مشهد

از شایعه تا واقعیت کوچ ایرلاین‌های معتبر از فرودگاه مشهد

هواپیمایی

مدتی است که شایعاتی مبنی بر کوچ ایرلاین‌های معتبر از فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد مقدس و کاهش تعداد پروازهای آنان به گوش می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، ماجرا از بهمن‌ماه ۱۳۹۵ و هنگامی که بارش سنگین برف در مشهد به مدت دو روز تمامی پروازهای فرودگاه مشهد را زمین‌گیر کرد، آغاز شد. محبوس شدن چندین ساعته مسافران در هواپیما روی باند پرواز، انتشار فیلم درگیری مسافران و خدمه پرواز، سرگردانی چندین ساعته مسافران در سالن انتظار فرودگاه، عدم پاسخگویی مسئولان فرودگاه و شرکت‌های هواپیمایی، پرداخت نکردن خسارت به مسافران و….. مجموعه این اتفاقات دومین فرودگاه پر رفت و آمد کشور را وارد فاز تازه‌ای از فعالیت کرد.

 ورود دستگاه قضا و در راس آن دادستانی جهت رسیدگی به بحث تاخیرها، عدم پاسخگویی‌ ایرلاین‌ها و نواقص مدیریتی فرودگاه مشهد و…. که نهایتاً منتهی به استقرار شعبه  بازپرسی ویژه جرایم فرودگاه در فرودگاه بین‌المللی هاشمی‌نژاد مشهد شد. مجموعه پیگیری‌ها و اقدامات نظارتی این بازپرسی تا آن‌جا ادامه یافت که چند روز پیش مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌رضوی برای دومین‌بار احضار و پیرامون تاخیرهای ایرلاین‌ها و لزوم پاسخگویی به مسافران تعهد داد.

تمامی این موارد دست به دست هم داد تا شایعه‌ای با این مبنا شکل بگیرد که ایرلاین‌های معتبر دیگر تمایلی به ارائه خدمات در مشهد ندارند و این شایعه خیلی زود هم در فضای مکتوب و مجازی پیچید.

شاید ایرلاین‌ها بی‌رغبت‌ شده‌اند

بهشتی؛ مدیر شرکت هواپیمایی ماهان در مشهد نیز در واکنش به این ادعا آن را در حد یک شایعه دانست و افزود: برخی اتفاقات، تاخیرها یا کنسلی‌ها ناشی از کمبودهای سخت‌افزاری است و از خطای انسانی فراتر است.

مدیر شرکت هواپیمایی ماهان در مشهد افزود: واقعیت این است که با توجه به شرایط اقتصادی شرکت‌های هواپیمایی در ایران برای بقا می‌جنگند. قیمت بلیط پروازهای بین‌المللی از ۱۴ سال قبل پایین‌تر است. این یعنی هزینه‌ها بالا رفته ولی درآمدهای پروازهای بین‌المللی کمتر شده است. شرکت های ایرانی سوددهی ندارند.

بهشتی پیرامون اقدامات اخیر دستگاه قضا در فرودگاه نیز بیان داشت: به نظر بنده برخورد دستوری مشکلات را بیشتر خواهد کرد و ایرلاین‌ها برای توسعه پروازی بی‌رغبت خواهند شد چون فعالیتشان سود که نخواهد داشت ضرر هم خواهد داشت.

مدیر شرکت هواپیمایی ماهان در مشهد همچنین در واکنش به برخوردهای قضایی با ایرلاین‌ها  گفت: اگر شرکتی بلیط بفروشد و هواپیما نداشته باشد مقصر است و باید جریمه بشود ولی وقتی مثلاً پروازی که به دلیل جو نامساعد پروازی کنسل می‌شود شرکت هواپیمایی چه تقصیری دارد؟ اگر حضور بازپرسی جنبه قضایی صرف نداشته باشد این حضور به خودی خود به نفع همه اعم از شرکت‌ها و مسافر خواهد بود.

وی همچنین از ارسال نامه‌ای پیرامون مشکلات و نقطه نظرات ایرلاین‌ها از طرف انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی برای رئیس قوه قضاییه خبر داد.

ما هم در حد شایعه شنیده‌ایم

مجید فرقانی دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی هم درباره این باره شایعه گفت: ما هم اطلاعاتمان در حد همین شنیده‌ها است .البته شواهدی موجود است که برخی ایرلاین‌ها به دلیل برخوردهای غیرکارشناسی شامل تاخیرها و موارد دیگر، انگیزه حضور در مشهد را از دست داده‌اند.

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی ادامه داد : قوانین هوایمایی کشوری تابع قوانین خاصی است که از طرف سازمان‌های تخصصی مانند سازمان حمل و نقل بین‌المللی ( یاتا) تدوین شده و شامل تمامی قوانین مربوط به تاخیرها، شرایط ابطال بلیط و موارد تعجیل پروازی است. بنابراین اگر بنا بر ورود قضایی جهت آرام کردن جو باشد اما از ایرلاین‌ها حمایتی نکنند مسلماً سبب واکنش آن‌ها و موضع‌گیری می‌شود.

فرقانی  افزود: برخی دستورات قضایی اخیر با قوانین یاتا منطبق نیست به همین دلیل رویه کاری متفاوت ایرلاین‌ها سبب بروز اختلاف نظرها و.. خواهد شد. در بروز برخی مسائل فنی نیز مدیر یا کارکنان یک شرکت هواپیمایی مقصر نیستند که نباید درباره آن مواخده شوند.

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی  با اشاره به ظرفیت‌ فرودگاه مشهد ادامه داد: مشهد پرسودترین مسیر هوایی با توجه به حجم تردد هوایی است. حداقل به دلیل اقتصادی هم ایرلاین ها به فکر رفتن نیستند و امکانات شرکت‌های خدمات فرودگاهی در فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد از بسیاری فرودگاه‌های دیگر کشور بهتر و بیشتر است بنابر این انگیزه کافی برای فعالیت وجود دارد.

وی در انتها افزود هر ایرلاینی در کشور هواپیمایی وارد سیستم هوایی می‌کند اولین پرواز آن را به دلیل بارگاه امام هشتم و موقعیت خاص مشهد در این مسیر استارت میزد پس چه دلیلی باید برای رفتن از این شهر وجود داشته باشد؟ اختلاف نظرها هم با نشست و مذاکره و گفت‌وگو قابل حل است هرچند حساسیت و حجم مسافر مشهد بالاست و دستگاه قضا هم حساسیت‌ها و نقطه نظرات خود را دارد.

خوشحالیم که حداقل صدای ما شنیده شده است

یکی از مسافران کثیرالسفر مسیر تهران- مشهد که تقریباً هر روز در این مسیر در حال تردد است می‌گوید: قبل‌تر ما باید هر روز با استرس تاخیر و کنسلی پرواز وارد فرودگاه می‌شدیم و در صورت بروز مشکلی هیچ‌کس پاسخگوی ما نبود. مسئولان ایرلاین که در ایستگاه را می‌بستند و می‌رفتند و مسئولان فرودگاهی هم با جمله تکراری “خبر می‌دهیم” ما را چندین و چند ساعت در فرودگاه معطل می‌کردند حالا پذیرایی یا جبران خسارت پیشکش عذرخواهی  ساده‌ای هم در کار نبود. از طرفی من که ساکن مشهد و شغلم ایجاب می‌کند که در سفر باشم، آن زائر امام رضا (ع) که به عشق مشهد به این‌جا آمده است چرا باید در فرودگاه دچار مشکل و ناراحتی شده و با دلخوری شهر امام رضا (ع) را ترک کند؟

این فرد که کارمند یکی از شرکت‌های خصوصی در تهران است افزود: به گمانم حضور بازپرس در فرودگاه حداقل مسافران را با حقوق ابتدایی‌شان آشنا و همچنین از بروز دعوا و درگیری در فرودگاه یا پرواز جلوگیری کرده است. اگر شرکت‌های هواپیمایی به نقطه مثبت موضوع نگاه کنند این حضور می‌تواند بسیار مثبت و به نفع ایرلاین‌ها هم باشد.

پروازها کاهشی نداشته است

حسن جعفری؛ مدیر روابط عمومی فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد در پاسخ به این شایعه و پیرامون صحت و سقم آن اظهار داشت: ایرلاین‌های معتبر در حال کار هستند و آیا پرواز یا مسیر خاصی منظور شماست؟  به عنوان مثال هواپیمایی ماهان که دارای بیشترین مسافر و هواپیمای زاگرسسدارای بیشترین پرواز در این فرودگاه هستند که حتی درخواست افزایش پرواز هم در برخی زمان‌ها دارند.

جعفری ادامه داد: زمانی که پروازهای خارجی مانند امارت یا ترکیش حتی به دنبال افزایش پرواز هستند چطور ممکن است پروازهای داخلی بخواهند فرودگاه مشهد را با این حجم از مسافر ترک کنند؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 13 =

دکمه بازگشت به بالا