچنین چهارده خانه تاریخی پیرامون حرم مطهر قرار است که تبدیل به موزه‌های تاریخی شود، مطرح کرد: که این موارد می‌تواند نقش آفرینی کند و موزه بزرگ خراسان در میراث فرهنگی ایجاد شد که ۳۰ هزار اثر را از سراسر کشور در  خود جای داد و امروزه تبدیل به نشانی از تاریخ و تمدن فرهنگ بعد از اسلام شده است.
  
وی ادامه داد: در این راستا طرح مبدا به مبدا و زنجیره خدمات ورود و خروج زائر باید ترسیم شود و همچنین ایجاد ۴۴ مورد زیرساخت و ۱۰۰ واحد گردشگری و خدماتی، و  ۶۳۰ مورد سرمایه‌گذاری  در امر گردشگری از نکات قابل اشاره در این دوره است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا