مشهد

بارش های شدیدتر در راه مشهد است

وقوع بارش های رگباری باران و تگرگ در کلانشهر مشهد طی روزهای گذشته، موجب آبگرفتگی معابر و منازل شهری، قطع برق در برخی مناطق و سقوط درخت بر روی خودروها شد.

بارش های شدیدتر در راه مشهد است
 

 بارش های رگباری باران و تگرگ در کلانشهر مشهد که از اواخر هفته گذشته آغاز شده و مطابق پیش بینی هواشناسی همچنان ادامه دارد، مشکلات متعددی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

در پی وقوع بارش های بهاری اما رگباری در سطح شهر مشهد طی شامگاه جمعه، ضمن بروز آبگرفتگی شدید در برخی از معابر، میادین و تقاطع های غیر همسطح این کلانشهر، موجب قطع برق اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی و شکستن میله پرچم گنبد بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) شد.

البته نقشه ها و مدل های هواشناسی بیانگر ادامه فعالیت سامانه ناپایدار جوی حاکم بر استان تا اواسط هفته جاری است که البته شدت بارش ها در کلانشهر مشهد طی امروز و فردا افزایش می یابد.

انجام 166 ماموریت مرتبط با بارش های رگباری توسط آتش نشانی

در همین رابطه، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با اشاره به ماموریت های این سازمان برای ارائه خدمت به شهروندان بر اثر تغییر ناگهانی آب و هوا گفت: آتش نشانان مشهدی از عصر روز پنجشنبه تا 7 صبح امروز برای 259 مورد حریق و حادثه از ایستگاه های خود خارج شده اند که 166 مورد آن مرتبط با بارش رگباری بوده است.

آتشپاد دوم حسن جعفری افزود: طی این مدت، آتش نشانان و نجات گران مستقر در 45 ایستگاه آتش نشانی در سطح شهر مشهد، 117 ماموریت مربوط به آب افتادگی در معابر، اماکن مسکونی و تجاری، 13 ماموریت مربوط به سقوط درخت بر روی خودرو، 11 ماموریت مربوط به گیر کردن خودرو با سرنشین در سیلاب، 6 ماموریت مربوط به سقوط درخت بر روی دیوار و 19 ماموریت مربوط به ایمن سازی خطر سقوط اشیای معلق از ساختمان ها انجام داده اند.

وی با بیان اینکه عمده آب گرفتگی ها در مناطق آزادشهر، جلال آل احمد، امامت، ایثارگران، حر عاملی، سید رضی، استقلال، اسماعیل آباد و میدان امام حسین (ع) رخ داده است، خاطرنشان کرد: اکثر ماموریت های این بازه زمانی آتش نشانان در شهر مشهد عملیات های پیشگیرانه و اقدامات ایمنی بوده است که خوشبختانه خسارت جانی در بر نداشته است.

آماده باش 6 هزار نیروی کارگری و استقرار تجهیزات در سطح شهر

مدیر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور خدمات شهری شهرداری مشهد هم از آماده باش 6 هزار نیروی کارگری به دنبال بارش‌های رگباری باران و تگرگ طی روزهای گذشته خبر داد.

علیرضا صحراگرد در این ارتباط اظهار کرد: با اعلام وضعیت شرایط جوی، صبح روز جمعه جلسه مدیریت بحران با حضور شهردار، شهرداران مناطق و سازمان‌های بحران مدار برگزار شد و برنامه ریزی های لازم انجام گرفت.

وی با بیان اینکه حدود 65 دستگاه تانکر، 5 دستگاه پمپ خودمکش قوی در سطح شهر مستقر شده اند، ادامه داد: علاوه بر این 150 دستگاه موتور پمپ در محل‌های مختلف سطح شهر مستقر و از تمام ظرفیت‌های شهرداری مشهد همانند نیروهای فضای سبز و تانکرهای بخش خصوصی برای رفع مشکل آب گرفتگی معابر استفاده می شود.

مدیر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور خدمات شهری شهرداری مشهد عمده‌ترین دلایل بروز آب گرفتگی در معابر را حجم زیاد بارش در فاصله زمانی اندک، پر شدن تمامی کانال‌ها و مخازن همچنین قطع برق، پر شدن چاه‌های جوی علیرغم تخلیه مستمر عنوان کرد.

 بروز 46 فقره تصادف و مجروح شدن 34 نفر

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی در این‌باره از مجروح شدن 34 نفر در تصادفات رانندگی طی شامگاه جمعه در مشهد خبر داد و گفت: بیشترین علت وقوع تصادفات عدم رعایت حق تقدم، عدم توجه به جلو و تخطی از سرعت مجاز بوده است.

سرهنگ حمیدرضا گرایلی افزود: بیشترین بار ترافیک و تصادفات مربوط به هسته مرکزی شهر، پایه‌ پل‌ها، طول خیابان شریعتی از چهارراه لشکر تا میدان فلسطین، میدان آزادی و طول بلوار وکیل‌آباد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: مجموع نیروهای پلیس در این روزها آماده‌باش هستند و در صورت بروز مشکلات ترافیکی در سطح شهر انجام وظیفه می‌کنند.

همچنین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مشهد با اعلام وقوع 436 سانحه رانندگی در این کلانشهر طی 24 ساعت منتهی به روز گذشته گفت: این تعداد سانحه رانندگی به علت ریزش باران و لغزندگی معابر از صبح دیروز تا صبح امروز در شهر مشهد رخ داده است.

سرهنگ علیرضا حاجی زاده افزود: از این مجموع حوادث رانندگی رخ داده در مشهد، 46 سانحه تصادف جرحی بوده و منجر به مصدومیت شده و 390 سانحه نیز فقط خسارت مالی در پی داشته است.

محمد بخشی محبی معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد هم با اشاره به وقوع بارش های رگباری طی روزهای گذشته گفت: بارندگی بی سابقه این روزهای اخیر در استان و به ویژه مشهد موجب بروز سیلاب در کشف رود و سایر مسیل ها شده بود و اگر رفع تصرفات اخیر صورت نمی گرفت قطعا تعداد زیادی از هم شهریانمان را از دست می دادیم.

گفتنی است، طبق اعلام اداره کل هواشناسی خراسان رضوی، طی 24 ساعت منتهی به روز گذشته 8.8 میلیمتر بارش باران در مشهد به ثبت رسیده است که در مجموع میزان بارش ها در این کلانشهر طی سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد افزایش داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − سه =

دکمه بازگشت به بالا