سلامت

انواع سنگ‌های کلیوی

کلیه

یک جراح کلیه و مجاری ادراری با تاکید بر اینکه سنگ‌های ادراری و کلیوی همیشه علامت‌دار نیستند، گفت: علائم دردناک سنگ‌های کلیوی به خصوص در ناحیه ایجاد انسداد در حالب به صورت دردهای پهلو است.

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، یک جراح کلیه و مجاری ادراری با تاکید بر اینکه سنگ‌های ادراری و کلیوی همیشه علامت‌دار نیستند، گفت: علائم دردناک سنگ‌های کلیوی به خصوص در ناحیه ایجاد انسداد در حالب به صورت دردهای پهلو است که به شکل کولیک بوده و ممکن است این دردها اغلب با انتشار به ناحیه ناف و پایین شکم همراه باشد. دکتر سیمین وحیدی با بیان اینکه احتمال تشکیل سنگ‌های ادراری در 10 تا 30 درصد افراد وجود دارد، افزود: سنگ‌های ادراری در مردها 2 تا 3 برابر شایع‌تر از زنان است و این به علت وجود هورمون مردانه (آندروژن)، تحرک زیاد و تعریق بیشتر در مردان است.

وی شایع‌ترین سنگ‌ها را ترکیبات کلسیم اگزالات دانست و گفت: امکان وجود این نوع از سنگ‌ها در تمام سنین وجود دارد. مبتلایان به این نوع سنگ‌ها باید از مصرف موادی که حاوی اگزالات بالا هستند مانند ریواس، بادام زمینی، توت فرنگی، قهوه و چای سیاه پرهیز کنند. این جراح کلیه و مجاری ادراری یِادآور شد: در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه نمی‌کنند، احتمال ورود سنگ‌های ادراری وجود دارد، در زنان باردار سنگ سازی بیشتر نیست اما دفع سنگ در این دوره بیشتر است بنابراین توصیه می‌شود قبل از اقدام به بارداری، برای دفع و درمان سنگ کلیه اقدام شود.

سنگ‌های ادراری و کلیوی

وحیدی با بیان اینکه سنگ‌های ادراری و کلیوی همیشه علامت‌دار نیستند، گفت: سنگ بدون انسداد اغلب بدون علامت است و ممکن است سنگی تمام کلیه را پر کند ولی علامت نداشته باشد، بنابراین برای تمام افراد از بدو تولد تا پایان عمر هر 6 ماه سونوگرافی کلیه‌ها و مثانه پر و خالی و آزمایش ادرار توصیه می‌شود. وی خاطرنشان کرد: علائم درد سنگ‌های کلیوی به خصوص در زمان ایجاد انسداد در حالب به صورت دردهای پهلو است که به شکل کولیکی است و این دردها اغلب با انتشار به ناحیه ناف و پایین شکم ممکن است همراه باشد.

عوامل ارثی

وحیدی با اشاره به اینکه درصد کمی از علل بروز سنگ‌های ادراری می‌تواند عوامل ارثی باشد، گفت: سنگ‌های 5 تا 7 میلیمتر احتمال عبور از حالب را دارند اما سنگ‌های بزرگ‌تر انسداد ایجاد می‌کنند و نیاز به مداخله اورولوژیست برای درمان دارند.

منبع: آرمان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا