ایران

امضای 15 سند همکاری بین ایران و روسیه

ایران روسیه

15 سند همکاری در زمینه انتقال تکنولوژی تولید دارو ، همکاری تحقیقاتی میان انستیتو پاستور و انستیتوهای تحقیقاتی روسیه و همکاری در خصوص ثبت شرکت های داروسازی در دو کشور ایران و روسیه امضا شد.

به گزارش ایسنا،بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت کشورمان در مسکو اعلام کرد:  روز گذشته در مراسمی با حضور وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران و معاون وزیر صنعت و تجارت روسیه 15 سند همکاری در زمینه انتقال تکنولوژی تولید دارو ، همکاری تحقیقاتی میان انستیتو پاستور و انستیتوهای تحقیقاتی روسیه ، همکاری در خصوص ثبت شرکت های داروسازی در دو کشور،  با حضور شرکت های فعال در بخش خصوصی در روسیه و ایران امضا شد .
در ابتدای این برنامه مهدی سنایی ضمن تشکر و خیر مقدم به میهمانان ایرانی و روسی تاکید نمود که برای این سفر برنامه ریزی طولانی مدتی داشتیم چرا که معتقدیم پتانسیلی برای  همکاری هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی وجود دارد که می بایستی به مرحله عملیاتی برسد.
وی ادامه داد: روابط روسیه و ایران در سال های اخیر در تمام زمینه ها پیشرفت کرده است و تبادل هیات ها نه تنها در سطح بالا و سیاسی بلکه در زمینه منطقه ای ، بین المللی ، اقتصادی و تجاری نیز انجام می شود . روسای جمهور با یکدیگر ملاقات های متعددی هم به صورت حضوری و هم تلفنی داشتند که این مرحله در روابط دو طرف بی سابقه است .
سنایی خاطرنشان کرد: روابط در زمینه دانشگاهی ، علمی ، فناوری در حال توسعه است و می توان گفت  همه چیز بدون هیچ مانعی انجام می شود.
وی گفت: هر دو کشور صادر کننده نفت و گاز هستند و توسعه روابط دو کشور آنقدر راحت نیست ولی اسناد زیادی در این زمینه امضا شده است و ما باید سعی کنیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم.
سفیر کشورمان در مسکو تاکید کرد:  در سال 2015 باتوجه به کاهش قیمت نفت باوجود کاهش روابط تجاری کشور با چین به میزان 30% ، روابط تجاری ایران و روسیه 70 % افزایش یافت. آقای هاشمی دید خوبی نسبت به روابط دو کشور دارند و وزیر با نفوذی هستند که امیدواریم نقش خود را در این سفر ایفا کنند.
اسناد امضاء شده به شرح زیر است :
–  سند وزارت صنایع : طرف ایرانی دکتر پیرویان – طرف روس آقای شبسته کوف
–  سند تهیه واکسن آنفولانزا : طرف روس خانم دکتر یلنا – طرف ایرانی آقای دکتر رعنایی
–  همکاری انستیتو پاستور و انستیتو ژنینکا در حوزه تحقیقاتی و تولیدات مشترک : طرف ایرانی آقای دکتر قانعی
–  همکاری  انستیتو پاستور با انستیتو توبرگلوور : طرف ایرانی دکتر قانعی – طرف روس پروفسور آتارگان
–  همکاری انستیتو پاستور و انستیتو پابوراوگانیک: طرف ایرانی دکتر قانعی – طرف روس پرفسور ایوانف
–  همکاری موسسه بهساز گستر پویندگان با موسسه کیل در حوزه مانیتورهای علائم حیاتی
–  همکاری موسسه بهساز گستر پویندگان با موسسه کوچیف در حوزه لیزر کلیه به منظور از بین بردن  تومرهای سرطانی کلیه.
–  همکاری شرکت داروسازی ایران و شرکت کیل در حوزه تجهیزات پزشکی
–  همکاری شرکت ایرانی در روسیه و شرکت ایرانی در ایران در حوزه لیزر

پس از امضای اسناد هم سرگئی تسیبر معاون وزیر صنعت و تجارت روسیه ضمن ابلاغ تشکر وزیر صنعت و تجارت اظهار کرد : ایران به عنوان شریک مهم در زمینه ژئوپلتیک در خاورمیانه است . در دسامبر 2015 همایش بزرگ ایران و روسیه برگزار شد که تحرک تجاری میان دو کشوررا ایجاد کرد. ما دربخش های انرژی – صنایع اتمی – نفت و گاز – حمل و نقل – دارویی- کشاورزی چشم اندازهای بیشتری می بینیم . امروزه جمهوری اسلامی ایران فرصت های جدیدی در زمینه دارو ، هوا فضا، ماشین سازی ، سرمایه گذاری ، حمل و نقل ایجاد کرده است . ما در سال  2015 درهمایش بزرگ تجاری ایران و روسیه نقشه راه این همکاری تجاری را ترسیم کرده ایم . ما این پروژه را به ایران ارسال کردیم و منتظر پاسخ هستیم . تاکید می کنم که این پروژه نقشه راه را برای شرکت های علاقه مند به انجام کار مشخص می کند و فقط به عنوان یک نقشه  نمی باشد و می تواند تحرکی در زمینه همکاری دو طرف ایجاد کند. در واقع در راستای این نقشه راه ، امروز 15 موافقت نامه بین دو کشور در زمینه توسعه دارویی، محصولات پزشکی به امضا رسید.
در واقع این میوه همکاری علمی  و فناوری و بیوتکنولوژی است که در چارچوب همکاری کمیسیون مشترک دو کشور است .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 12 =

دکمه بازگشت به بالا