مشهد

افتتاح طبقه منهای یک میدان شهدا، ۲۰ ماه بعد از خروج کارگاه‌های قطارشهری

چقدر خوب است از فکر و ایده طراح آگاه شویم، سپس آن را مورد انتقاد قرار دهیم.

افتتاح طبقه منهای یک میدان شهدا، 20 ماه بعد از خروج کارگاه‌های قطارشهری

مدیر اجرایی طرح میدان شهدا از افتتاح طبقه منهای یک میدان شهدا، ۲۰ ماه بعد از خروج کارگاه‌های قطارشهری خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، وحید برجسته‌نژاد با بیان اینکه طرح میدان شهدا به عنوان یک «پلازای شهری» مهم است، گفت: طرح بزرگ میدان شهدا با وسعت ۳۵ هکتار حدود ۷۰ پروژه عمرانی را با کاربری‌های مختلف اداری، تجاری، فرهنگی، مذهبی، اقتصادی، تفریحی، اقامتی و خدماتی در خودش جای داده است و علاوه بر میدان شهدا به محور خیابان صاحب الزمان(عج) و منطقه هشت‌آباد هم نفوذ پیدا کرده است.
وی با اشاره به اینکه هدف اصلی اجرای این طرح، نوسازی و بازسازی فرسوده‌ترین نقطه شهر مشهد و در حقیقت گره‌گشایی ترافیک در این منطقه شهر است، افزود: در این پروژه هر آنچه جزو الزامات یک شهر است، به صورت فشرده جانمایی شده است.
مدیر اجرایی طرح بزرگ میدان شهدای شهرداری مشهد از عرصه این میدان به عنوان نگین طرح یاد کرد و افزود: اگر بپذیریم که میدان شهدا به عنوان دومین کانون تمرکز جمعیتی بعد از حرم مطهر رضوی است، بنابراین قبول خواهیم کرد که این نقطه باید الزامات یک پلازای شهری را هم داشته باشد.
وی در اعلام برنامه زمان‌بندی شده اتمام پروژه میدان شهدا گفت: برنامه زمان‌بندی هر پروژه جداگانه است، مثلاً محور خیابان صاحب الزمان(عج) کل پروژه‌هایش تمام شده، اما در طرح‌های این گونه‌ای که از ۱۰ هکتار شروع شده و به ۳۵ هکتار رسیده و در حال گسترش است، نمی‌شود برای سرمایه‌گذار برنامه تعریف کرد.
مدیر اجرایی طرح میدان شهدا در پایان اظهار کرد: این قول را می‌دهیم که بعد از ۲۰ ماه از زمان خروج کارگاه‌های قطارشهری از میدان شهدا طبقه منهای یک این طرح آماده، تکمیل و تحویل خواهد شد.
برجسته‌نژاد برخلاف بسیاری از انتقادهای مطرح شده، مهم‌ترین ویژگی طرح میدان شهدا را احترام به عابر پیاده دانست و گفت: در قالب این طرح یک فضای ۴۴ هزار مترمربعی در ۲ طبقه یعنی هر طبقه ۲۲ هزار مترمربع در اختیار مردم قرار گرفته تا مرکز تجمعی ایمن و راهبردی به جهت مرکزیت شهر و نزدیکی به حرم مطهر مهیا باشد.
وی با بیان اینکه نقطه دیگری در مشهد نداریم که بتوانیم مردم را برای تجمع در آنجا دعوت کنیم، افزود: ورود ایمن از ۶ شریان اطراف میدان و طراحی ۲۸ پله برقی برای دسترسی سهل، گواه ادعای احترام به عابر پیاده است.
مدیر اجرایی طرح میدان شهدا با اشاره به قرار گرفتن نقطه تلاقی ۳ خط قطارشهری در طبقه منفی یک میدان شهدا اظهار کرد: این حضور، تجمع و تراکم یکسری زیرساخت را می‌طلبد که بهترین گزینه برای تأمین این زیرساخت، طرح تبدیل طبقه منفی یک میدان شهدا به شبستان مسجد است.
برجسته‌نژاد در پاسخ به یکسری انتقادات مطرح شده دیگر نیز گفت: قرار نیست، کسی از چیزی در این طرح دفاع کند، اما ابتدا باید طرح را بشناسیم، بعد قضاوت کنیم.
وی با بیان اینکه توضیح راجع به طرح هرگز به معنای دفاع تمام قد از طرح نیست، افزود: ولی چقدر خوب است از فکر و ایده طراح آگاه شویم، سپس آن را مورد انتقاد قرار دهیم.
