جهان

بازتاب حملات شب گذشته در پاریس

545096_420

بیانیه رئیس جمهور فرانسه درباره حوادث تروریستی پاریس و واکنش های بین المللی به این حوادث، دیدگاه روسیه درباره عملیات نظامی ائتلاف آمریکایی در سوریه، احتمال حضور ظریف در مذاکرات بین المللی وین و پیشروی های جدید ارتش و نیروهای مردمی عراق در نبرد علیه تروریست ها، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. 
به گزارش «تابناک»، حملات تروریستی شب گذشته در پاریس، مهمترین موضوعی است که امروز سرخط مطالب همه مطبوعات و رسانه های بین المللی را به خود اختصاص داده است. در این زمینه، منابع خبری مختلفی به نقل از «فرانس 24»، سخنان رئیس جمهور فرانسه را ساعتی پس از وقوع این حملات بازتاب داده اند. فرانسوا اولاند اظهار داشت: «در این لحظه که صحبت می کنم، حملاتی تروریستی با وسعتی بی سابقه در پاریس ادامه دارد. چندین نفر کشته و زخمی شده اند. این وحشتناک است. بنا به تصمیم من، همه نیروهای ممکن را بسیج کرده ایم تا امکان مهار تروریست ها و برقراری امنیت در همه محله های درگیر وجود داشته باشد». وی افزود: «من همچنین خواستار نیروهای کمکی نظامی شده ام. آنان اکنون در منطقه شهری پاریس هستند تا مطمئن شویم هیچ حمله دیگری صورت نمی گیرد».
*****
بلافاصله پس از وقوع این حملات، مقامات ارشد شماری از کشورها نیز نسبت به آن واکنش نشان داده و موضع گیری کردند. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در پیامی به مناسبت انفجارهای پاریس، این حادثه را تلاش ظالمانه دیگری برای وحشت آفرینی در بین انسانهای بی گناه دانست. وی با ابراز همدردی با خانواده های قربانیان گفت: «این حمله نه تنها علیه پاریس و مردم فرانسه، بلکه حمله ای علیه تمام انسانیت و ارزش های مشترک بشری است». وی افزود: «ما آماده ارائه هر کمکی که ملت و دولت فرانسه به آن نیار داشته باشد هستیم». پس از وی، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر نیز ضمن محکوم کردن حوادث تروریستی پاریس، اعلام کرد باید با خطر تروریسم که همه جهان را تهدید می کند، به صورت همه جانبه مبارزه کرد.
*****
خبرگزاری فرانسه نیز ساعاتی پس از وقوع حملات گزارش داد که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، حملات تروریستی پاریس را که شامگاه جمعه رخ داد و د هها کشته برجای گذاشت، محکوم کرد. مرکل در بیانیه ای افزود: «من از اخبار و تصاویری که از پاریس رسیده است، شوکه شده ام. در این زمان به قربانیان این حملات تروریستی، نزدیکان آن ها و همه ساکنان پاریس فکر می کنیم». دولت روسیه نیز حملات پاریس را محکوم و بر آمادگی روسیه برای ارائه کمک در تحقیقات در این زمینه تاکید کرد. افزون بر این، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، ضمن نفرت انگیز خواندن حملات تروریستی پاریس، آزادی گروگان ها را خواستار شد. این پیام پیش از انتشار خبر پایان گروگان گیری در سالن کنسرت باتاکلان منتشر شده بود. 
*****
اما به جز اخبار پاریس، در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات بین المللی درباره سوریه، اخبار و گزارش های مربوط به این موضوع نیز مورد توجه مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. به نوشته خبرگزاری «اینترفاکس»، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور گفته روسیه عملیات نظامی آمریکا در سوریه غیرقانونی و بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل انجام می شود و فقط مردم سوریه می توانند سرنوشت حکومت این کشور را تعیین کنند. وی افزوده: «حتی با وجود تمام اختلاف نظرهای اصولی با آمریکا در مورد ارزیابی آن ها از بحران سوریه، به همکاری آن ها امیدوار بودیم. اما واکنش شرکای آمریکایی و غربی بسیار خویشتندارانه بود. هر چند به نظر می رسید که داعش و گروه های مشابه آن که در سوریه فعالیت می کنند برای روسیه و غرب تهدید یکسانی دارد». 
*****
از سوی دیگر، در میانه گمانه زنی ها درباره نوع حضور ایران در نشست روز شنبه وین درباره سوریه، روزنامه «وال استریت ژورنال» مدعی شده با وجود اینکه اعلام شده ایران در سطح وزیر خارجه در مذاکرات بین‌المللی وین درباره سوریه حضور ندارد، احتمال حضور محمد جواد محمد ظریف در این گفت‌وگوها منتفی نیست. این روزنامه از قول برخی منابع گزارش داده که احتمال حضور مختصر ظریف در وین منتفی نیست. پیش از این عنوان شده بود حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران به نمایندگی از تهران در دور جدید مذاکرات چند جانبه یمن که قرار است از روز شنبه آغاز شود، شرکت می‌کند.
*****
در نهایت، در میان دیگر موضوعات، پایگاه اینترنتی «سومریه نیوز» از پیشروی های جدید نیروهای دولتی و مردمی عراق در نبرد علیه تروریست ها خبر داده است. عیم الگعود، رئیس عشیرۀ البونمر در استان الانبار اعلام کرده نیروهای عملیات جزیره و بادیه، با پشتیبانی نیروهای یگان هفتم ارتش عراق و مبارزان عشیره های البونمر، الجغایفه و دیگر عشایر، در عملیاتی مشترک، مرکز خلافت داعش را در منطقه البوحیات از توابع شهر حدیثه، نابود کردند. وی گفته در این عملیات، 250 تن از عناصر گروه تروریستی داعش کشته شدند و دستکم 15 خودروی نظامی این عناصر منهدم شدند که تعدادی از آنان بمب گذاری شده و تعدادی هم حامل سلاح بودند. نیروهای عراقی، عملیات گسترده ای را برای آزادسازی نواحی منطقه های البغدادی و حدیثه آغاز کرده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا