روانشناسی

اعتیاد به تماشای پورنوگرافی هنگام رابطه با همسر

علل اعتیاد به پورنوگرافی

تماشای تصاویر مستهجن، هرزه‌گردی اینترنتی و فیلم‌های غیراخلاقی پورنوگرافی نام دارد

مردی ۳۶ ساله و متاهل هستم. ۶ سال است که ازدواج کرده ام و یک فرزند دارم. مشکل اصلی من این است که تقریبا دو سال است که دوست دارم قبل از رابطه زناشویی با همسرم یا در حین رابطه، تصاویر یا فیلم های پورن نگاه کنم و نمی‌توانم این عادت را ترک کنم. لطفا من را راهنمایی کنید.

گروه متخصصان مشاوره

تماشای تصاویر مستهجن، هرزه‌گردی اینترنتی و فیلم‌های غیراخلاقی، که در ادبیات عامه از آن به نام پورنوگرافی یاد می‌شود، در این روزها  نسبت به گذشته  نگران‌کننده شده است. برخی از محققان اعتیاد به پورنوگرافی و دیدن این دست تصاویر و فیلم‌ها را در ردیف اعتیاد به 

مواد مخدر قرا داده‌اند که عموما در میان مردان شایع است. متأسفانه آسیب‌های ناشی از تماشای این گونه تصاویر و فیلم‌ها در زندگی، مخصوصا زندگی مشترک جبران‌ناپذیر خواهد بود.

برخی از همسران ممکن است با نگرش آموزشی، فیلم‌های پورنو را تماشا کنند. اما این تلقی درست نیست. رابطه‌ جنسی چرخه‌ای دارد که شامل میل، برانگیختگی و ارگاسم است. هم از منظر فیزیولوژیکی و هم روان‌شناسی مقدمه و مؤخره دارد. اما در این گونه فیلم‌ها رفتار مکانیکی صرف دیده می‌شود. رابطه‌‌ای مکانیکی که مردها در آن مسلط هستند. این مردان‌اند که زنان را ارضا می‌کنند و زنان آماده و موافق هرگونه عملی هستند. این تصور که این دست فیلم‌ها جنبه‌ آموزشی رابطه‌ جنسی دارد، غلط است. به جای آنکه زن و شوهر برقراری رابطه‌ عاشقانه را  آموزش ببینند، تماشای این تصاویر تخیلات جنسی را برمی‌انگیزاند که زمینه را برای خودارضایی فراهم می‌آورند. این فیلم‌ها بازنمای رابطه‌ جنسی را تسریع می‌کند که لذت آنی را به‌دست می‌دهد. در صورتی که رابطه‌‌ جنسی یک فرآیند دوسویه است و این‌گونه نیست یک نفر غالب باشد و نفر دیگر مغلوب. از سویی دیگر در چنین فیلم‌هایی افرادی که درآن نقش دارند با اندام و صورت تعریف‌شده‌ خاصی هستند که از این لحاظ برانگیزاننده هستند که معمولا در جامعه عادی ما کمتر دیده می‌شود. اگر در رابطه‌ جنسی چه زن یا مرد، شکل و شمایل فردی دیگر را در ذهن خود ببینند، در واقع به خودارضایی دست می‌زنند. همچنین یکی از مسائل نامناسب، دیدن فیلم در حین عمل زناشویی است که به مثابه نوعی آسانسور است که لذت آن در کسری از ثانیه را به حداکثر می‌رساند. مانند رفتار معتادان است. معتاد به شیشه علاوه بر مصرف شیشه از سایر مواد اعتیادآور به معنای مواد آسانسوری استفاده می‌کند. درواقع دیدن و تماشای این فیلم‌ها در حین رابطه‌ جنسی اعتیاد رفتاری است نه الزاما مکمل رابطه‌ جنسی.

