ایران

بازداشت ۸ نفر به دلیل ترویج مسائل خلاف عفت عمومی در شبکه‌های اجتماعی/ هشدار دادستان

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

دادستان تهران گفت: کسانی که در شبکه های اجتماعی ترویج فساد علیه اخلاق و عفت عمومی می کنند از طریق ضابطین تحت نظارت قرار می‌گیرند.

عباس جعفری دولت آبادی در حاشیه نشست مشترک با روسای کلانتری‌های تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه هدف از برگزاری این جلسات مشترک چیست، گفت: در جلساتی که با فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ داشتیم به بررسی جرائم سرقت پرداختیم و در این جلسات به دنبال هماهنگی های بیشتر با دادسرا و پایگاه های پلیس در مورد جرائم سرقت و شرارت هستیم.

وی ادامه داد: مطالب خوبی در این جلسات بین ما رد و بدل شده است که خروجی آن امنیت بیشتر برای مردم، کاهش جرم، مهار و کنترل مجرمان به خصوص در جرایم سرقت، جرایم مالی و کلاهبرداری خواهد بود. بیشترین مشکلی که بین پلیس و دادسرا وجود دارد هماهنگی در رسیدگی هاست که این جلسات کمک می کند با هماهنگی های بیشتر طول رسیدگی ها کاهش پیدا کند.

دادستان تهران گفت: باید قضات در وقت مقرر به پرونده ها رسیدگی و متهمان را تعیین تکلیف کنند و پلیس دسترسی به قضات کشیک داشته باشد که کسی بی جهت در کلانتری بازداشت نشود و متهم در شب بلاتکلیف نماند.

جعفری دولت آبادی در پاسخ به سئوال خبرنگار میزان مبنی بر اینکه یکی از دلایل تاخیر در رسیدگی ها مسئله ابلاغ است، جدیدا بحث ابلاغ الکترونیم مطرح شده است آیا در حال حاضر ابلاغ ها به صورت الکترونیکی صادر می شود و روند آن به چه صورت است، تصریح کرد: بخش فناوری قوه قضائیه طرح های خوبی را در بخش ساختارها شروع کرده است که در گذشته ما این ساختارها را نداشتیم که امیدواریم این ساختارها به نتیجه برسد.

وی افزود: در حال حاضر کماکان ابلاغ ها از طریق پلیس و پست انجام می شود که زمانبر است و امیداوریم شیوه های الکترونیکی هم در ابلاغ و هم در نظارت بر محکومان صورت گیرد؛ چراکه در قانون آیین دادرسی کیفری به این مسئله توجه شده است.

دادستان تهران افزود: همچنین در این قانون بیان شده که افراد را به جای حبس در زندان، در منزل یا مرکزی که دادگاه تعیین می کند می توان تحت نظارت قرار داد.

جعفری دولت آبادی در پاسخ به سئوالی مبنی بر تشریح جزئیات دستگیری 8 نفر از افرادی که علیه عفت و اخلاق عمومی اقدام کرده بودند، گفت: در این موارد هویت افراد و نوع اتهام را نمی توانیم بیان کنیم؛ اما این هشدار را به خانواده ها می دهیم که نظارت بیشتری در این خصوص در شبکه های اجتماعی داشته باشند.

دادستان تهران اظهار کرد: این شبکه ها هم تهدید و هم فرصت است، کسانی که در شبکه های اجتماعی ترویج فساد علیه اخلاق و عفت عمومی می کنند از طریق ضابطین تحت نظارت قرار می گیرند و در این رابطه افرادی که خلاف قوانین و موازین شرعی و اسلامی اقدام کرده بودند شناسایی و دستگیر شدند.

گفتی است بعد از ظهر امروز عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران با اشاره به اینکه دادستانی در حوزه نقض مسائل خلاف عفت عمومی ورود می‌کند، گفت: اخیرا 8 نفر در این ارتباط دستگیر شده‌اند که پرونده هم اکنون در دادسرای جرائم رایانه ای است.

با افرادی که در جهت مسائل خلاف عفت فعالیت کنند برخورد می‌کنیم

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران طی جلسه‌ای با رئیس پلیس تهران بزرگ و 90 تن از روسای کلانتری که عصر امروز در مجتمع فرهنگی – ورزشی شهید بهشتی برگزار شد ضمن تبریک به مناسبت سالروز ولادت امام حسن عسگری (ع) اظهار کرد: تشکیل چنین جلساتی در روابط بین پلیس و مراجع قضایی تأثیرگذار و سرآغاز خوبی خواهد بود و باید چنین جلساتی زودتر از اینها برگزار می‌شد.

دادستان تهران با بیان اینکه یکی از مسائلی که مورد تأکید نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران بوده حمایت از حقوق مردم است، گفت: قانون اساسی و قانون آیین دادرسی کیفری، بر حفظ حقوق شهروندی و حمایت از حقوق مردم تأکید دارند و این مسئله در قوانین متعدد ما بیان شده و یکی از شاخصه های نظام حقوقی ما است و در این زمینه قانون آیین دادرسی کیفری مانور بیشتری داده است.

جعفری دولت آبادی گفت: درحال حاضر و در وضع فعلی دادسرای انتظامی، دادستانی کل و دادگستری استان بر اقدامات دادستان و قضات دادسرا نظارت دارند بنابراین نباید از نظارت هراسید و از طرفی مسئله نظارت دادستان بر ضابطین نیز اهمیت دارد.

