مشهد

الگوی “تجاری خطی” در مشهد نیازمند تجدیدنظر اساسی است

محمدحسین ودیعی

عضو کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد گفت: کلانشهرهای دنیا از الگوی تجاری خطی گذر کرده‌اند و این الگو در مشهد نیز نیازمند تجدیدنظر است.

محمدحسین ودیعی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس اظهار داشت: سرمایه گذاری به عنوان یکی از راهبردهای شورای پنجم مشهد مقدس در راستای عمران و آبادانی شهر و همچنین اشتغال زایی مدنظر است؛ به ویژه زمانی منابع داخلی محدود است همه جای دنیا به سمت سرمایه گذاری خارجی می‌روند.

وی افزود: به نظر می‌رسد در مشهد و در برخی از زمینه‌ها می‌توان سرمایه‌گذاری خارجی را به ویژه در حوزه‌هایی مانند گردشگری و اقامت و حتی ایجاد و راه‌اندازی مراکز صنعتی و تولیدی صورت داد و ما نیز استقبال می‌کنیم اما موانعی در این زمینه وجود دارد و باید برطرف شود و به ویژه باید امنیت لازم برای سرمایه گذار فراهم شود.

عضو کمیسیون اقتصادی شورای پنجم مشهد با اشاره به اینکه اصل سرمایه و بازده سرمایه گذار باید حفظ شود تصریح کرد: حل این شرایط مقداری زمانبر است در زمینه موانعی که مربوط به شهرداری باشد عزم جزم داریم که اینها را تسهیل کنیم؛ برای مثال بحث پروانه‌ و یا مجوز اگر نیاز باشد سعی می‌کنیم اینها را تسهیل کنیم.

ودیعی خاطرنشان کرد: آقای شهردار نیز هر مصوبه‌ای نیاز داشته باشد ما در شورا استقبال می‌کنیم و اگر لایحه‌ای وارد شود با دید مثبت به آن نگاه می‌کنیم.

وی اظهار داشت: در متون و منابع علمی سرمایه گذاری مدل‌ها و الگوهایی برای جذب و تجمیع سرمایه‌های خرد وجود دارد و در عمل هم الگوهایی وجود دارد؛ نکته مهم این است که در این حوزه باید بخش خصوصی نیز وارد شود و در قالب صندوق‌های مشترک سرمایه گذاری و یا اوراق بهادار فعالیت کند و سرمایه‌های خرد را باید در این قالب تجمیع و پروژه‌های اقتصادی کلان را اجرا کرد و در این زمینه نیز آماده همکاری هستیم اما ورود اجرایی شهرداری خیلی به صرفه و ممکن نیست.

ودیعی خاطرنشان کرد: شهرهای بزرگ دنیا از الگوی تجاری خطی گذر کرده‌اند زیرا زمانی که شهر بزرگ می‌شود یکی از الزامات این است که شیوه خدمت رسانی نیز تغییر کند و این شیوه در مشهد نیز باید تغییر کند و مجتمع‌های تجاری را می‌توان به خارج شهر منتقل کرد. باید در الگوی تجاری خطی تجدیدنظر کرد و در مجتمع‌های تجاری نیز باید مباحث ترافیکی و زیست محیطی لحاظ شود و با تسهیل شرایط رفت و آمد مردم و خدمات حمل و نقل عمومی این مهم میسر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 7 =

دکمه بازگشت به بالا