مشهد

افزایش ۱۶ درصدی بانوان مشهدی اهداکنندگان خون در محرم وصفر

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی انتقال خون خراسان رضوی از محرم تا اربعین حسینی سال جاری تعداد بانوان اهداکننده خون ۱۰۷۸ نفر در استان بوده که ۶ درصد از کل اهداکنندگان خون را در این ۴۰ روز  شامل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۶ درصد افزایش داشته است.

بنا بر این گزارش تعداد داوطلبان ۲۳۳۴۱ نفر و اهداکنندگان خون استان ۱۷۶۰۲ نفر از اول ماه محرم و تا اربعین حسینی سال جاری که با توجه به شیوع بیماری کووید۱۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱۱ و ۱۰ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل انتقال خون استان با اعلام این مطلب افزود: یکی از مهمترین عوامل کاهش مشارکت بانوان در اهدای خون در ایران، ترس از کم خونی و ترس از سوزن کیسه ‌های اهدای خون، است، ترس از ابتلا به بیماری ‌های عفونی و ضعف قوای جسمی، ممانعت شوهران از اهدای خون همسران خود، داشتن ذهنیت منفی نسبت به اهدای خون در زنان از عوامل دیگر میزان پایین اهدای خون بانوان است.

دکتر مجید عبدالهی در ادامه تصریح کرد: بانوان بهترین مروج فرهنگ اهدای خون در خانواده و جامعه هستند و خانه‌ای که از نعمت حضور یک مادر یا دختر اهدا کننده خون بهره‌مند باشد، همانند یک پایگاه ترویج فرهنگ اهدای خون است.وقتی مادر یک خانواده یا بانویی جوان خون خود را اهدا می‌کند فرهنگ خانواده را در مورد اهدای خون افزایش داده و نگرش جامعه را نسبت به باورهای غلط موجود تغییر می‌دهد

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی ضمن تشکر از مشارکت ارزنده بانوان استان در تامین ذخایر خونی استان و پوزش از داوطلبانی که بدلیل محدودیت امکانات موجود موفق به اهدای خون در این ماه نگردیده اند، تاکید کرد: ذخایر خونی استان کماکان با کاهش قابل توجه همراه است و نیاز به همه گروههای خونی وجود دارد . بانوان محترم می‌توانند از طریق ثبت نام اینترنتی به ادرس nobatdehi.ibto.ir  به یاری بیماران نیازمند اهتمام ورزند.

پایگاههای اهدای خون مشهد مقدس شامل پایگاه امام رضا ( ع ) واقع در میدان شریعتی ( تقی اباد ) ابتدای خیابان دانشگاه – پایگاه امید واقع در نیش خیابان شیرازی ۳ طبقه منهای یک مجتمع تجاری و اقامتی امید– پایگاه شهید کریمی واقع در بلوار شریعتی ۲۸ منطقه قاسم آباد – پایگاه شهید سلیمانی (میلاد ) واقع در بلوار استقلال بین استقلال ۲ و ۴ – پایگاه مهر واقع در نبش بلوار ابوطالب ۳۳ میباشند . پایگاه امام رضا ( ع ) در نوبت صبح و عصر و سایر پایگاهها درنوبت صبح آماده پذیرش داوطلبان اهدای خون خواهند بود.

ساعت پذیرش پایگاهها در نوبت صبح از ۴۵/۷ الی ۱۳:۰۰ و در نوبت عصر از ۳۰/۱۴ الی ۴۵/۱۸ می باشد . همچنین پایگاههای اهدای خون شهرستانهای تربت حیدریه ، نیشابور ، سبزوار ، قوچان ، گناباد ، کاشمر و تربت جام نیز چون روال قبل فعال خواهند بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =

دکمه بازگشت به بالا