ایران

ایرلند به دنبال بازگشایی سفارت در تهران

 

 

اخبارسیاست خارجی,خبرهای سیاست خارجی,ایرلند

 منابع ایرلندی روز دوشنبه از طرح مقامات دوبلین برای بازگشایی سفارت ایرلند در تهران در آستانه تشكیل دولت جدید این كشور، با هدف تقویت مناسبات سیاسی و اقتصادی با ایران خبر دادند.

به گزارش ایرنا، روزنامه آیریش تایمز، روز دوشنبه در گزارشی نوشت: طرح بازگشایی سفارت ایرلند در تهران احتمالا پیش از تشكیل دولت جدید به منظور محكم كردن مناسبات تجاری با ایران به عنوان دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه در دستور كار قرار می گیرد.

این روزنامه افزود: از زمان لغو تحریم های غربی علیه ایران در ماه ژانویه گذشته، كشورهای اروپایی به دنبال تقویت روابط شان با ایران كشور هستند.

آیریش تایمز افزود: ایران با هشتاد میلیون جمعیت، از زمان فروپاشی شوروی در دهه 1990 میلادی، بزرگترین كشوری است كه به بازار جهانی مجددا می پیوندد.

این روزنامه نوشت: مسئولان بخش مواد غذایی وزارت كشاورزی ایرلند به همراه 17 شركت فعال در زمینه مواد غذایی در هفته گذشته به ایران رفته بودند.

آیریش ایرلند اضافه كرد: یك هیات پیشرو ایرلندی نیز قرار است در اواخر ماه میلادی كنونی به منظور بررسی راه های گسترش روابط دو كشور در زمینه خدمات سلامت، فناوری و خدمات مالی راهی تهران شود.

این روزنامه نوشت : ‘ چارلی فلاناگان ‘ وزیر خارجه ایرلند در گفت وگو با آیریش تایمز گفت: ‘شبكه دیپلماتیك ایرلند در حال بررسی و كسب اطمینان از این مساله هستند كه منابع ما هم راسا با نیازهای بزرگ و فرصت ها باشند. ‘

آیریش ایرلند افزود: چارلی فلاناگان افزود: ‘در همین چارچوب من بسیار آگاه از منافع سیاسی ، اقتصادی و تجاری بازگشایی سفارت ایرلند در ایران هستم كه هدف نخست آن كمك به شركت های ایرلندی كه مایل به استفاده از فرصت های جدید تجاری ایجاد در این كشور هستند، است. ‘
به نوشته آیریش تایمز، سفارت ایرلند در تهران تا سال 2011 میلادی فعالیت داشت اما در چارچوب كاهش هزینه ها متعاقب بحران های مالی، بعدا بسته شد.

به گفته منابع آگاه، ‘براساس اظهارات مقامات قبلی دولت ایرلند قرار بود پس از انتخابات پارلمانی این كشور در 26 فوریه ( هفتم اسفندماه)، دوبلین نسبت به بازگشایی سفارتش در تهران اقدام كند’ اما بن بست سیاسی ایجاد شده متعاقب این انتخابات عملا مانعی در این مسیر شد.
این منبع گفت: ‘تصمیم دولت ایرلند برای بازگشایی سفارتش در تهران اتخاذ شده تنها زمان اجرای آن مطرح است.’

بدنبال بروز بن بست سیاسی در ایرلند متعاقب انتخابات عمومی فوریه گذشته؛ بیش از دو ماه است كه این كشور با كفیل نخست وزیری اداره می شود.

اما با توافق اخیر حزب ‘فینه گل’ به رهبری ‘ادنا كنی’ و حزب مخالف’ فینه فویل’ برای تشكیل یك دولت اقلیت، انتظار می رود كه در این هفته ‘اندی كندی ‘ مجددا مامور تشكیل دولت جدید این كشور شود.

به گفته منبع یاد شده، تشكیل دولت جدید ایرلند عملا راه را برای بازگشایی سفارت ایرلند در تهران بازخواهد كرد.

‘جواد كچوئیان’ سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوبلین، در گفت وگوی اخیرش با ایرنا، با اشاره به ابراز تمایل ایرلندی ها برای بازگشایی سفارت خود در تهران، تصریح كرده بود كه اراده مثبتی برای توسعه هرچه بیشتر مناسبات دو كشور در سال 1395 وجود دارد.

كچوئیان در این گفت وگو بیان داشت: به دنبال توافق هسته ای و رفع تحریم های سازمان ملل نشانه های تحرك در روابط تهران و دوبلین به وضوح مشاهده می شود.

وی تصریح كرد: با توجه به ابراز تمایل مقامات ایرلندی برای بازگشایی سفارت شان در تهران، قطعا تحقق این امر بر روند رو به گسترش مناسبات و همكاری های دو كشور تاثیر بسزایی خواهد داشت.

حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در نشست خبری امروزش ( دوشنبه ) در پاسخ به پرسشی درباره بازگشایی سفارت ایرلند در ایران گفته است: دولت ایرلند در سال 2011 به علت مشكلات مالی اعلام كرد سفارتش را در تهران تعطیل می كند.

جابری انصاری افزود: ما هم موضع گیری جدید مسئولان ایرلندی را در رسانه ها دیده ایم اما این اقدامات باید از مراجع دیپلماتیك پیگیری شود.

وی گفت: اگر چنین شود جمهوری اسلامی ایران آن را با نگاه مثبت می بیند و این اقدام از مسیر طبیعی طی می شود.

جابری انصاری افزود: این از جمله نتایج پسابرجام و در چارچوب مجموعه گشایش ها در شبكه روابط كشورمان با كشورهای مختلف است و منوط به درخواست دولت ایرلند، با نگاه مثبت پیگیری می شود.

روابط تجاری ایران و ایرلند در سال 2015 با 65 درصد افزایش نسبت به سال پیش از آن به 78 میلیون یورو رسیده است كه از این میزان 76.5 میلیون یورو سهم صادرات ایرلند به ایران و 1.5 میلیون یورو واردات ایرلند از كشورمان بوده است.

مهم ترین صادرات ایرلند به كشورمان را به ترتیب تجهیزات و كالاهای پزشكی و دارویی، اسانس و عطریات و لوازم آرایشی، مواد غذایی و مواد اولیه نوشابه های گازدار، مواد شیمیایی، ماشین آلات، تجهیزات و قطعات صنعتی و همچنین ابزارهای تخصصی كنترلی و علمی تشكیل می دهد. واردات ایرلند از ایران را نیز عمدتاً میوه، سبزیجات و خشكبار تشكیل داده است.

به گفته سفیر ایران در دوبلین، مهمترین عرصه همكاری های دو كشور در سال آینده در زمینه خدمات لیزینگ هواپیما، تكنولوژی IT و دانش فنی پیشرفته تركیبات مواد اولیه فرآورده های غذایی – لبنی، تولیدات محصولات دارویی و تجهیزات پزشكی و همچنین در زمینه تبادل دانشجو و استفاده از دوره های آموزشی زبان و تخصصی حسابداری- مالی است.

وی عنوان كرده است گشایش خط پروازی مستقیم از تهران به مقصد آمریكای شمالی از طریق فرودگاه ‘شانون’ ایرلند نیز یكی دیگر از زمینه های بسیار مهم همكاری است كه در صورت تحقق، می تواند زمینه ساز تردد بیشتر ایرانی ها و ایرلندی ها و افزایش تعاملات تجاری دو كشور گردد.
نظام حكومتی ایرلند جمهوری پارلمانی است، قوه مجریه از دولت به رهبری نخست وزیر تشكیل یافته و رئیس جمهوری، رئیس تشریفاتی كشور است.

براساس نتایج اعلام شده از انتخابات عمومی فوریه گذشته، از 158 كرسی مجلس نمایندگان ایرلند، حزب فینه گل موفق به كسب 50كرسی و حزب كارگر با شكستی سنگین موفق به كسب 7 كرسی شده است.

حزب محافظه كار فینه گل كه با مشاركت حزب میانه رو كارگر از سال 2011 میلادی قدرت را در دست دارد، برای ادامه دولت ائتلافی اش حداقل به 80 كرسی پارلمان نیاز داشت.

براساس نتایج یاد شده، حزب ‘فینه فویل’ (Fianna Fail) رقیب اصلی حزب ‘فینه گل’ در این انتخابات 44 كرسی (24.35درصد آرا)، حزب ‘شین فین’ 23 كرسی (13.85درصد آرا) و سایر احزاب 34 كرسی به دست آورده اند.

بدین ترتیب پارلمان جدید جمهوری ایرلند همانطور كه انتظار می رفت یك ‘پارلمان معلق’ كه هیچ حزبی در آن اكثریت ندارد، می باشد.

به گزارش منابع ایرلندی، در حال حاضر دو حزب اصلی فینه گل و فینه فویل برای تشكیل یك دولت ائتلافی به توافق رسیده اند.

توافق سیاسی یاد شده نیازمند تصویب رسمی در نشست های جداگانه قانونگذاران است و انتظار می‌رود پس از آن رای گیری پارلمانی برای انتخاب یك نخست وزیر جدید انجام خواهد شد كه احتمالا روز چهارشنبه این هفته اتفاق خواهد افتاد.

جمهوری ایرلند كشوری واقع در بخش جنوبی جزیره ایرلند است كه بخش شمالی آن بخشی از خاك بریتانیا را تشكیل می دهد.

جمعیت ایرلند جنوبی به حدود چهار میلیون و 700 هزار نفر می رسد كه با درآمد سرانه حدود 48 هزار دلار در سال، در رده چهاردهم جهانی قرار دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + شش =

دکمه بازگشت به بالا