مشهد

استیفای حداقل‌های حقوق شهروندی در زندگی اجتماعی

مشهد| استیفای حداقل‌های حقوق شهروندی در زندگی اجتماعی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، امیر شهلا اظهار داشت: منشور حقوق شهروندی با رویکرد صیانت از حقوق شهروندان نگاشته شده و راهکاری برای استیفای حداقل‌های حقوق شهروندی در زندگی اجتماعی است.

وی در ادامه بیان کرد: ضرورت دارد در زندگی شهرنشینی و اجتماعی قوانین و مقررات برای تسهیل در امور شهروندی و عدم تعارض منافع شهری با منافع زندگی اجتماعی تدوین شود. 

رئیس شورای اسلامی خراسان‌رضوی اظهار کرد: سلسله قوانین زیادی در گستره شهر وجود دارد که روابط شهروندان را با یکدیگر و شهروندان با حاکمان را تنظیم و تسریع می‌سازد.

شهلا با اشاره به اینکه منشور حقوق شهروندی یکی از ظرفیت‌های موجود در این زمینه است، ادامه داد: این منشور به تنظیم روابط حاکمان با شهروندان می‌پردازد و حقوق شهروندان را از حاکمان طلب کرده و حدود و ثقور حاکمان برای اعمال حق حاکمیتی را تنظیم می‌نماید.

وی به اشاره به مواردی که حقوق شهروندان در رابطه با آن دنبال نمی‌شود، گفت: گاه منافع شهروندان به خطر می‌افتد و منشور حقوق شهروندی برای تضمین حداقل‌های حقوق شهروندان تدوین و بکارگیری خواهد شد. 

سخنگوی شورای عالی استان‌های کشور با بیان اینکه در وهله اول این منشور، حقوق شهروندان را به آنان گوشزد می‌کند، گفت: در بسیاری از مواقع شهروندان به حقوق خود آگاهی و اطلاع کافی ندارند، پس در وهله اول این منشور چارچوب حقوق و اختیارات شهروندان را تعریف می‌کند.

شهلا افزود: در مرحله بعد تضمین حداقل‌های حقوق شهروندی و ضمانت برای اجرای آن مورد توجه و تأکید است. 

وی در پاسخ به این سوال که پیش از این حقوق شهروندی چگونه استیفا می‌شد، گفت: کشور ما قانون‌خیزترین کشورها است. در همه حوزه‌ها قوانین بالادستی و پایین دستی وجود دارد. 

عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: دین اسلام بسیاری از بایدها و نبایدهای جوامع را در قالب تعالیم اخلاقی فرارو قرار داده است. اما در عین حال منشور حقوق شهروندی با رویکرد صیانت از حقوق شهروندان نگاشته شده و اصل بر رعایت حقوق مردم و زندگی شهروندی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + شش =

دکمه بازگشت به بالا