مشهد

افزایش “صادرات محصولات دانش‌بنیان” به ۱۲۰ میلیون دلار/تاسیس و تجهیز ۱۲۰ آزمایشگاه مرکزی توسط وزارت علوم

نشست‌خبری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

وزیر علوم با بیان اینکه تاکنون ۶۰ میلیارد تومان به پارک‌های علم و فناوری برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده شده است، گفت: حاصل این سرمایه‌گذاری افزایش صادرات محصولات دانش‌بنیان از ۵ میلیون دلار به ۱۲۰ میلیون دلار بوده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، محمد فرهادی ظهر امروز در جلسه با مسئولان پارک علم و فناوری خراسان‌رضوی اظهار داشت: یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت علوم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، توسعه شبکه آزمایشگاهی کشور است و در حال حاضر 120 آزمایشگاه برای عضویت در این شبکه مدنظر قرار گرفته است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: تاسیس و تجهیز 120 آزمایشگاه مرکزی در قالب شبکه ملی آزمایشگاه‌های کشور توسط این وزارتخانه در دست انجام است؛ تا سال گذشته رقمی در حدود 1300 میلیاردریال به‌عنوان اعتبار به پارک‌های علم و فناوری اختصاص می‌یافت که البته تمام این مبلغ اختصاص پیدا نمی‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته همچنین رقمی در حدود 300 میلیاردریال از محل اعتبارات متمرکز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به پارک‌های علم و فناوری اختصاص پیدا کرد.

فرهادی با اشاره به اینکه باید اختصاص اعتبارات از محل تولید ناخالص ملی به پژوهش و فناوری افزایش پیدا کند، خاطرنشان کرد: تا پیش از این تنها 47 صدم درصد از محل تولید ناخالص ملی به پژوهش اختصاص می‌یافت و در تلاش هستیم این رقم به بیش از یک درصد افزایش پیدا کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: طرح‌هایی نیز از سوی وزارت علوم در زمینه اقتصاد مقاومتی مدون شده و از میان هفت طرح ارائه شده، تاکنون 4 طرح مصوب شده است؛‌ علاوه بر این با توجه به ظرفیت‌های موجود در وزارت علوم در تلاش هستیم در حوزه گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی نیز به صورت جدی ورود کنیم و تمهیدات لازم برای این مهم نیز فراهم شده است.

وی گفت: همچنین از سال 92 تاکنون 60 میلیارد تومان به پارک‌های علم و فناوری در جهت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی وزارت علوم اختصاص داده شده است. حاصل این سرمایه‌گذاری افزایش صادرات محصولات دانش‌بنیان از 5 میلیون دلار به 120 میلیون دلار بوده است.

فرهادی بیان کرد: تلاش زیادی صورت گرفته است تا بین شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های سرمایه‌گذار ارتباط مناسبی ایجاد شود و سال گذشته در جشنواره کارآفرینی شیخ بهایی تلاش کردیم این ارتباط موثر را ایجاد کنیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − هفده =

دکمه بازگشت به بالا