ایران

اقساط احتمالی وام 25 میلیونی خودرو

 

اخبار,اخبار اقتصادی, وام  خودرو

در حالی هنوز جزئیات کاملی از سیاست اعتباری بانک مرکزی برای تسهیلات 25 میلیون تومانی خرید خودرو اعلام نشده است که برآوردی از میزان اقساط و سود احتمالی پرداختی برای این وام حاکی از الزام دریافت کننده تسهیلات به بازپرداخت حدود دو برابری رقم دریافتی است.

 در شرایطی به نظر می رسد که وام 25 میلیون تومانی که اخیرا رییس کل بانک مرکزی از آن به عنوان شرایط خاص برای خرید خودرو یاد کرده از نیمه دوم آبانماه برای فروش اقساطی در اختیار متقاضیان قرار گیرد که در مجموع با طول دوره و سود تعیین شده برای بازپرداخت، خریدار باید بیش از 40 میلیون تومان بابت دریافت این تسهیلات پرداخت کند.

آنطور که سیف عنوان کرده این تسهیلات تا 80 درصد و حداکثر تا 25 میلیون تومان قیمت خودرو را تامین کرده و با دوره هفت ساله پرداخت می شود.

اما موضوع اصلی به میزان سود برای بازپرداخت تسهیلات بر می گردد. طبق گفته رییس کل بانک مرکزی شرایط سود وام 25 میلیون تومانی به گونه‌ای است که نرخ مورد نظر 16 درصد است که از طریق نمایندگی‌های مجاز شرکتهای خودروساز اجرا می شود که اسناد ناشی از فروش توسط شرکت خودروساز با نرخ 16 درصد تنزیل و خریداری می شود بانک مرکزی هم منابع لازم برای این تسهیلات را با نرخ 14 درصد تامین می‌کند.

بنابر این اگر در نهایت وام 25 میلیون تومانی با سود 16 درصد در اختیار خریدار قرار گیرد ، وی باید در یک دوره هفت ساله هر ماه با پرداخت حدود 495 هزار تومان قسط، تسهیلات دریافتی را برگرداند. در عین حال که وام 25 میلیون تومانی در پایان دوره با مجموع 41.7 میلیون تومان تسویه می شود. بر این اساس برای تسهیلات 25 میلیون تومانی باید حدود 17 میلیون تومان سود پرداخت شود.

ولی در سوی دیگر سود تسهیلات 25 میلیون تومانی این احتمال هر چند ضعیف نیز مطرح است که اگر سود ارائه شده به خودرو ساز 16درصد بود و قرار باشد که در نهایت تسهیلات با نرخ 21 درصد یعنی سود عقود مبادله ای به مشتری پرداخت شود آنگاه در یک دوره هفت ساله ، خریدار باید ماهانه 570 هزار تومان قسط پرداخت کند.این در حالی است که با سود 21 درصد، وام 25 میلیون تومانی با مجموع حدود 48 میلیون تومان بازپرداخت خواهد شد. از این رو خریدار باید در ازای 25 میلیون تومان وام 18 میلیون تومان سود برگرداند.

در عین حال که طبق مصوبه اردیبهشت ماه امسال باید وام 15 میلیون تومانی فعلی خودرو با سود 21 درصد و مدت بازپرداخت سه ساله در بانک‌ها ارائه شود که البته بررسی‌ها نشان می‌دهد این تسهیلات در تعداد کمی از بانکها و اغلب با سود 27 درصد قابل پرداخت است.
   ایسنا 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا