مشهد

استفاده از خامه گیاهی در برخی قنادی‌های مشهد؛ شایعه یا واقعیت

مغازه شیرینی پزی

این روزها که به ایام عید نوروز در مشهد مقدس نزدیک می‌شویم نظارت‌ها بر بازار به ویژه بازار خوراک و پوشاک مشهد هم تشدید شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، مدتی است که گفته می‌شود برخی از قنادی‌ها و شیرینی‌سازان از خامه گیاهی یا مینارین برای تهیه شیرینی استفاده می‌کنند با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و افزایش مصرف شیرینی در ایام دید و بازدیدهای عید نوروز گزارشی برای پیگیری این مسئله ترتیب دادیم که اولاً آیا استفاده از خامه قنادی گیاهی ضرری برای سلامتی افراد ندارد و ثانیاً اگر این امر صحت دارد و از این نوع خامه استفاده می‌شود چه نظارتی بر تفاوت قیمت آن با خامه حیوانی و جلوگیری از گران‌فروشی انجام می‌شود؟

علی باخرد رئیس اداره نظارت و بازرسی صنعت و معدن خراسان‌رضوی در این باره می‌گوید: این موضوع در کمیسیون نظارت بر سازمان‌های صنفی مطرح شد که برخی از قنادی‌ها و شیرینی‌سازان از خامه گیاهی استفاده می‌کنند و اختلاف نظری بین دو دستگاه مربوطه مبنی بر اینکه استفاده از این نوع خامه مجاز است یا خیر، وجود داشت.

وی می‌افزاید: بر این اساس به دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان دستگاه تخصصی محول شد درباره اینکه آیا می‌توان از خامه گیاهی در تهیه شیرینی استفاده کرد اعلام نظر کند تا اگر صلاحیت مصرف وجود داشت ما با کمک اتحادیه برای نرخ‌گذاری شیرینی تهیه شده با خامه گیاهی اقدام کنیم. 

رئیس اداره نظارت و بازرسی صنعت و معدن خراسان‌رضوی با بیان اینکه از طریق بالینی و ظاهری نمی‌توان این موضوع را تشخیص داد، خاطرنشان می‌کند: مرکز‌ بهداشت در حال پیگیری این امر هستند و در صورتی که خامه گیاهی از نظر بهداشتی و تاثیر بر سلامت افراد، قابل مصرف باشد قیمت آن را اعلام می‌کنیم.

باخرد ادامه می‌دهد: شیرینی‌فروشی‌هایی که از این نوع خامه استفاده می‌کنند حتما باید این مسئله را قید کنند و به اطلاع مشتریان برسانند‌.

محمد فرزانی رئیس اتحادیه شیرینی سازان مشهد با بیان اینکه جلساتی با مسئولین سازمان غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی در این رابطه داشتند، می‌گوید: بنده خود پیگیر این قضیه هستم و می‌خواهیم استفاده از خامه گیاهی یا مینارین را ممنوع کنیم به طوری که یا استاندارد شود و یا در غیر این صورت، مصرف آن منتفی شود. 

وی ادامه می‌دهد: براساس مستنداتی که شخصاَ جمع‌آوری کردم معتقدم که مینارین برای سلامتی افراد ضرر دارد بنابراین در این راستا شنبه هفته آینده جلسه نهایی را با مسئولین سازمان غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار و نتیجه را اعلام می‌کنیم. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =

دکمه بازگشت به بالا