وی افزود: پلیس باید گزارش وقایع جرایم را به دادستان ارائه دهد و این امر در سالیان گذشته نیز صورت گرفته است ولی در حال حاضر اینگونه نیست با اینکه یکی از وظایف پلیس این است که آمار جرائم را به خصوص جرائم مهم را اعلام کند و در اختیار دادستان قرار دهد.

دادستان تهران اظهار کرد: در اوایل انقلاب چندین مرجع انتظامی وجود داشت که بعدها همگی متمرکز شدند که تجمع این وظایف باعث شد پلیس در برخی حوزه ها با مشکل مواجه شود و با وظایفی از جمله حفاظت، حراست، مراقبت نظم عمومی و انتخابات روبه رو شود که بار تمامی این موارد بر دوش پلیس است.

جعفری دولت آبادی به وظایف قضایی محض پلیس اشاره کرد و گفت: وظایف قضایی محض احضار متهم و ابلاغ حکم و دستگیری را در بر می گیرد اما پلیس دارای برخی وظایف اجتماعی، سیاسی و امنیتی است. به عنوان مثال اگر تجمعی در مقابل یک مرجع رسمی کشور روی دهد نوع وظیفه پلیس متفاوت است و باید آمادگی لازم را داشته باشد.

وی افزود: در ماه های اخیر پلیس تجمعاتی که در مقابل مجلس و سفارت عربستان بود را به خوبی مدیریت کرده است و در تجمعاتی که سبقه امنیتی و اجتماعی دارند قطعا پلیس تجربه و تدبیر دارد اما باید یک امر را ملاک قانون قرار دهد و آن اینکه نباید اجازه دهند که نقض قانون شود.

دادستان تهران گفت: پلیس باید قبل از شکل گیری تجمعات غیر قانونی از آن پیشگیری کند گاهی پلیس با همه زحماتی که می کشد بعد از حادثه هجمه هایی علیه آن شروع می شود که راه پایان دادن به این هجمه های این است که پلیس در ابتدا از بروز غیر قانونی پیشگیری کند.

جعفری دولت آبادی گفت: پلیس باید هر حادثه مهمی را که متضمن جرم است به دادستان اعلام کند تا دادستان درجریان امور قرار گیرد و بتواند همکاری لازم را داشته باشد.

وی گفت: از اول سال جاری تا مهر ماه امسال 13 نفر توسط پلیس کشته شده اند و ما از پلیس می خواهیم قانون نحوه بکارگیری سلاح را رعایت کند.

وی در ارتباط با بازدید از بازداشتگاه ها اظهار کرد: طبق قانون هر دوماه یکبار بازدید از بازداشتگاه ها صورت می گیرد چرا که یکی از نقاط آسیب پذیر ما بازداشتگاه ها هستند و باید در این زمینه نظارت جدی صورت گیرد این در حالی است که در این بازدیدها مشخص شد که وضعیت رو به بهبود است.

دادستان تهران به قانون جدید آیین دادرسی کیفری اشاره کرد و گفت: در این قانون نسبت به گذشته الزامات شمرده شده است و به صورت کلی بیان نشده است و این امر کمک می کند روابط با پلیس منظم تر شود و در این قانون وظایف آنها مشخص شده است.

جعفری دولت آبادی گفت: در بخش ضابطین ما آمادگی داریم و همیشه دراین محور در تلاش بوده ایم چرا که بنای دادستانی مقابله و خصومت با پلیس نیست و قانون مرزهای وظایف دادستان را مشخص کرده است از طرفی دادسرا بدون پلیس و پلیس بدون دادسرا کاری از پیش نمی برد و ما به کمک پلیس نیازمندیم چرا که پلیس در همه عرصه ها خط مقدم است.

وی گفت: در جرائم سرقت و شرارت ها مردم توقع بیشتری از پلیس دارند البته کم لطفی است که بگوییم در این زمینه کار نمی شود اما این امر عزم زیادی نیاز دارد و باید پلیس در سطح تهران بسیج شود چرا که مردم از پلیس توقع دارند مالشان را حفظ کند و امنیتشان را فراهم کند.

دادستان تهران گفت: دادسراها سارقانی که حکم محکومیت دارند را دستگیر کنند و امیدواریم امنیت پایداری در اموال و نفوس مردم فراهم کنند و از آنجایی که در آستانه انتخابات و سال جدید هستیم پلیس در این زمینه وظایف سنگینی دارد و انشاء الله انتخابات باشکوهی برگزار شود.

جعفری دولت آبادی گفت: دادستانی در زمینه برخورد با مسائل خلاف عفت، جمع آوری ماهواره ، تبلیغات غیر مجاز در ماهواره و … تا
جایی که قانون اجازه داده بود ورود کرده است و چنانچه کسانی در حوزه های خلاف عفت اقدامی انجام دهند حتما تحت نظارت پلیس و مأموران خواهند بود.

وی افزود: دادستانی در حوزه نقض موازین علیه عفت عمومی سکوت نمی کند و از اقدامات پلیس در این زمینه حمایت می کند و مطابق چارچوب قانون آیین دادرسی عمل می کند از طرفی مردم نیز دادستانی و پلیس را با هم در یک مجموعه می بینند و مجرمین بدانند راه مفری برایشان وجود ندارد.

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + بیست =

دکمه بازگشت به بالا