ایران

بازگشت به قدرت خرید سال ۸۶، ۴ تا ۷ سال زمان می برد

 
 

 

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با بیان این که ظرفیت فعلی بخش عرضه در اقتصاد، دو برابر تقاضاست، اظهار داشت: برای بازگشت  سطح خرید خانوارهای شهری و روستایی به سال ۸۶ نیازمند گذشت زمان ۷ تا ۱۰ ساله هستیم که ۳ سال آن را پشت سر گذاشته‌ایم.

به گزارش خبرگزاری فارس، مسعود نیلی در مراسم گرامیداشت پنجاهمین سالگرد سازمان گسترش به تشریح وضعیت کلان عرضه و تقاضا در اقتصاد ایران پرداخت و گفت: سطح درآمد خانوارهای شهری به طور متوسط در سال ۹۲ حدود ۲۲ درصد پایین تر از سطح درآمدش در سال ۸۶ بوده که این اتفاق حتی در زمان جنگ نیز سابقه نداشته است.وی تصریح کرد: از سوی دیگر متوسط درآمد خانوارهای روستایی نیز در بازه ۸۶ تا ۹۲،  ۳۸ درصد کاهش یافت. در نتیجه می توان گفت سطح تقاضا برای محصولات صنعتی در سال ۹۲ تقریبا معادل سطح تقاضا در سال های ۸۰ و ۸۱ بوده است.
نیلی به ظرفیت مازاد بخش عرضه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر صنعت به اندازه سال‌های ۸۰ و ۸۱ مشتری دارد و ظرفیت اضافه شده بابت تولیدات صنعتی بعد از سال ۸۱ در فروش داخلی با مشکل روبه رو است. این کاهش تقاضا، واقعی است و با افزایش پول، بالا نمی رود. زیرا قدرت اقتصاد کشور کاهش یافته است.وی با بیان این که صنعت کشور در سال های ۹۱ و ۹۲ حدود ۱۷ درصد کوچک‌تر شد، تصریح کرد: صنعت کشور الان ۲ برابر اندازه‌اش در سال ۸۱ است اما تقاضا برای خرید محصولات صنعتی به اندازه سال ۸۱ است و شکاف بزرگی بین ظرفیت صنعت و میزان تقاضا وجود دارد و بسیاری از واحدهای تولیدی با مشکل روبه رو هستند. وی تأکید کرد: تنها راه نجات صنعت این است که صادرکننده باشیم، زیرا بازار داخلی کفاف نمی‌دهد.  مشاور اقتصادی رئیس جمهور با بیان این که در شرایط کنونی، ترکیب تقاضا نیز تغییر کرده است، گفت: بخش بزرگی از صنعت کشور که در دهه ۸۰ ایجاد شد صنایع معطوف به ساختمان بود که حالا چند سالی است بخش مسکن با رکود روبه رو است. در حال حاضر هم کشور نیاز ندارد که مقدار زیادی در مسکن سرمایه گذاری شود. البته برای زوج های جوان و بافت های فرسوده باید فکری شود. 
منبع:خراسان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + یازده =

دکمه بازگشت به بالا