مدیر اجرایی طرح میدان شهدا اظهار کرد: این طرح ۱۰ سال پیش در جریان یک مسابقه به تصویب رسید و رسالت ما در حال حاضر فقط اجرای این طرح است.
برجسته‌نژاد گفت: معتقدم که اگر همین الان هم بخواهیم پروژه‌ای با این شرایط را شروع کنیم باید باز هم همین روند را طی کنیم هر چند نسبت به طرح دفاع نمی‌کنم.
وی انتقاد از مهیا شدن عرصه‌ای برای تجمع در میدان شهدا بدون توجه به سرمای سخت زمستان و گرمای شدید تابستان را غیرقابل قبول عنوان کرد و گفت: این انتقاد در حالی مطرح است که طرح را نمی‌شناسند چون ماهیت این طرح براساس شرایط اقلیمی مشهد به صورت دو طبقه طراحی و اجرا شده است.
به گفته مدیر اجرایی طرح میدان شهدا، طبقه پایین عرصه میدان شهدا فقط برای پیاده است و راهروهای پرعرضی هم به منظور رفت و آمد مردم و پیش‌بینی برای سیل جمعیتی شده که در آینده نیاز مسافران ۳ خط قطار شهری است.
برجسته‌نژاد با بیان اینکه به جهت توجه به اهمیت و ارزش «آب» در معماری نیز چهار آبنما در عرصه جانمایی شده است، می‌گوید: این آب نماها دوطبقه هستند یعنی آب از لبه به طبقه پایین ریزش پیدا می‌کند و در کنار آن‌ها فضاهای سبز دو طبقه‌ای هم دیده شده است.
وی از ایجاد آرامش وصف ناپذیر در عرصه میدان شهدا به رغم قرار گرفتن در شلوغ‌ترین نقطه شهر به عنوان هنر معماری یاد کرد و افزود: این در حالی است که عده‌ای معتقدند این طرح از معماری اسلامی ایرانی جا مانده است.
مدیر اجرایی طرح میدان شهدا تقارن در معماری سازه‌های طرح میدان شهدا را بی‌نظیر دانست و گفت: از هر طرف خط بکشید، بین سازه تقارنی وجود دارد که این خود یکی از ویژگی‌های معماری اسلامی ایرانی است.
وی انتقاد از متریال بتن سازه‌های این طرح را هم رد کرد و افزود: معماری این دوره یک متریال و زمان سلجوقیان یک متریال می‌خواسته در صورتی که قضاوت در این خصوص هم زود است چون نماسازی طرح میدان شهدا هنوز شروع نشده است.
برجسته‌نژاد، نیاز به لیدر و معرفی معماری این طرح را هم مانند سایر بناهای معماری ضروری دانست و گفت: اول اجازه دهیم، طرح برای ما معرفی شود چون طرح میدان شهدا اصلاً تمام نشده و هنوز خیلی جای کار دارد. هنوز شما نمی‌توانید، بدنه مسجد را ببینید. هنوز نمی‌توانید، ترنج را ببینید. شما هنوز آبنماها را نمی‌بینید در حالی که مفهوم همه این‌ها رسیدن به یک مبدأ و وحدانیت است که همان روح معماری است، اما هنوز اجرایی نشده است.
به گفته وی در تابلو کاشی‌های سنتی این طرح قرار است مثل یک تابلوی نقاشی، هنر معماری قدیمی به رخ کشیده شود.
مدیر اجرایی طرح میدان شهدا افزود: یکی از موضوعاتی که معماری را تکمیل می‌کند، نورپردازی است، اما نورپردازی این طرح هم هنوز کامل نیست.
وی با بیان اینکه مشکل طرح میدان شهدا این است که ما در مرکز شهر پروژه‌ای را اجرا می‌کنیم که از آن بهره‌برداری هم می‌شود، گفت: به همین دلیل مردم هم هر لحظه نسبت به پروژه‌ای نظر می‌دهند که هنوز به اتمام نرسیده است.
برجسته‌نژاد در خصوص جای خالی المان نیز اظهار کرد: همیشه انتقاد می‌شود که چرا المان نداریم، اما اجازه نمی‌دهند تا به موقع نصب کنیم. مگر می‌شود در فضایی کارگاهی که هنوز مردم در حال رفت و آمد هستند و سنگ‌فرش آن تمام نشده، نماد در آن نصب کرد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 16 =

دکمه بازگشت به بالا