مشهد

ایران در گردشگری سلامت تا وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد/سفر سالانه ۱۵ هزار گردشگر سلامت به مشهد

گردشگری سلامت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعداد گردشگران سلامت خراسان رضوی در سال‌های اخیر افزایش یافته و به ۱۵ هزار نفر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس هادی مدقق بعدازظهر امروز در مراسم آغاز به کار همایش گردشگری سلامت که در هتل همای شماره 2 مشهد برگزار شد، اظهار داشت: ایران از قابلیت‌های زیادی در زمینه گردشگری سلامت برخوردار بوده و همانند سایر کشورها که به این عرصه ورود جدی داشته‌اند باید به آن اهتمام جدی داشته باشد.

وی با بیان اینکه هر گردشگر سلامت معادل صادرات 17 بشکه نفت ارزآوری دارد، تصریح کرد: با این حال ایران هنوز در حوزه گردشگری سلامت نوپا بوده و با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقدس با تأکید بر اینکه ورود هر 6 نفر گردشگر حوزه سلامت می‌تواند برای یک نفر شغل ثابتی ایجاد کند، خاطرنشان کرد: درآمد حاصل از گردشگری سلامت در کشور 3 برابر گردشگری عادی بوده و هم‌اکنون کشورهایی مانند هند، تایلند، سنگاپور، ترکیه، اردن، امارات و کشورهای آمریکای جنوبی در این حوزه عملکرد بسیار مناسبی داشته‌اند.

مدقق با اشاره به اینکه ایران به لحاظ جاذبه‌های گردشگری تاریخی دارای مزیت در منطقه بوده و از ترکیه 17 رتبه بالاتر است، بیان کرد: با این حال مشاهده می‌شود که ترکیه تبدیل به قطب گردشگری سلامت در منطقه شده و حتی اروپائیان هم برای اقدامات درمانی خود به این کشور سفر می‎کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقدس در ارتباط با وضعیت گردشگری سلامت در خراسان رضوی، اظهار داشت: تعداد این نوع از گردشگران در سال‌های اخیر در استان افزایش داشته و از 12 هزار به 15 هزار مسافر رسیده است.

وی افزود: با این حال هنوز با ایده‌آل و مطلوب استان با توجه به ظرفیت‌های موجود فاصله زیادی داشته و باید با ارتقای دانش فنی و علمی، استفاده از تکنولوژی، ارتقای کیفیت خدمات و تعرفه‌گذاری مناسب زیرساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری سلامت را مهیا کرد.

مدقق خاطرنشان کرد: جراحی قلب، درمان ناباروری و جراحی پلاستیک برای زیبایی از توانمندی‌های مشهد مقدس در حوزه پزشکی بوده که دارای متقاضیان زیادی در بخش گردشگری سلامت نیز هستند.

وی با اظهار ناراحتی از اینکه تعداد زیادی از گردشگران سلامت از طریق افراد غیرحرفه‌ای به پزشکان معرفی می‌شوند، تصریح کرد: این موضوع یکی از چالش‌های بسیار آسیب‌زا در حوزه گردشگری سلامت در مشهد مقدس و تمام کشور است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقدس با اشاره به راهکارهای ارتقای گردشگری سلامت، خاطرنشان کرد: توسعه شرکت‎های گردشگری سلامت، توسعه سازمان‎های واسط و بازاریابی، نظارت بر اجرای درست آیین‌نامه‌ها و رعایت استانداردهای بین‌المللی در بخش پزشکی از جمله راهکارهایی است که می‌تواند در ارتقا گردشگری سلامت مؤثر باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − ده =

دکمه بازگشت به بالا