مشهد

«بام‌های سبز» در شهر بهشت

در ارتباط با جداسازی زباله از مبدا کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری شورای اسلامی شهر مشهد مصوبات ویژه‌ای داشته است که براساس آن باید، زمینه تفکیک زباله خشک از زباله تر از مبدا فراهم شود. یکی از مسایل مورد نیاز در این رابطه، ارائه آموزش‌های لازم به مردم می‌باشد که برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه انجام گرفته است.
«بام‌های سبز» در شهر بهشت

توسعه فضای سبز کلانشهر مشهد با هدف حفظ سلامت محیط زیست، یکی از اولویت‌های اساسی مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر مشهد در دوره چهارم بوده است. از یک طرف ساخت چندین پارک محله‌ای، منطقه‌ای و شهری و از سوی دیگر تسریع در پروژه کمربند سبز شمالی و جنوبی شهر، گواهی بر این مدعاست.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، اواخر فروردین ماه سال گذشته و در جریان برگزاری صد و سی و یکمین جلسه کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر، آیین‌نامه‌ای به تصویب رسید که با اجرایی شدن آن، گام بزرگی در راستای توسعه فضای سبز در کلانشهر مشهد و رفع کمبودها در این زمینه برداشته می‌شود.
با پیگیری‌ها و در نهایت تصویب این کمیسیون تخصصی، آیین‌نامه «باغ بام» از سال گذشته روند اجرایی‌اش را آغاز کرده است. در حال حاضر هم با اقدامات مدیریت شهری و تدابیر ویژه شورای اسلامی شهر، در محدوده بافت مرکزی پایتخت معنوی ایران، چند مورد باغ بام بر روی پشت بام ساختمان‌ها احداث شده است.
براساس مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد، اگر شهروندان نسبت به ساخت باغ بام بر روی پشت بام منازل مسکونی خود اقدام کنند، مشمول تخفیفاتی در عوارض نوسازی و بهای خدمات شهری خواهند شد؛ تسهیلاتی که مشوق خوبی برای توسعه فضای سبز با بهره‌گیری از فضای موجود در پشت بام واحدهای مسکونی بوده است.
توسعه متوازن یکی از رویکردهای مهم شورای اسلامی شهر در دوره چهارم در حوزه خدمات شهری بوده است. در این خصوص، سیاست‌گذاری‌هایی شده که بخشی از آن‌ها به اجرا درآمده و بخشی دیگر طبق برنامه میان‌مدت در حال اجراست. در سال‌های گذشته هرسال تقریبا یک‌متر به سرانه فضای سبز شهر اضافه شده است اما با این وجود در نقاط مختلف شهر نوعی بی‌عدالتی در توسعه فضای سبز وجود داشته که با رویکرد شورای اسلامی شهر در دوره چهارم مبنی بر توسعه متوازن، عدالت در توزیع سرانه فضای سبز در مناطق شهری در حال تحقق است.
در یک نمونه، سال گذشته، با نظر کمیسیون خدمات و محیط زیست و موافقت اعضای شورای اسلامی شهر، ۶٠  میلیارد تومان به اعتبارات سرانه فضای سبز مدیریت شهری اضافه شد تا برای گسترش فضای سبز در مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر هزینه شود.
با پیگیری‌های شورای اسلامی شهر، در سال‌های اخیر ضمن رفع تصرفات ارتفاعات جنوبی شهر، زمینه تسریع در اجرای پروژه کمربند سبز فراهم شده است. ماحصل این اقدام، از یک سو کاشت هزاران اصله درخت در شمال و جنوب شهر و از سوی دیگر، جلوگیری از حاشیه نشینی و ساماندهی کال کشف رود و حریم آن بوده است.
از اقدامات خوبی که در حوزه فضای سبز انجام شده، می‌توان به تعویض گل و گیاه موقتی اشاره کرد که بر اساس آن، در یک بازه زمانی چندساله این گیاه از سطح شهر حذف شده و درختان و گیاهان دائمی جایگزین آن‌ها شوند. همین حالا هم این جایگزینی در برنامه‌های استقبال از بهار یا مراسم‌های مختلف صورت می‌گیرد به طوری که هرساله گیاهان موقتی شهر کم شده و گیاهان دائمی جای آن‌ها را می‌گیرند.
کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری شورای اسلامی شهر، افزایش سرانه فضای سبز را به ‌عنوان اولویت اصلی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد تعیین کرده است، در همین راستا مقرر شده که تا پایان شورای چهارم، فضای سبز از سرانه ١٣ مترمربع به ١۵ مترمربع افزایش یابد.
یکی از معضلات کلان‌شهرها در حوزه بهداشت، مساله جمع‌آوری و امحای زباله‌هاست. از آنجا که این موضوع مستقیم به محیط‌زیست شهروندان باز می‌گردد، به عنوان یک اولویت در دستور کار کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قرار داشته است.
در سطح شهر مشهد روزانه ۱۷۰۰ تن زباله جمع‌آوری می‌شود و از این میزان، ۵٠٠ تن در چرخه بازیافت و فرآوری قرار می‌گیرد اما الباقی دفن می‌شود و این بزرگ‌ترین آسیب به شهر است. در این راستا برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای در کمیسیون تخصصی شورا برای استحصال برق و گاز از زباله‌های شهری انجام گرفته است.
ساماندهی ۵۰۰ انبار ضایعات در سطح شهر هم از دیگر مسایلی است که به بهداشت شهر ارتباط مستقیمی دارد. در این رابطه هم کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری شورای اسلامی شهر با کار کارشناسی، پیشنهاد ورود سرمایه‌گذار برای ساماندهی این انبارها را به مدیریت شهری ارائه کرده که مراحل اجرایی آن در حال طی شدن است.
بهره‌برداری مجدد با بازیافت نخاله‌های ساختمانی از موضوعاتی است که به صورت ویژه در کمیسیون تخصصی دوره چهارم شورای اسلامی شهر مشهد مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در حال حاضر نخاله‌ها به صورت خام دفن می‌شود و در نتیجه امکان بهره‌برداری از آن زمین وجود ندارد درحالی که شرایط برای فرآوری مجدد آن ها وجود دارد.
در ارتباط با جداسازی زباله از مبدا کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری شورای اسلامی شهر مشهد مصوبات ویژه‌ای داشته است که براساس آن باید، زمینه تفکیک زباله خشک از زباله تر از مبدا فراهم شود. یکی از مسایل مورد نیاز در این رابطه، ارائه آموزش‌های لازم به مردم می‌باشد که برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه انجام گرفته است.
شاید بتوان تدوین برنامه میان مدت ۴ ساله شهرداری مشهد در حوزه خدمات شهری و محیط زیست را یکی از مهمترین دستاوردهای کمیسیون مربوطه در دوره چهارم شورای اسلامی شهر برشمرد. در این راستا ضمن ارائه شاخص‌های پیشنهادی در ارتباط با سیاست‌های راهبردی برنامه میان مدت ۹۳ – ۹۶ مدیریت شهری در کمیسیون خدمات و محیط زیست، این سیاست‌ها مورد بررسی قرار گرفته و به تصویب رسیده است.
کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورا طی ۳ سال اخیر با بررسی اقدامات انجام گرفته از سوی معاونت خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد در ایام مناسبتی، راهکارهای مناسب برای رفع نقاط ضعف را ارائه کرده است.
پیگیری طرح ممنوعیت همکاری پرسنل شهرداری به عنوان پیمانکار با مدیریت شهری و تقدیر از فعالان استقبال از بهار از دیگر اقدامات و تصمیمات کمیسیون تخصصی خدمات و محیط زیست شهری شورای شهر در دوره چهارم بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 8 =

دکمه بازگشت به بالا