مشهد

اعتبارات اختصاص یافته به مشهد تناسبی با جمعیت این شهر ندارد

سید جواد حسینی

معاون استاندار خراسان‌رضوی گفت: در حالی که ۸ درصد جمعیت کشور در مشهدمقدس هستند اما اعتبارات این شهر از ۶ درصد مجموع اعتبارات بالاتر نرفته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیممشهد مقدس، سید جواد حسینی ظهر امروز در پنجمین شورای اداری شهرستان مشهد اظهار داشت: باید بپذیریم که مشهد با حجم انبوه جمعیتی و میزبان بیش از ۲۸ میلیون زائر داخلی و خارجی دارای ساختار متناسب اداری، تقسیماتی و انسانی نیست. در حالی که ۸ درصد جمعیت کشور در مشهد هستند اما اعتبارات این شهر از ۶ درصد مجموع اعتبارات بالاتر نرفته است.

معاون استاندار خراسان رضوی با اشاره به این که ساختار اداری شهرستان مشهد ضعیف‌تر از دیگر شهرستان‌ها مدیریت می‌شود عنوان کرد: با وجود پیچیدگی‌های شهرستان مشهد ارتباطات در این شهر دچار ابهامات زیادی است.

حسینی وجود ساختار مبهم در مشهد را بسیار مضر و ضربه زننده اعلام کرد و افزود: در سطح جهانی مناطقی وجود دارند که طلب قدرت مدیریت استانی می‌کنند به این معنا که شهر با ساختار استانی مدیریت می‌شود.

وی در ادامه با بیان این که به این گونه از مناطق مدیریت «استان شهری» گفته می‌شود گفت: شهرستان مشهد دارای چنین حالتی از مدیریت است و با توجه به نقش ملی و بین المللی مشهد باید ساختار اداری و تقسیماتی مناسب طراحی کنیم.

معاون استاندار خراسان رضوی افزود: سه هزار هکتار از بافت فرسوده استان در شهر مشهد قرار دارد که دلیل آن عدم مداخلات موثر بوده، همچنین مشکلات ترافیکی، آلودگی‌های هوایی و صوتی و وجود بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار سکونتگاه غیر رسمی در این شهر از جمله معضلات اصلی است. 

حسینی با بیان این که مسئولان نباید بر تقسیمات شهری اصرار داشته باشند گفت: مشهد و حواشی آن به تنهایی قابلیت تبدیل شدن به یک شهرستان را دارند.

معاون اجتماعی، سیاسی، امنیتی استاندار خراسان رضوی در زمینه وظایف مسئولین استانی و شهرستان مشهد اظهار داشت: باید تلاش همگی متمرکز بر ایجاد سرمایه اجتماعی و ملی شود.

حسینی یکی از ویژگی‌های حکمرانی خوب را تولید دو سرمایه اجتماعی و ملی دانست و افزود: براساس اعلام بانک جهانی ۶ نوع سرمایه مالی، مادی، طبیعی، انسانی، فرهنگی و اجتماعی وجود دارد که پنج سرمایه نخست همان اعتبارات، امکانات، وضعیت جغرافیایی و منابع طبیعی، مهارت‌های انسانی و ارزش‌های مردم متمرکز کشورها هستند.

وی با بیان این که در تعریف‌های سرمایه اجتماعی در بانک جهانی دارای سه تبصره است ادامه داد: این تبصره‌ها می‌گویند اگر در کشوری پنج سرمایه نخست نباشد سرمایه اجتماعی می تواند آنها را باز تولید کند اما اگر سرمایه اجتماعی وجود نداشته باشد باقی سرمایه‌ها بی‌اثر خواهند بود.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود پنج شاخص اصلی سرمایه اجتماعی را ارتباطات، اعتماد، تشکیلات، تسهیلات و اطلاعات خواند و گفت: افتتاح خانه تشکل‌های غیردولتی و پارلمان مشورتی زنان از اقداماتی است که در راستای تحقق سرمایه اجتماعی در شهرستان مشهد صورت گرفته است.

وی گفت: در حال حاضر در مشهد ۹۴۰ تشکل غیردولتی در ۲۱ قلمرو فعالیت می‌کنند و ۵۳ حزب مختلف حضور فعال دارند که می‌توان با در خصوص مشکلات شهر با این افراد مشورت گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + شش =

دکمه بازگشت به بالا