 بنابراین تماشای فیلم‌های پورنو نوعی رفتار مکانیکی را جا می‌اندازد که این نوع رابطه خالی از هرگونه احساس و تلاش برای جذب طرف مقابل است و گلچینی از نوع تخیلات برای ارگاسم است که طولانی‌مدت آن منجر به رفتارهای اعتیادی جنسی می‌شود. چنین اعتیادی باعث می‌شود فرد از واقعیت فاصله بگیرد و در خیال‌پردازی‌های مخرب، خودش را غرق کند. این اعتیاد دو پیامد منفی را به دنبال دارد:

تنزل رابطه‌ی عاشقانه‌ زن و مرد به یک رابطه‌ سکس محور که باید مبتنی بر تعهد و علاقه باشد، اما مبتنی بر سکس است.

تحقیر زن و معرفی زن به ابزاری در چارچوب کسب لذت.

درمان اعتیاد به پورنوگرافی

تماشای فیلم‌ یا عکس‌های پورن  باعث تخریب  بین همسران می‌شود

پیامدهای بعدی:

در واقع وقتی رابطه‌ زناشویی، به جای تعهد و علاقه، سکس‌محور می‌شود و هیجانات مثبت زندگی از بین می‌رود، افراد از این زندگی سکس‌محور خسته و دچار تنش می‌شوند. احساس می‌کنند فقط ابزاری برای سکس هستند. در نتیجه احساس تنهایی آنها را در برمی‌گیرد. به 

هرحال اگر سری به پرونده‌های طلاق بزنیم خواهیم دید ۶۰ درصد از طلاق‌های ناشی از مشکلات زناشویی، نداشتن اتاق خواب گرم است و به جای آن اتاق‌خوابِ ابزاری دارند، چراکه رابطه‌ جنسی ابزاری برای خشونت مرد و زن شده است. در واقع زنان از ترس آنکه مبادا همسرشان سراغ موارد دیگر برود، تن به این خشونت می‌دهند.۶۰ درصد رقم کمی نیست.

بنابراین تماشای فیلم‌ها یا عکس‌های پورن نه تنها صمیمیت و شور و تمایل جنسی بین همسران را افزایش نمی‌دهد، بلکه به شیو‌ه‌های گوناگون باعث تخریب رابطه‌ عاطفی بین همسران می‌شود. بنابراین برای بهتر کردن رابطه با همسرمان چه‌کار باید بکنیم؟

کتاب بخوانید

کتاب‌های بسیار خوبی وجود دارند که اصول ابتدایی برقراری رابطه‌ جنسی لذت‌بخش و پایدار را آموزش می‌دهند. از این کتاب‌ها می‌شود برای بهبود رابطه‌ جنسی استفاده کرد.

با همسرتان صحبت کنید

از همسرتان بخواهید روش‌هایی را که باعث افزایش لذت او می‌شود، برای‌تان توضیح دهد. شما نیز برای او توضیح دهید چه چیزی را بیشتر دوست دارید.

در کلاس‌های آموزشی شرکت کنید

خوشبختانه کلاس‌هایی وجود دارند که به صورت جداگانه روش‌های بهبود رابطه‌ جنسی را برای زنان و مردان آموزش می‌دهند. شرکت در چنین کلاس‌هایی باعث می‌شود بدون آسیب رساندن به صمیمیت رابطه‌تان، اطلاعات آموزشی سالم و مناسب به دست بیاورید.

با یک مشاور متخصص مشورت کنید

در صورتی که از روش‌های بالا نتیجه نگرفتید یا اگر به جز در حوزه‌ مسائل جنسی در حوزه‌های دیگری نیز احساس مشکل می‌کنید، حتما مشکل‌تان را با یک مشاور متخصص در میان‌ بگذارید. بدانید که اعتیاد جنسی مانند خیلی از رفتارهای دیگر، قابل درمان است؛ اما در 

طولانی‌مدت.

منبع: sepidehdanaei.net

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 4 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا