ایران

ایران جزو ۱۰ کشور نخست آلاینده در زمینه گازهای گلخانه‌ای است

صنایع آلاینده

نایب رئیس انجمن علمی مدیریت مصرف انرژی ایران گفت: ایران جزو ۱۰ کشور اول آلاینده در زمینه گازهای گلخانه‌ای است که در آینده، فشارهای زیست‌محیطی بین‌المللی را به‌دنبال دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد‌مقدس، فرزاد جعفرکاظمی صبح امروز در دومین روز همایش “نقش مهندسی مکانیک در مصرف آب و انرژی” که در هتل تابان مشهد برگزار شد، اظهار داشت: طبق آمار شرکت توانیر از مصرف برق در سال‌های گذشته، پیک مصرف برق در کشور هر سال بالا می‌رود و این پیک در بعدازظهر تابستان اتفاق می‌افتد  که در مرداد ماه امسال پیک ۵۵ هزار مگابایت بوده است.  

وی افزود: این پیک مصرف بین ساعات ۱۴ تا ۱۵ بوده و بخش عمده مصرف مربوط به استفاده از وسایل سرمایشی بوده است که ادامه این روند ظرفیت نیروگاه‌های کشور را اضافه می‌کند و در نتیجه آن اختلاف بین پیک تابستان و زمستان بیشتر می‌شود بنابراین ما ظرفیت در نظر گرفته شده‌ای داریم که به‌ جز در زمان پیک مصرف از آن استفاده نمی‌شود.  

نائب رئیس انجمن علمی مدیریت مصرف انرژی ایران خاطرنشان کرد: در نتیجه این امر قیمت برق نیز در سال‌های آینده بالا می‌رود و فشار به مصرف کننده افزایش می‌یا‌بد. 

جعفرکاظمی درباره اثرات زیست محیطی وسایل سرمایشی گفت: برخی از مُبردها که در وسایلی نظیر یخچال، چیلر، کولر خودرو و غیره وجود دارد در لایه‌های بالایی جو سبب تخریب لایه اوزن و یا افزایش گرمایش جهانی می‌شوند. ایران جزو ۱۰ کشور نخست آلاینده در زمینه گازهای گلخانه‌ای است که در آینده فشارهای زیست‌محیطی بین‌المللی را به‌دنبال دارد. 

نایب رئیس انجمن علمی مدیریت مصرف انرژی ایران خاطرنشان کرد: طبق قانون، وسایلی نظیر کولرگازی که رتبه مصرف انرژی آن‌ها از حدی مشخص، پایین‌تر باشد اجازه ورود به کشور را ندارد و از گمرک ترخیص نمی‌شود بنابراین بخش عمده کولرهایی که از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود رتبه مصرف انرژی آن‌ها پایین بوده و پُرمصرف هستند.    

جعفرکاظمی با اشاره به مفهوم سرمایش ایستا یا خودبه‌خودی، تصریح کرد: سرزمین ما پُر از استفاده از سیستم‌های خودبه‌بخودی در گذشته و در اقلیم‌های مختلف نظیر بادگیر، حیاط مرکزی، ایوان‌ باغچه و غیره است که باید از این تجربه و حکمتی که پشت ساخت آن‌ها بوده است در معماری ساختمان‌ها استفاده شود.

link canal 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + یازده =

دکمه بازگشت به بالا